A
Almson: Det finns säkert andra som är intresserade av Älvdalsfönster, så bara bra med svar Himmelsfararen! Även vi är nöjda så här tre år efter installation, väldigt fin kvalitet och bra kundservice. Vi hade problem med isolerskum som tittade fram i en isolerglasruta, men det åtgärdades inom någon vecka genom att Älvdalsfönster anlitade en lokal glasfirma som kom och bytte glaset. Har i
5 svar · 2,9k läst
·
G
goldfish1977: Jag är tyvärr osäker på vilken färg som sitter på just nu...
2 svar · 928 läst
1
123abc: Min gissning är att karmen är begagnad och att ena hålraden är från fabrik och den andra borrats vid montage för att få något att fästa i.
3 svar · 922 läst
·
S
S_B_O: Jag körde med cirkelsåg första gången. Gjorde spåret innan jag sågade bitarna så spåret hamnade helt på linje. Men sen fick jag för mig det här men att jag skulle fräsa. Så här med lite distans till det kan jag se att den främst orsaken kanske var att jag ville ha en anledning till att köpa en fräs, även om det också kändes bra att ha ett spår som inte gick ändå ut, även
10 svar · 4,3k läst
Sophie
Sophie: Ett annat bra tips för att få bort kittrester och olja från glasen är att direkt man kittat klart ta lite krita på glaset och med en mjuk torr pensel borsta det över fläckarna. De försvinner direkt och mycket enkelt.
19 svar · 21,3k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Kolla Beijer?
1 svar · 2,8k läst
H
Henriku: Dörren till vänster med glasrutor är de dörrar vi köpt. [bild]
4 svar · 1,9k läst
·
H
hama65: Problemet var/är att det var så tajt att en skruvskalle inte rymdes. Jag var förbi en glas firma och plast klippset skall spikas. Så det blev lite spik och nu är fönstret på plats.
10 svar · 1,6k läst
·
T
Torgny Jonsson: Stort tack för alla respons. Ber om ursäkt att jag inte tackat er innan och visat resultatet som blev. Tog in en snickare, som hade god kontakt med plåtslagaren (plåtslagare var egentligen på semester, men tack vara snickaren så fick vi fram en plåt, och han fick den med rätt mått osv. Var värt att betala snickaren 1 timmes jobb för att få justa grejer ansåg jag. ) [bild] [bild]
27 svar · 6,6k läst
·
Exostor
Exostor: Aha, jo men då kan det ju vara värt att skeva till karmsidan lite också.
9 svar · 10,0k läst
·
C
cpalm: [citat] Så är det, tyvärr sitter karmen i väggen sedan länge tillbaka, så det finns inte så mycket spännande att ta bild på. :(
22 svar · 54,5k läst
B
Bigfoot: Det fick bli vanliga karmskruvar. Jag tog en 14mm träborr genom dom förborrade hålen och knackade lite på för att få en markering i regeln, sedan borrade jag med vanlig karmskruvsborr. Det gick bra den här gången i alla fall.
11 svar · 9,9k läst
Mikael_L
Mikael_L: Jag misstänker att det blir en plåtslagare till det där. Jag har aldrig sett något sådant där som färdig plåt, men kolla gärna på Lindab och plannja hemsida. Skulle det finnas färdiga plåtar så skulle de ha bara några olika smygdjup att välja på, dvs inte passa speciellt ofta. Men det bör inte bli något speciellt högre löpmeterpris att tala om, att låta en plåtslagare bocka
2 svar · 3,3k läst
·
L
ltmrt: Det är redan bestämt att vi ska ha liggande men ritningen blev en miss (kommunikationsmiss troligen).
