2 209 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Fönsterbyte och glasskjutpartier
Hej!
Skall byta fönster mha någon firma under våren. Har tittat lite både på trä och PVC-fönster. Erbjudandena från PVC-firmorna duggar tätt, det ena bättre än det andra
Har fastnat för "nordisk" variant som liknar svenska träfönster.
De flesta jag pratat med rekommenderar aluklädda träfönster från tex Traryds. Om någon kan motivera/utveckla det ena eller det andra, skulle jag bli glad! Egna erfarenheter??
Är även sugen på att byta tre fönster och en altandörr, mot ett två eller tredelat skjutparti, 400cm. Någon som har erfarenhet av detta.
All form av input välkommen!!
Skall byta fönster mha någon firma under våren. Har tittat lite både på trä och PVC-fönster. Erbjudandena från PVC-firmorna duggar tätt, det ena bättre än det andra
De flesta jag pratat med rekommenderar aluklädda träfönster från tex Traryds. Om någon kan motivera/utveckla det ena eller det andra, skulle jag bli glad! Egna erfarenheter??
Är även sugen på att byta tre fönster och en altandörr, mot ett två eller tredelat skjutparti, 400cm. Någon som har erfarenhet av detta.
All form av input välkommen!!
Vi bytte ett stort 60-tals perspektivfönster mot 3-delad vikdörr i aluminium. Dörren öppnas 180 grader och fästs mot de andra med en magnet, eller så kan man vika undan alla 3 delarna. Helt suveränt - ett helt nytt rum.
För och nackdelar - det beror nog på vad man vill ha. Vikdörrar kan man få undan till 90%, på vår modell är allt utåt, dvs inget vik in i rummet. Man kan öppna bara en del som en vanlig dörr.
Skjutdörrar tar ingen plats alls i djupled, men kan inte skjutas undan på samma sätt.
Jag tror att rummet innanför och altanen utanför spelar in i beslutet: hur stora de är och om det finns plats för vik eller ej. Priset varierar kanske också en del.
Skjutdörrar tar ingen plats alls i djupled, men kan inte skjutas undan på samma sätt.
Jag tror att rummet innanför och altanen utanför spelar in i beslutet: hur stora de är och om det finns plats för vik eller ej. Priset varierar kanske också en del.
Tack, bra förklarat, jag hade en bild av jag skulle få det helt öppet med skjutdörrar en varm sommardag :S. Tredelad skjutdörr blir nog bättre då...
Har tittat vidare lite, Hajoms verkar mycket bra. Någon som har erfarenheter av Fönsterbolaget/ERA-fönster?
Har tittat vidare lite, Hajoms verkar mycket bra. Någon som har erfarenheter av Fönsterbolaget/ERA-fönster?
Klicka här för att svara