54 454 läst ·
22 svar
54k läst
22 svar
Bygga egen dörrkarm
I mitt fall slutade det med att jag letade upp den rakaste 45x95 regeln jag kunde hitta. Klöv och vände och limmade. Fräsde sedan bort ca 14mm och kilade fast den och skruvade. Alltså granvirke. Jag tror det mesta funkar för en innedörr.
hur har ni gjort?
åkte ni bara till brädgården, köpte tex 21X95 2st limma ihop dess, hur satte ni ihop själv ramen sen? hör att inte ska varken skruva eller spika i sjävla skaven där bitara möts?
och sedan limma någon form av list runt om, där själva fönstret kommer vara, om fönstert är stängt.
bilder någon?
åkte ni bara till brädgården, köpte tex 21X95 2st limma ihop dess, hur satte ni ihop själv ramen sen? hör att inte ska varken skruva eller spika i sjävla skaven där bitara möts?
och sedan limma någon form av list runt om, där själva fönstret kommer vara, om fönstert är stängt.
bilder någon?
Medlem
· Västra Götaland
· 108 inlägg
Jag köpte vanlig 45x95 som jag vändlimmade. Sedan hyvlade jag ur falsarna med elhyvel, vilket kanske så här i efterhand inte var det smartaste eller snabbaste men då har man lärt sig det. Se till att du har överlängd så att du kan såga till överliggaren ut samma regel som du redan falsat Sedan kopierade jag skarven mellan överliggaren och sidostycke från en fabrikskarm, lite jobb med fräs och stämjärn. Har inte slagit sig något nämnvärt på drygt ett år.
Karmträ som jag sett lite varstans är ungefär samma virkeskvalitet som regelvirket, dvs inget vidare men det kostar å andra sidan inte så mycket heller. Köpte ett par meter för att tillverka ett nytt överstycke till en karm som demonterats mha tigersåg, men ändrade mig sedan raskt efter att ha gjort ett containerfynd på ett par karmar i riktig kärnfuru. Använde sedan framför allt elhyveln för att justera till rätt profil.
Värt att notera är att gamla karmar använder en rätt fiffig skarv mellan karmstyckena som kan vara värd att kopiera. Lite svår att beskriva i text tyvärr.
Värt att notera är att gamla karmar använder en rätt fiffig skarv mellan karmstyckena som kan vara värd att kopiera. Lite svår att beskriva i text tyvärr.
Klicka här för att svara