1 svar · 4,9k läst
·
H
Henri: På min ort erbjuder sig en sprutlackeringsfirma att göra hela jobbet samma dag. De kommer på morgonen vid sex-sjutiden och lämnar dörren sprutmålad efter 12 timmar. Transport ingår. Utförs ej vid minusgrader. Kostnad 3.500:-. ROT kan inte användas eftersom arbetet utförs i verkstad. Jag valde att i stället anlita en målare som handmålade ytterdörren på plats. Vet inte exakt kostnad
1 svar · 12,1k läst
1
123abc: Om jag borrar i den tjockare delen eller den tunnare där dörren sedan sitter beror på var jag får bra fäste. Kan jag välja så föredrar jag där dörren sitter dels för att det tar upp tyngden bättre samt att hålen syns mindre när dörren är stängd. Är det väldigt tungt och breda dörrar så kan det vara bra att fästa i både den tunna och den tjocka (precis som säkerhetsdörrar
7 svar · 24,6k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Har du försökt med lacknafta?
10 svar · 4,5k läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Bor du i detaljplanelagt område så är det bygglov på att byta fönsterstorlek. Vilken höjd över golvet är det till ovankant fönster i dagsläget? Hur högt hamnar bänkskivan? Antar att du vill ha 20 cm mellan bänkskiva och fönster? Ska du ha foder runt fönstret? När du svarat på alla frågorna tror jag du själv har svaret på storleken oxå ;-)
1 svar · 1,4k läst
·
L
SBH: aldrig ha skruvarna utvändigt sedan när monterat nya
5 svar · 17,9k läst
Exostor
Exostor: Det går ju alltid att gå till en snickare och få en dörr tillverkad. Har själv byggt ett par dörrar med förhållandevis gott resultat. Om det är en modern (typ 50-tal eller senare) låskista så är det inte speciellt svårt att byta.
1 svar · 8,9k läst
J
jimih: Kolla in Byggfabrikens sortiment.
1 svar · 3,7k läst
P
SBH: [citat] tyckte jag skrev det eller gjorde jag det lite luddigt?
16 svar · 7,7k läst
·
1
123abc: De genomgående tryckesskruven begränsar tryckets rörelse så att det inte går att dra uppåt för låsning. Men trycket ska sitta i det nedre hålet inte det övre. Vill du ha trycket i det övre hålet så bör du byta till en annan låskista t.ex 2020 eller 2014, 2020 borde passa rakt av medan 2014 kan behöva nytt slutbleck samt modifiering av urtaget för slutblecket om det är en äldre
6 svar · 9,3k läst
Demmpa
Demmpa: Man måste även tänka på "överluften" som ska passera när dörren är stängd. http://www.lindab.com/se/documents/ventilation/villaventilation.pdf
2 svar · 6,6k läst
H
Henri: Att både sätta in fönsterventiler och extra ventiler bredvid varje fönster anser jag vara overkill.
9 svar · 6,3k läst
·
nikasp
nikasp: Toppen skall kollas upp!
12 svar · 25,7k läst
B
bozze4evigt: Har köpt därifrån och allt fungerade perfekt. Fick till och med leveransen på en lördag vilket underlättade för mig. Nu har jag beställt därifrån igen och hoppas på att det ska gå lika bra igen
6 svar · 4,3k läst
L
Lövetbygg: Yes , det var den mildaste tejpen och den satt till nästa dag, problemet har jag hört är att i fabriken sprayar de hyvlarna med silicon som sedan sötter sig i träet och färgen fäster ej, det gick att dra av som korvskinn och ytan kändes som silke med glidmedel.
31 svar · 36,4k läst
·
S
Stenteg: Hej, Jag har för ett par år sedan hittat en ca 2 cm bred, vit, lite styv remsa ( någon mm tjock) vikt på mitten längs med. Ena halvan försedd med klister som fästes på dörrkarmen den vikta delen tätar fjädrande mot dörren och tätar även smala glipor där vanliga tätlister är för tjocka. Någon som fattar vad jag pratar om och kanske kan tipsa var man köper den?
0 svar · 1,5k läst
L
laufera: Jag har bestämt (nästan) mig att gipsa smyg för att börja med och efter målning bygga fönsterbänk i mdf eler ek, beroende på om det blir vitt eller trä. Jag kommer att använda hörnförstärkningar för att få en rak o stark hörn. För att komma i rätt nivå (bygga upp) kommer jag att använda plywood under gipsen, eller dubbelgipsa.
7 svar · 9,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.