hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Jag har en dörr 10 moduler bred och 21 moduler hög. Karmen är 120 mm bred. Väggreglarna är 95 mm breda. När jag sätter karmen på plats så som den ska sitta så kommer karmen sticka ut längre än väggregeln, denna skillnad kommer fyllas ut av panelen och sedan täcks skarven av foderbrädor.
Men vilka hål ska användas för karmskruvarna? Det finns hål parvis, sammanlagt 2x4 hål på varje sida av karmen. Skulle jag sätta karmskruv i det yttre hålet kommer det inte fästa bra i väggregeln, samtidigt så är det i den delen av karmen som dörren hänger.
Räcker det att sätta karmskruvarna i de inre hålen? För inte ska det väl behövas 16 karmskruvar för en dörr?
Så här ser det ut:
Men vilka hål ska användas för karmskruvarna? Det finns hål parvis, sammanlagt 2x4 hål på varje sida av karmen. Skulle jag sätta karmskruv i det yttre hålet kommer det inte fästa bra i väggregeln, samtidigt så är det i den delen av karmen som dörren hänger.
Räcker det att sätta karmskruvarna i de inre hålen? För inte ska det väl behövas 16 karmskruvar för en dörr?
Så här ser det ut:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "karmskruvarna"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Det räcker med 4 på var sida sätt i de hål så skruven går i regelvirket.
Spika det yttre fodret ordentligt så hjälper det till.
Protte
Spika det yttre fodret ordentligt så hjälper det till.
Protte
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden