Att reklamera är kört. Hantverkaren är nämligen också förra ägaren till huset, och en återförsäljare och montör av PVC fönster i Sverige. Han har visat sig minst sagt ovillig att diskutera "dolda fel" förut, då gällde det avlopp. Hade ju hoppats denna gången att han visste vad han gjorde, då det är grejerna han bör kunna tycker man.....
Fick uppmaningar av jurister och också av en besiktningsman att inte dra avlopps ärendet vidare. 2 av 10 ÖVERTYGANDE dolda fel vinner, var erfarenheten han hade. (Lagvrängare kan hushantverket bättre än besiktningsmän blev slutsatsen)

Ska kolla hur det är att fixa detta själv och dokumentera noga. Tack för "installationsanvisningen" s9danl.
Är det "bara " att ta loss plåten och "fixa till det" så .... Illa att det ska vara så J kallt ute bara. Fel årstid att hålla på med sådant nu.....

Dörren är nog rättvänd. Det finns bara handtag på ena sidan av dörren (inkl. uttag för handtag vad jag kan se) så den ska gå inåt.

Ska kolla på det noggrannare då det blir ljust.

Kommer håla liv i tråden och fråga er "proffs" om hjälp om det är okej.

Ev. vatten som nu under åren (vet inte när dörren installerades) runnit ner i tröskeln kan ju stoppats av plåten under får man väll hoppas ......

Verkar som om avrinningen funkar, men att vattnet rinner innåt. Hade nu på förmiddagen (åter) en liten pöl på plåten på insidan av dörren (se bild 1), detta trotts latexfogen jag lagt (Latexfogen lades dit för att jag trodde att vattnet rann in under plåten på utsidan). Vet inte om jag ska ta dän latex fogen jag la dit, tänker om det nu samlas fukt bakom fogen.

Lösningen nu blir att sätta på en byggplast på utsidan så att större vattenmängder så som regn och snö inte rinner utmed dörren och hamnar på tröskeln.
Bygget på insidan med att fixa till golvet får stoppas. (Har andra projekt att "roa" mig med så ....)

När vädret blir varmare återupptar jag arbetet med dörren och ser hur i H.....e karn har gjort. Får se om jag då måste ta dän hela dörren eller om det räcker med att lossa tröskeln på något sätt.
(Får till våren också ta och kolla över även fönstren inser jag....)

Har varit en lång och blöt (och då menar jag inte den trevliga blötan med öl i handen) vår och sommar. Så idag vågade jag äntligen ta mig an projektet åter. (Lagom till att plåtslagarna går på semester.... :-( )

Visar sig att förra ägaren varit "duktig" och satt en enda lång plåt över hela balkongen, inte bara en bit under tröskeln som jag hoppats på....
Att slita upp hela fasaden och ta bort plåten vet jag inte om jag orkar med - hur nyfiken jag än är på hur det ser ut bakom - men kanske man bara kan "klippa av" plåten just under dörren och sätta dit en ny, vad tror ni om det ?
(Hade förra sommaren då jag trodde det läckte in under plåten dit massa plåt-limms-gojja och sedan målade 2-3 lager färg ovanpå det, så fanns där chans för vatten att krypa in i väggen, någonstans under plåten, så är det bommtätt idag. Vill inte riva upp det, men måste jag så.... Jag lyder under er dom ... )

Hur långt behöver plåtarna överlappa varandra för att vara "okej" ?

2015-06-27 17.46.52.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är inte plåten på taket upp knäckt på väggen? Eller är det bara en lös plåt som är fogad mot taket?

Det ser jag nu när du säger det, att den gamla plåten verkar, som du säger, vara "upp knäckt" mot den gamla väggen. Så där kommer ingen fukt in. Ev. fukt som skulle kunna tränger in under den nya plåten kommer att stöta på ytterliggare en plåt kant, hur nu den plåten ser ut, men med tanke på övriga taket så är den nog helt okej. Enda stället vattnet kan rinna in i väggen är att den "sugs uppåt" av nya väggen som står på gamla plåttaket (och kanske också fäst ner i plåttaket, men det spelar ju ingen roll då inget vatten ska kommain dit).

Men vad säger detta om en smart lösning ? Kapa plåten under tröskeln, sätta dit en ny lägre och låta den gå några cm om lott med den gamla ?

2015-06-27 19.05.31.jpg
Skapa konto

Lösninge vid väg är ju inte korekt och risken för läcka finns om man ska göra det korekt så får du bytta tak eller kanske kan gå å fallsa i ny plåt mot väggen. Din lösning kan kanske fungera men inget jag kan rekomendera.

Ska det vara rätt får jag helt enkelt riva hela panelen, ta bort plåten, sätta tillbaka panelen, lägga om hela plåttaket och vika upp plåten mot väggen.... Då är det 100% korrekt ....:banghead: Men frågan är, var kan jag dra gränsen och ändå få det "okej" ?

Tar jag mitt multiverktyg, sätter på en metallsåg (borde väll finnas till dom ???? :screwy: ) och kapar plåten ungefär där panelen går in bakom panelen. Skaffar en ny plåt, som går längre ner på tröskeln och är bred så den går om lått på gamla plåten och trär in den bakom panelen. Lägger på MASSA KLET bakom och under plåten. Vad tror ni om det ?

Det beror på hur dom har gjort når dom byggde den nya väggen har dom t.e.x fäst ner ny vägen i plåttaket tycker jag det bör göras korrekt men är plåten hel bakom så är väl dit förslag kanske okej. Svårt att ge riktigt utlåtande utan att kunna se på plats hur dom gjort.

Snailman
Du kan inte höja hela dörren istället?

Dörren blir svår att höja tror jag, men tanken var ju god. Får se vad snickaren jag tagit hit - i ett annat ärende egentligen - säger. Precis som ni säger är det svårt att göra korrekta uttalanden bara genom att se på en bild, men jag kommer använda era kommentarer då jag talar med snickaren. Ni har gett mig många goda tankar och åsikter. Skönt att ha ett forum som detta att filtrera sina byggproblem på.

Återkommer med "svaret" snickaren ger mig.

Snickaren var här. Lösningen blir att vi kapar bort en del av plåten (se bilden) och lägger i en ny, detta då han bedömer att fukten som upptäckts bakom dörren troligen kommer från tröskeln, dock ska vi också säkra upp karmarna då det finns en teoretisk möjlighet att fukt kan komma in även den vägen. Han bedömer att vi kan få det tätt, sedan är väll också medveten om att man kunde gjort rätt från början.

2015-06-29 11.49.37.jpg
Skapa konto

2015-06-29 12.03.45.jpg
Skapa konto

Snailman
De två frästa spåren där det vatten som kommer in i tröskeln rinner ut syns ju på din bild.

Stort tack för alla respons. Ber om ursäkt att jag inte tackat er innan och visat resultatet som blev. Tog in en snickare, som hade god kontakt med plåtslagaren (plåtslagare var egentligen på semester, men tack vara snickaren så fick vi fram en plåt, och han fick den med rätt mått osv. Var värt att betala snickaren 1 timmes jobb för att få justa grejer ansåg jag. )

2015-07-05 11.00.19.jpg
Skapa konto

2015-07-01 12.10.49.jpg
Skapa konto

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.