Köpte för en tid sedan nya lås till huset, Dorma Duo 9132. Tänkte att det är väl inga problem att byta det..
Eftersom dörrarna är lite äldre, så fick jag byta (vad jag nu läst mig till heter) stolpe till den osymmetriska som följde med. Inga problem.
Testkör låset innan montering. Fungerar inte att öppna med vredet på insidan.
Aha, jag kom givetvis åt knappen för "hemma-/bortasäkert". Låser upp med nyckel. Låser igen. Vredet fungerar fortfarande inte.
Märker att den lilla "pinnen" inte går att föra lika långt ner som på det orörda låshuset jag har liggande.
Plockar bort stolpen och inser varför, se bild.
Spåret "pinnen" ska glida i är ju kortare på den osymmetriska stolpen.
Kan det vara så dumt att man inte ska kunna använda "hemma-/bortasäkert"-funktionen på en äldre dörr?
Eftersom dörrarna är lite äldre, så fick jag byta (vad jag nu läst mig till heter) stolpe till den osymmetriska som följde med. Inga problem.
Testkör låset innan montering. Fungerar inte att öppna med vredet på insidan.
Aha, jag kom givetvis åt knappen för "hemma-/bortasäkert". Låser upp med nyckel. Låser igen. Vredet fungerar fortfarande inte.
Märker att den lilla "pinnen" inte går att föra lika långt ner som på det orörda låshuset jag har liggande.
Plockar bort stolpen och inser varför, se bild.
Spåret "pinnen" ska glida i är ju kortare på den osymmetriska stolpen.
Kan det vara så dumt att man inte ska kunna använda "hemma-/bortasäkert"-funktionen på en äldre dörr?
Klicka här för att svara