Fönster & Dörrar
Mikael_L: Som regel måste man det. Växla av med en balk eller regel ovanför fönstret. Är det på gavelvägg är det dock ofta inte så stora krafter som ska tas upp. På långsidorna (på vanliga sadeltakshus) så är det stora krafter som leds ner i väggreglarna.
Kurtivan: Han kan väl sätta den snett utan extravägg, det blir ju en bit med golv innanför innan trappen börjar.
jonmo: Jag ska försöka ta kompletterande foton imorgon. Staketet fortsätter åt sidorna där det blir lägre, och löper ovanpå den 3 decimeter höga grundmur man kan ana på var sida grinden. Det är väldigt långt åt vardera håll, vi talar säkert 100 m åt ena och åtminstone 30 åt andra. Det ansluter inte direkt till husväggen, utan det är den låga muren som går över i fasaden, medan
Vanbeasten: Det är väl inget fel på fönstrena? Att färgen släpper efter nio år är det bara börja med det normala underhållet; skrapa och måla.
myrn: Stefan: Varför svarar du överhuvudtaget? Kan tänka mig att 50% av dom där 3743 inläggen är just sådana som de ovan. Helt utan värdefull substans. Inser att det kryllar av folk här på forumet som är fackmän alternativt är mer intresserade än andra. Tur för dessa att det finns folk som mig som betalar er. Det är precis min plan. Betala mig ur i stort sett allting.
AndHay: Vi bor också bullrigt vid en järnväg i ett äldre självdragshus nu med fjärrvärme och nya täta fönster så har jag funderat på att förbättra ventilationen utan att få in så mycket buller. Du får gärna berätta hur du upplever ljudet med Fresh ljuddämpande väggventiler. MVH Anders
Peter_K: Har kontrollmätt nu och urfräsningen för gångjärnsplattan är för långt ut på karmstycket. Fixar det senare eller lever med det.
Stefan Bengtsson: B-mått = mått från centrum låskista till dörrbladets cylindersida: http://www.byggbeslag.se/ProductDocs/18176.pdf
MathiasS: Jag skulle montera alla snickerier innan jag började måla. Spackla gipsskivor kan man väl göra när man vill. Exakt hur du gör är en smaksak och styrs kanske lite av hur du bygger smygarna, platsbyggt med mdf/limfogskiva eller färdigmålat.
prototypen: Två och en halvtums trådspik hade vi då jag var liten men numera ska det vara mer specialdelar...................suck P
MaxPax: Cementbruk A är nog den billigare varianten, vill du jobba bekvämare så kör med ett tixotropiskt bruk t.ex Mapei redirep, Weber rep 25 eller 45, Finja bemix 310 high tech etc. Se till att följa anvisningarna på produktbladet på det du väljer att använda.
hempularen: Det bör nog göras innan tapetsering. Då behöver man inte vara lika försiktig. Det är svårt att se exakt hur de där är monterade. Men med ett bräckjärn skulle jag tro att du får bort det på 5 minuter. Sedan kan du behöva köpa någon ny "fodring", allså sidorna i dörröppningen. Och givetvis nya lister runt öppningen.
LLLVäxjö: Ska montera 2 nya fönster i köket men stommen är byggd dikt an mot dom gamla fönstren (gullringshus -74) Man skulle ju kunna försöka skapa en luftspalt men det är ju inte jättesmidigt direkt så skulle det inte räcka med mjukfog ute och inne , egentligen?
mexitegel: Tänkte jag skulle dela med mig av mina erfarenheter av glasleverantörer när vi bytte glaskassetterna i våra stora fönster i vardagsrummet; 3 st 3glasfönster c:a 150x140 och 1 st c:a 90x140 cm. Jag tog in offerter från; De två lokala glasmästarna som ville ha mellan 10000 och 18 500 SEK för samtliga glas. Fritt hemlevererat. Hittade efter lite googlande glasnet.se som kunde erbjuda för
KnockOnWood: [citat] Från SBH's länk: [citat] Det är väl helt enkelt så att ett fast fönster saknar fönsterbåge. Klart som korvspad sa Bill! Korvspad sa Bull :)
huggan: Det kommer att gå åt 60% mer energi att behålla värmen mot den ytan än om du hade haft u-värde på 1 om det är 1,6. Däremot är ytan bara ca 8 kvm och är bara en liten del av ytan på väggar,tak och golv kombinerat. Tror inte du behöver oroa dig.
hahalj: Tackar, så får det bli! Var precis ute och mätte på fönstren, det ena var 475x795, det andra 480x795. Gott om marginal då.
hahalj: Ja, det är ju utomhus. Det blir att köpa med sparkplåt.
pelpet: En vanlig dörrkarm är 79 cm bred, så du kanske inte behöver bredda så mycket. Jag hade inte heller hyvlat, utan det här låter som ett tiger-, sticksågs- eller cirkelsågsjobb. Tiger med långt rivningsblad som klarar både trä och spik är nog enklast. Fäst upp två brädor 1,5 cm in på varje sida ena sidan som styrning av bredden och sedan sågar du med bladet liggandes mot reglarna.
Matzeball: Skulle det börja regna innan plåten är på plats får du väl täta provisoriskt. Jag skulle tejpa en bit plast på fönstret och häfta den på panelen under. Du kanske kan spara de gamla plåtarna och montera dem provisoriskt. Det lilla som kommer in efter ett litet regn är nog ingen större fara. Värre med ösregn förstås men det är det mångåriga läckaget som är förödande.
KnockOnWood: De gamla fönstren är kanske så otäta/dragiga så det räcker till :) Har du inte mekanisk tilluft så är det ju spaltventil eller t.ex. en Fresh-ventil genom väggen som gäller. Sådana separata ventiler har väl de flesta nya hus med frånluftsvärmepump.
Kotteluringen: Tack, för all hjälp som ni har bistått med!
petrho: Är det någon som vet skillnaden på WV2 respektive WV5. Såg någonstans att 5:an är utgående men osäker. På hemsidan verkar båda finnas med men lite olika specifikation. Vad innebär PLUS? Är det med tillbehör? Rekommenderar ni att köra med Kärchers speciella tvättmedel eller duger diskmedel? Övriga synpunkter, tips o råd mottages tacksamt. Även tips på var köpa billigast...