Jag ska montera en alldeles vanlig dörr i en alldeles vanlig träregelkonstruktion men ser ändå ett potentiellt problem...hur centrerar jag hålet i regeln så att det blir bra?
Karmen har förborrade hål, så karmskruvsborr fungerar ju inte. Det verkar finnas speciella centreringshylsor för detta, men dom verkar lite svåra att få tag på.
(Säg nu inte att jag inte behöver förborra eller att det bara är att använda en tumstock. Det har jag testat förut och det fungerar säkert oftast men det är inte speciellt kul när det börjar gå för trögt och skallen blir runddragen.)

• Gilla
Cecilia Dunger
  • Laddar…
Skippa karmskruv och använd karmhylsor med tillhörande skruv istället, då slipper du detta problem.

• Gilla
fgo och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag håller med MathiasS.

Sen får du också fördelen med lite stadigare infästning med hylsor.

• Gilla
nimbusnova19
  • Laddar…
Karmhylsor var en ny grej för mig. Men för man inte samma problem med förborrning? Eller kan man använda själva hylsan för att centrera borrningen?
Fast jag är inte övertygad om att hylsor är att föredra ändå, jag tycker det verkar smidigare med den "vanliga" justeringen.

C10-hylsan finns lite överallt, men den är väl för grövre hål som ska pluggas. C5-hylsan verkar det inte vara så många som har. (Den går väl säkert att beställa, men det känns lite omständigt för ett så pass futtigt problem.)

Om du använder karmskruv, kan du inte dra in skruven med hylsa en liten bit genom karmen så du får ett märke att borra i?

Och med hylsor borrar du bara genom hylsan före du skruvar, gjorde så nyss när jag satte upp fönster som hade förmonterade hylsor.

Bigfoot skrev:
Karmhylsor var en ny grej för mig. Men för man inte samma problem med förborrning? Eller kan man använda själva hylsan för att centrera borrningen?
Det brukar vara självborrande skruv och ja hylsan skruvas ut mot regeln och sedan dras skruven in i regeln genom hylsan. Nästintill idiotsäkert.

Bigfoot skrev:
Fast jag är inte övertygad om att hylsor är att föredra ändå, jag tycker det verkar smidigare med den "vanliga" justeringen.

C10-hylsan finns lite överallt, men den är väl för grövre hål som ska pluggas. C5-hylsan verkar det inte vara så många som har. (Den går väl säkert att beställa, men det känns lite omständigt för ett så pass futtigt problem.)
Nej du behöver inte förborra. Och om du behöver borra (tex i betong) så gör du det i med karm och hylsa på plats och fixerade.

Det listiga med hylsor är att dom håller fönstret på plats, du slipper kila eller fixera på annat vis, och det finns olika typer av skruv beroende på vilket material du fäster i. För stora fönster rek många fönsterfabrikanter hylsor eftersom dom håller i fönstret bättre än traditionella karmskruv.

Justering görs med stor insexnyckel som med fördel fästs i skruvdragaren.

PeterStrandberg skrev:
Om du använder karmskruv, kan du inte dra in skruven med hylsa en liten bit genom karmen så du får ett märke att borra i?

Och med hylsor borrar du bara genom hylsan före du skruvar, gjorde så nyss när jag satte upp fönster som hade förmonterade hylsor.
Om det är trä så kan en 14mm borr användas t.ex en flatborr 14mm som centrumdorn för att markera mitten.

Som vissa här har skrivit så är karmhylsor ( googla Adjufix) grymt bra måste jag säga, lätt att justera, behöver inga kilar mm.

Det fick bli vanliga karmskruvar. Jag tog en 14mm träborr genom dom förborrade hålen och knackade lite på för att få en markering i regeln, sedan borrade jag med vanlig karmskruvsborr. Det gick bra den här gången i alla fall.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.