Fönster & Dörrar
KungAnka: Jag behöver en ny dörr inomhus, ca 72*201 cm. Problemet är att karmen är gammal (typ 70- tql) och inte stämmer med nya standarder vad gäller position på gångjärn och låskista. Köper jag en ny dörr måste jag alltså bygga om den ganska mycket, dessutom vill jag ha en dörr med hyfsad ljudisolering och de flesta billiga dörrar är mest papp. Har kollat på blocket efter lämplig
parper: Har 3-glasfönster från 80talet(81-82) enligt det som står tryckt i ramen på dem. Det är det enda som står där så frågan är hur de är konstruerade samt om man behöver byta dem ? Dvs. är det gas mellan dem ? Ingen av mina fönster har blivit grå dassiga som det brukar när gasen försvinner så gjordes 3glas utan gas eller hur gjordes dem? Någon som vet ? Kanske isoleringseffekten
Nimajneb: Du hittar lite kompisar här http://www.byggahus.se/forum/fonster-dorrar/148275-meeth-fonster.html
Läskihand: Hej, vet någon om det finns någon marknad för att sälja gamla HSB-dörrar i Gabon? (brunbetsade) Tacksam för svar// Birger
Malinvbg: Använd dig av en totalentreprenör tex fönstermontören eller din fönsterbytare. De jobbar nästan uteslutande med fönsterbyte så de borde kunna sina grejjer.. Be dock om referenser innan du bestämmer dig..
verktygsgurun: Mot fönstret givetvis, annars blir det ju öppen springa ner i husväggen.
SBH: dolda och dolda. dom är ju inbyggda. funkar säkerligen fin fint vid nyproduktion
KnockOnWood: Har inte tillverkaren något att säga? Jag följer tillverkarens/säljarens anvisningar. Tror att det blir bra: http://www.kaerrman.se/Images/Bleck.pdf http://www.kaerrman.se/Images/Bleckmontage.pdf
jaso: För att svara på min egen fråga. Enligt Velfac har man bytt en del i fönsterbågens konsruktion för att förhindra kondens på insidan. Detaljen man förändrat var tidigare i metall som leder kyla. Den är nu i plast. Därmed hetter nu fönstren 200i och 400i, dvs med ett "i" på slutet. Detta var alltså vad Velfac berättade. Om det stämmer att problemet är helt åtgärdat har jag ingen
mexitegel: [citat] I princip alla våra innerdörrar är justerade på höjden sedan det lades nytt golv i huset. Inga problem trots "pappdörrar", de har en träram på gissningsvis 1 tum.
JPM: Du ska använda låsspray beställ där du ska köpa cylindern...
sir_daniel: har inte provat att "bryta mig in/krossa" mina fönster så har svårt att säga, men är 3-glas så känns bättre än tidigare 2 glas. men å andra sidan så en motordrivensåg kommer man igenom både plast och träramar ;)
fönsterpåven: Ska du sälja dom, måste karmen vara hel,och det beror på hur dom sitter fast om det är värt det.
Malinka71: Hej! Jag är i det stora hela mycket nöjd med monteringen som TK-gruppen skötte. Killarna jobbade snabbt och effektivt och såvitt jag kan bedöma noggrannt och skickligt (till skillnad från en del svenska hantverkare som jag tyvärr anlitat tidigare). Nu när det har varit rejält kallt några veckor har vi märkt varför u-värdet på hela konstruktionen är sämre än för själva glaset.
Jabece: Hyr en lägenhet i ett av våra nordiska grannländer och normerna är kanske inte riktigt som i Sverige... Lägenheten ligger i ett äldre stenhus och har näst intill nya, snygga fönster. Det är en tvåa och det finns två element, som båda ligger längst in i rummen. Alltså en bra bit ifrån rummens fönster. Vid den här tiden på året blir det nästan olidligt, hela fönsterna blir
Stefan N: Kollade med kommunen nu och dom sa att det inte var nåt krav på bygglov.
otools: Jag håller på och renoverar mitt hus från -42 och i samband med renoveringen så har jag bytt ut alla fönster. Som leverantör valde jag J.O. Ohlssons Träindustri AB i Borås. Bemötandet och hanteringen av min order var allt annat än bra. Sen leverans gång på gång, undanflykter och aggressiv jargong. När jag till slut skulle få mina saker så förklarade jag att jag var djupt besviken
kvistarn2: jag köpte fem källarfönster av dem, tror de kostade 500st. väldigt billigt och frakten ingick, ca 2 veckor tog det, verkar vanligt att de som säljer polska fönster tar betalt i förskott, förmodligen vill de ha den summa de betalar till fabriken.
jesper_tranås: Nej det är lustigt att man kan se fönster som är 100 år som har bättre trä. Det jag hörde nu av en målare var att de lackar fönstren med nån slags inomhusfärg som inte är elastisk o tålig vilket gör att de spricker väldigt fort i färgen. Vi valde ju dessa dyra äkta träfönster med riktiga spröjs för att det skulle passa bäst med till vårt hus som vi försökt bygga i så
kamy: Jag har kikat på ytterdörrar från JVK fönsterkompani. Hemsida: http://www.jvk.se/ De har väldigt bra priser och jag fick bra intryck av dem i telefon men jag har aldrig sett någon av deras dörrar i verkligheten. Finns det någon som har erfarenhet av dessa ytterdörrar?
RHB: Tänkte mest om dörrförstärkningsbehöret gör en separat borrskyddsplåt onödig. Detta oavsett vad försäkringsbolaget kräver. ASSA 4292 består ju utav en ganska tjock metallplåt.
hajk: Ok! Jag kan tänka mig att göra en fast del i glas för att komma ner i höjd men bredden kan jag inte göra något åt. Har settcat diplomatdörr gör specialbeställda dörrar finns det fler företag ?
Stefan N: Ring 454 87 00 (dagtid) och be att få prata med nån på förebyggande.
robbanonline: Inget slår äkta vara, jag har två par gamla balkongdörrar på pickisflaket med mig hem från Frankrike i nästa vecka som ska få bli garderobsdörrar i huset i vår :)
AndersS: [citat] Jo, det kan nog stämma som du säger och vi kunde bara kolla på 2 PVC-fabrikat i praktiken. Vet inte om det sedan har någon betydelse att det som vi främst jämförde var pardörrar 14*21, samt altandörrar 10*21, då vi skulle ha ett antal av vardera med helglasning och endast en genomgående spröjs på en tredjedel av fönstret (den andra hälften godkände inte utanpåliggande
verktygsgurun: Byt glaskassett, inte så dyrt. Det brukar vara 10års garanti på glaskassetter..