Fönster & Dörrar
MagHam: Som amatör i metallbearbetning är blästring med mycket fint material vad jag tänker på först. Ska bli intressant om något proffs i ytbehandling kan avslöja andra metoder? Mvh/M
fremax: Återkommer imorgon med bilder på ett glastak som suttit i 8år utan rengöring och pris på det taket. Ämne fremax
Laba021: hej! vet inte om detta forum funkar för att sälja de gamla fönsterna som jag bytt? har i alla fall 4 st 16 x 16 fönster tre luft med 2 glas kassett med gamla vridlåsningar. tänkte 600 kr / st. står på pall färdig för avhämtning.
Antonol: Nordiska fönster är Drutex, kanonbra! 4 veckors leveranstid. Hemfint säljer också Drutex!
ccf: Massor med bra förslag - tack! Har lite ont om verktyg men skall försöka hitta någon som kan hjälpa mig :).
Bjoern Abelsson: Vi har satt en neoprenstrumpa på dörrhandtaget. Det är ett litet rör som egentligen är avsett till styret på en racercykel, men det fungerar utmärkt för att skydda dörr/vägg från märken från ett dörrhandtag.
Kretikos: Jag har ingen erfarenhet av dessa två annat än en ytterdörr mina föräldrar köpte av allmoge för ett antal år sedan. Jag var däremot och hämtade fyra fönster och en pardörr på Ålberga snickeri utanför Jönåker igår kväll. Fantastisk finish och välgjorda. De tillverkar helt efter dina önskemål och är inte dunderdyra. Låg lägre i pris än allmoge då vi jämförde innan
nissebrun: Tar tacksamt emot tips om hur jag enklast snyggar till ett slitet och repigt kalkstensgolv. Måste man diamantslipa eller kan man använda något annat slipmedel ? Tacksam för tips.
peternicklas: Är det bara att ta bort reglar där de nya fönstren ska sitta så borde de göra det för dagen. Sedan ska det kanske foder, plåtslagare mm. Plåtslagare hos oss kostar runt 400:-, snickare vet jag inte då jag gör allt sådant själv. Men över dagen borde de klara det. 2 - 3 dagars arbete, runt 15 - 20 timmar * 500:- så runt 10 - 12 000:- borde de landa på. Hoppas att du har beställt
Othahaiti: Vad underbart att läsa om hur man löser låsproblem på detta djup. Imponerad.
mexitegel: Gå som sagt till plåtslagaren så blir det bra och du slpper risk för läckage. Nu vet jag inte om det är PVC-fönster, men det finns en del läsvärt om fönsterblecksmontering i denna tråden: https://www.byggahus.se/forum/fonster-dorrar/262383-snickarna-har-satt-plat-under-fonstren.html
ja73: Skruva fast bredare plywoodbitar mellan reglarna och karmskruv i dessa. Jag gjorde på liknande sätt fast jag hade bara en regel innanför fönstret.
falkn: Det finns speciella tätband för detta ändamål. Som stoppar vind och regn. Säljs t.ex. av Tremco Illbruck m.fl. Vi använder olika typer av dessa band i våra flerbostadsprojekt på jobbet. Det är en förutsättning för att klara lite tuffare energikrav. Dessa sätts alltså mellan fönster och vägg och döljs sedan av foder eller plåt.
Blondie2: Opps,såg det nu,inte räknas som isolering står det.Polyuretan är det liknande som silikon det eller? Det är möjligt att gummilisten (den är ju några år)skulle behöva bytas..
nets: Tack! Det gäller i mitt fall klassiska träfönster från litet snickeri, som ännu inte är valt. Men, visst, jag skall titta vidare på olika webplatser, men de tillverkare jag tittar på har inte så mycket info ;-)
cpalm: [citat] Nä, inte utöver det uppenbara som fuktgenomträngning, putsskador, etc., särskilt om det kommer några decimeter snö mot väggen.
Stefan N: Det svarta under är blecket. Kolla dom istället, det är det viktigaste.
hantverkare1: Det fixar ni nog. Är inte särskillt svårt, det gäller bara att vara noggrann och ta det lugnt och metodiskt. Tröskelbleck finns på alla byggvaruhus om dörren inte ska sitta för djupt i väggen. Gavlar är ganska lätt att knacka ihop men det gäller att vara noggrann även där. En plåtbankare bör ta en hundring eller två för ett bleck med färdiga gavlar. Monteringen är sedan
Sigge: Tack för informationen och bilderna! Nu vet jag nog hur jag skall göra.
Gabbe1: Verkar vara skiftade kvalitet, mina 3st helglasade dörrar och ett trettital (vrid)fönster håller motsvarande kvalitet som tex. elit eller tanumsfönster.
Vermilion: De gäller väl mest i fall kvarteret ska ha en speciell design? I detta fall är det en jäkla röra bland husen där ingen liknar varandra.
ms2010: Intressant, tack för tipset!
Paxman: Ja, de beslag jag fotade har tokmycket färg på sig men jag testade som sagt att skrapa rent ett par hjälpligt och det var ändå mycket knepigt att hantera dem. Det verkar som att vi har beslaget som heter "Trygg nr 3" och de var ju inte så vansinnigt dyra...kanske är värt att skaffa nya och byta ut dem istället för att försöka renovera de gamla. Dock ska jag försöka få loss beslagen
Onmjer01: http://www.jabo.se/se/sortiment/doerrar/dubbeldoerrar/ 3995kr borde vara tämligen billigt i sammanhanget. Första jag hittade.
Mikael_L: Det var lite svårt att se på bilden, men det verkar inte sitta någon dörrkarm där, utan bara brädinklädnad. I så fall är det nog det enda att köpa en karm + passande dörr. (och ev tröskel, om du vill ha sådan) Välj både rätt storlek på karmen och rätt tjocklek, så blir det minst jobb.