4 520 läst ·
10 svar
5k läst
10 svar
Fönstermått?
Renoverar fönster på landet för första gången i mitt liv. Kåken är byggd 1959. En del fönster är trasiga, något har väl jag själv haft sönder. Det är vanliga två glas. Är det standardmått?
En ruta är tex 850x480, mäter jag i bågen känns det som om 848x483 passar bättre. Kan det vara möjligt? Vill ev beställa ett par "extra" om olyckan är framme men det blir ju svårt om måtten varierar lite.
/Bosse
En ruta är tex 850x480, mäter jag i bågen känns det som om 848x483 passar bättre. Kan det vara möjligt? Vill ev beställa ett par "extra" om olyckan är framme men det blir ju svårt om måtten varierar lite.
/Bosse
Ja, har plockat ut bågarna och renoverar fönstren, nytt kitt, skrapa, olja, grunda och måla. Så måtten jag är ute efter är på glaset.
/Bosse
/Bosse
Ja, det är vanligt enkelglas. Har köpt en "stiftpistol" för att fästa glasen. Tror du jag ska gå på den gamla rutan eller på mina mått jag tagit i bågen? Känns ju som om det borde vara "standard" men ja vill ju inte ta ut glas på ön som sen visar sig vara ett par mm för stora så dom går sönder igen vid montering. Skulle ju vara skönt att beställa ett par extra rutor om något går sönder igen om jag vet vilket mått som gäller.
/Bosse
/Bosse
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag ser det som vettigast att använda samma mått som den/de gamla rutorna hade.
Men inte har man väl glasrutor stående "i reserv"?
Var lite försiktig i stället.
Annars slår du ju likaväl sönder reservglaset under nästa 10-årsperiod.
Men inte har man väl glasrutor stående "i reserv"?
Var lite försiktig i stället.
Annars slår du ju likaväl sönder reservglaset under nästa 10-årsperiod.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
OK, tyckte att du just angav måtten på en befintlig ruta, men, men...
Innermåttet på bågen, i glasfalsen, minus 2 mm tycker jag verkar vettigt.
Dvs en mm kitt runt om.
Glaset skall ju varken spänna eller ligga för löst.
Innermåttet på bågen, i glasfalsen, minus 2 mm tycker jag verkar vettigt.
Dvs en mm kitt runt om.
Glaset skall ju varken spänna eller ligga för löst.
Måttade insidan på ramen och beställde glas därefter, passade perfekt. Va tyvärr lite slarvig när jag oljade träet så en del hamnade på rutan. Hur tas detta lättast bort? har använt glasskrapa men det funkar sådär. Har oljat med Cuprinol träolja.
/Bosse
/Bosse
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Har du försökt med lacknafta?
Klicka här för att svara