Jag ska montera ett par slagportar med måtten 24x21. Inga hål för karmskruv är borrade ännu. 3 gångjärn på varje portsida.
Nu till min fråga. Ska jag borra hålen och montera karmskruven i den tunnare delen ( den där dörrbladet ligger mot) eller den tjockare delen, den som ligger innanför dörren?
Å ena sidan får ju skruven bättre grepp i den tjockare delen, å andra sidan hänger ju de tunga dörrarna i den tunnare delen. Finns frästa spår på baksidan karmen.
Har sett båda varianterna, men vill ju göra det som är mest lämpat för denna typ av dörr. :thumbup:
IMG_2356.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_2357.jpg
Skapa konto

På de karmar jag monterat var hålen borrade i den tjockare delen. Om du inte redan köpt karmskruv så kan jag varmt rekommendera karmhylsa istället, enklare att justera in karmen med än skruv.

Redigerat:
  • Gilla
majo72
  • Laddar…
Har tyvärr köpt både karmskruv och borr samt verktyg till dessa.

• Gilla
Perk
  • Laddar…
De karmskruvarna kan du spara till något annat, åk och köp hylsor då har du större chans att få karmen där du vill.
Är det tunga dörrblad så kan man sätta hylsa i både tunna och tjocka delen av karmen.

Protte

• Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
På färdigborrade karmar som har hålen i bakkant monterar jag som vanligt och justerar in. Efter de är injusterade så klossar jag upp karmen bakom gångjärnet, skruvar ur en skruv ur gångjärnet och ersätter med en lång skruv som går igenom karm och in i stommen/regeln. Ingen risk att dörren /porten hänger sig.

• Gilla
majo72 och 1 till
  • Laddar…
För att förtydliga så är det såna här jag köpt och som jag kallar för karmskruv
8872805138462.jpg
Skapa konto

Karmhylsorna var 4 gånger dyrare, så jag la ned dem även om jag nu inser hur mycket enklare dessa är att jobba med. Får bli nästa gång!
Efter diskussion med XL-bygg blev det till att sätta karmskruv i både smala och breda delen, totalt 3 par per sida. Blev stabilt och bra iallafall :-)

Om jag borrar i den tjockare delen eller den tunnare där dörren sedan sitter beror på var jag får bra fäste.
Kan jag välja så föredrar jag där dörren sitter dels för att det tar upp tyngden bättre samt att hålen syns mindre när dörren är stängd.
Är det väldigt tungt och breda dörrar så kan det vara bra att fästa i både den tunna och den tjocka (precis som säkerhetsdörrar brukar ha).
Det är lite av en smakfråga och gör som du vill bara där det fäster bra.
Ibland så byter jag en gångjärnsskruv framförallt i det övre gångjärnet mot en gängad skruv och islagsmutter så slipper man att gångjärnen lossnar och skruvarna inte drar med tiden.

• Gilla
majo72
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.