Hej!

Skall byta fönster mha någon firma under våren. Har tittat lite både på trä och PVC-fönster. Erbjudandena från PVC-firmorna duggar tätt, det ena bättre än det andra:) Har fastnat för "nordisk" variant som liknar svenska träfönster.

De flesta jag pratat med rekommenderar aluklädda träfönster från tex Traryds. Om någon kan motivera/utveckla det ena eller det andra, skulle jag bli glad! Egna erfarenheter??

Är även sugen på att byta tre fönster och en altandörr, mot ett två eller tredelat skjutparti, 400cm. Någon som har erfarenhet av detta.

All form av input välkommen!!

Vi bytte ett stort 60-tals perspektivfönster mot 3-delad vikdörr i aluminium. Dörren öppnas 180 grader och fästs mot de andra med en magnet, eller så kan man vika undan alla 3 delarna. Helt suveränt - ett helt nytt rum.

När det gäller skjutdörrar så tycker jag du skall kolla på Hajoms dörrar helt oslagbar kvalitet tycker jag.

Tack för tipsen!
Vad är det för för och nackdelar med vik resp skjutdörrar? Tar vikdörrar mer plats i rummet? Går det att öppna bara "lite" med vikdörrar?

För och nackdelar - det beror nog på vad man vill ha. Vikdörrar kan man få undan till 90%, på vår modell är allt utåt, dvs inget vik in i rummet. Man kan öppna bara en del som en vanlig dörr.

Skjutdörrar tar ingen plats alls i djupled, men kan inte skjutas undan på samma sätt.

Jag tror att rummet innanför och altanen utanför spelar in i beslutet: hur stora de är och om det finns plats för vik eller ej. Priset varierar kanske också en del.

Tack, bra förklarat, jag hade en bild av jag skulle få det helt öppet med skjutdörrar en varm sommardag :S. Tredelad skjutdörr blir nog bättre då...
Har tittat vidare lite, Hajoms verkar mycket bra. Någon som har erfarenheter av Fönsterbolaget/ERA-fönster?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.