9 881 läst ·
11 svar
10k läst
11 svar
Centrera hål för karmskruv
Jag ska montera en alldeles vanlig dörr i en alldeles vanlig träregelkonstruktion men ser ändå ett potentiellt problem...hur centrerar jag hålet i regeln så att det blir bra?
Karmen har förborrade hål, så karmskruvsborr fungerar ju inte. Det verkar finnas speciella centreringshylsor för detta, men dom verkar lite svåra att få tag på.
(Säg nu inte att jag inte behöver förborra eller att det bara är att använda en tumstock. Det har jag testat förut och det fungerar säkert oftast men det är inte speciellt kul när det börjar gå för trögt och skallen blir runddragen.)
Karmen har förborrade hål, så karmskruvsborr fungerar ju inte. Det verkar finnas speciella centreringshylsor för detta, men dom verkar lite svåra att få tag på.
(Säg nu inte att jag inte behöver förborra eller att det bara är att använda en tumstock. Det har jag testat förut och det fungerar säkert oftast men det är inte speciellt kul när det börjar gå för trögt och skallen blir runddragen.)
Produkter som diskuteras: "karmskruv"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Borde finnas på din bygghandel/brädgård.
http://www.bauhaus.se/centreringshylsa-c10.html
http://www.bauhaus.se/karmfix-programa-verktyg-4.html
Det finns även en centreringshylsa C5 men tror inte bauhaus har den.
http://www.bauhaus.se/centreringshylsa-c10.html
http://www.bauhaus.se/karmfix-programa-verktyg-4.html
Det finns även en centreringshylsa C5 men tror inte bauhaus har den.
Redigerat:
Karmhylsor var en ny grej för mig. Men för man inte samma problem med förborrning? Eller kan man använda själva hylsan för att centrera borrningen?
Fast jag är inte övertygad om att hylsor är att föredra ändå, jag tycker det verkar smidigare med den "vanliga" justeringen.
C10-hylsan finns lite överallt, men den är väl för grövre hål som ska pluggas. C5-hylsan verkar det inte vara så många som har. (Den går väl säkert att beställa, men det känns lite omständigt för ett så pass futtigt problem.)
Fast jag är inte övertygad om att hylsor är att föredra ändå, jag tycker det verkar smidigare med den "vanliga" justeringen.
C10-hylsan finns lite överallt, men den är väl för grövre hål som ska pluggas. C5-hylsan verkar det inte vara så många som har. (Den går väl säkert att beställa, men det känns lite omständigt för ett så pass futtigt problem.)
Medlem
· Norrbotten
· 585 inlägg
Om du använder karmskruv, kan du inte dra in skruven med hylsa en liten bit genom karmen så du får ett märke att borra i?
Och med hylsor borrar du bara genom hylsan före du skruvar, gjorde så nyss när jag satte upp fönster som hade förmonterade hylsor.
Och med hylsor borrar du bara genom hylsan före du skruvar, gjorde så nyss när jag satte upp fönster som hade förmonterade hylsor.
Det brukar vara självborrande skruv och ja hylsan skruvas ut mot regeln och sedan dras skruven in i regeln genom hylsan. Nästintill idiotsäkert.Bigfoot skrev:
Nej du behöver inte förborra. Och om du behöver borra (tex i betong) så gör du det i med karm och hylsa på plats och fixerade.Bigfoot skrev:Karmhylsor var en ny grej för mig. Men för man inte samma problem med förborrning? Eller kan man använda själva hylsan för att centrera borrningen?
Det listiga med hylsor är att dom håller fönstret på plats, du slipper kila eller fixera på annat vis, och det finns olika typer av skruv beroende på vilket material du fäster i. För stora fönster rek många fönsterfabrikanter hylsor eftersom dom håller i fönstret bättre än traditionella karmskruv.
Justering görs med stor insexnyckel som med fördel fästs i skruvdragaren.
Om det är trä så kan en 14mm borr användas t.ex en flatborr 14mm som centrumdorn för att markera mitten.PeterStrandberg skrev:
Som vissa här har skrivit så är karmhylsor ( googla Adjufix) grymt bra måste jag säga, lätt att justera, behöver inga kilar mm.
Produkter som diskuteras: "Adjufix"
Adjufix
Om du behöver material för att fästa fönsterkarmar i trä eller betong, kolla in vårt sortiment med Adjufix-produkter. Med deras verktyg, skruvar och hjälpmedel kan du utföra arbetet snabbt och få ett proffsigt resultat!
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden