Fönster & Dörrar
plotan: Okunning som jag är så skulle jag iväg och köpa Fönstersmyg för att sätta i U-list. Så långt allting gott, men när jag kom hem så ser jag att den är falsad. Min fråga är, ska den användas på något speciellt sätt? Finns det för och nackdelar eller ska jag köpa en ny uppsättning? Tacksam för svar.
snowjim: Aha, då måste vridbeslag vara en snyggare lösning, dessutom så syns inte gånggärnan utifrån :) Tack för hjälpen.
Paxman: Finfint! jag har nu kollat lite närmare och det verkar som att springan är ganska jämn där jag ser den. Då är alltså K-profil att föredra? Hur är det med listen nere vid tröskeln? Om den sitter på tröskeln har jag en känsla av att man ganska snabbt kommer trampa sönder den och den kommer ju fyllas med grus rätt omgående. Ska den sättas på dörren kanske?
Ogis-Klockare: Hej jag är på gång att byta ut lite fönster i min kåk som jag köpt. Har redan beställt ett av dom och ska nu beställa 5 till är tanken. Men nu har jag gått och funderat på fönstren som sitter där i dag på övervåningen är ett stort fönster i mitten som är 1300x 1300, brevid sitter det mindre fönster som är 600x 1000 (ut mot takfoten till) min tanke är att köpa två fönster
123abc: Citera verkar inte fungera just nu men hoppas att ni förstår ändå. Om du har ett dörrblad med måtten 625x2015 så tillkommer karm och med den nya standarden är det då M7x21. Problemet med att byta till nya standarden kan vara att urtaget som karmen ska sitta i är lite för lågt och hur lätt det är att få det nya att passa varierar. Överfalsade innerdörrar efter den gamla standarden
Roev08: Sätta en trälist (20x20, någon kvartstav eller vad som nu passar) om var sida om glaset kanske? Alltså en innanför och en utanför. List - glasruta - list. Kompletteras med underbleck så ev. regnvatten rinner av.
123abc: Att lister mm kan kärva är normalt men inte ska en nya fönsterdörrar och fönster börja ta karmen för att solen står på. Jag antar att det är som så ofta att den som monterat inte har justerat allt korrekt eller bristfällig infästning.
Buuzzz: Tidigare har jag köpt "färdiga" fönstersmygar med ett spår och stift som man slog in i fönsterkarmen med ett dorn. Nu tänkte jag göra egna fönstersmygar i MDF, men hur ska jag fästa dessa mot fönsterkarmen? Stift? Plugg? Domino eller limmar man detta? Det är bara fyra fönster så jag tänkte inte göra en ram utan jag fäster dessa i delar mot karmen.Anledningen att jag inte köper
Kurtivan: Nån som har erfarenhet av denna billiga pardörr: http://www.hemfint.se/parytterdorr-helena-med-klarglas?utm_source=google&utm_medium=shopping&utm_campaign=feed&utm_content=37032&aref=ref-adwords_agid-9408466771_cid-160710811_mt-_ntw-d_crid-44678294491_kw-_pl-bostadsportal.se_prm1-_prm2-_ai-_ap-none_dv-c_dvm-_fid-_aud-96669941131&gclid=CMT8jbetoccCFaoNcwodWfMAcg
falkn: Som en referens gällande ljuden brukar man ange att 10 dB skillnad uppfattas som en fördubbling av ljudnivån. 4dB ligger ju då någonstans mellan 0 och detta. Det är ju dock mer intressant att göra jämförelsen med dina befintliga glas.
mexitegel: "Mycket pengar" är subjektivt ;) Att byta båda samtidigt blir i vart fall billigare; * Fönsterblecken sitter mer eller mindre monterade i båda. De är lätta att förstöra när man river panelen. * En byggställning kan du använda för både fönster och panel Utöver det praktiska så kan du troligen få ner både materialkostnader och arbetskostnader i ett större jobb. Jag gissar i vart
qvintus4: Dom går att rädda ...blir nog att renovera dom en då ...det vara bara lite tankar som kom upp på mitt nya sommar ställe .Helt klart snyggas charmigast med gamla spröjsade
Videonisse: De är max 115 cm höga och 90 cm breda. Intressant, det är alltså skruv som nedan du menar och då borra med 6 mm?
verktygsgurun: Såga av lite på fodret så du får mer fall. Ditt fönster ser helt normalt ut och jag kan säg på rak arm att där är mer än ca 5mm o skruva i. Skulle gissa på ca 12-14mm. Du behöver ett bleck som är 60mm djupt, dessa finns färdigbockade i bygghandeln. De är dessutom förborrade. Köp samtidigt bleckskruv,mycket smidigare än bleckspik. Sen kollar du på youtube eller Lindabs hemsida
Bezt: Råkade göra samma sak på ett skrivbord av ek som jag trodde var genomgående, målade skivan istället men blir nog mindre bra på en dörr. Larmdekalen lät ju jättesmart.
keann: [citat] Jag tänkte beställa fönster och installera dem själv. Man kanske kan ringa dit och be om referenser alternativt betala vid leverans? Mycket bra priser, vilket även är en varningsklocka.
123abc: Det är större chans att du hittar kompletta gångjärn hos din bygghandlare. Om du behöver många så gå förbi en låssmed och fråga efter fästplatta för gångjärn ASSA 2434 (Artikelnummer: 816449100267) rekommenderat pris 14kr. http://www.assaoem.se/en/site/assaoem/productsdb/door/hinges/snap-in/mounting-plates/2434/ Jag antar att den har samma mått som din från Fiskars men vet inte
SBH: [citat] frågan är ju vad du tycker . alla kan tycka något är snyggt. men det är ni som ska bo med beslutet
Snailman: Det är ett par hål inne i karmen nertill också där hamnar vatten som sen ska kunna rinna ut i slitsarna på utsidan av karmen nertill.
nukie: Hej Hur byter jag packningen på ventilationsklaffen på ett velux takfönster. Den går ju att öppna klaffen till ventilationsläge - men hur gör jag sedan? För att byta packningen/skummet måste jag väl öppna klaffen helt? Hur gör jag det? /Torulf Update: Insåg att det bara var att dra lite hårdare :)
123abc: Jag gör detta flera gånger i veckan nu under sommaren och jag har även dyra specialmejslar men det fungerar inte om skruven sitter hårt utan jag behöver ofta lossa envägsskruven först. Många skriver körnare men personligen använder jag aldrig körnare då det är för klumpiga och skruven ofta är försänkta. Min favoritmetod är en vanlig spårskruvmejsel som jag reser på högkant
SweRonin: Hej! Har svårt å bestämma vilka fönster jag skall köpa. Jag har två hemsidor som jag tänkte välja mellan eller köpa fönstren utomlands om jag får bra pris. 1. är från nordiskafonster.se PVC, har valt 3glas, laminerat på insidan, totalt 8 fönster + 1 altandörr hamnar på ca 27.500k 2. är från fonsterman.se i haninge. Veka Alphaline V90+ 33500k, totalt 8 fönster + 1 altandörr
Amatörsnickaren: @jonko Tack för synpunkten! I mitt fall tänkte jag inte fräsa bort trä från karmen vilket man ju skulle kunna göra också (i mitt fall från överkanten) då jag behöver ca 12 mm gissar jag att karmen blir för svag i så fall... Vore ju annars enklare då man kan göra det när karmen tagits loss. Tänkte i stället ta bort 12 mm från den regel som (jag antar) sitter ovanpå dörren
123abc: En parytterdörr M17x23 är nog svårt att hitta som lagervara då det är ett väldigt ovanligt mått så du blir nog tvungen att specialbeställa. M17x21 tror jag du kan finna men det är inte säkert att det är billigare att köpa en sådan som en måttbeställd från en annan leverantör. Det bästa är att ringa runt och lyssna hos diverse dörrtillverkare.
smurfen72: Har för mig att det är lite bättre att byta inre rutan men den var så liten så jag brydde mig inte. fick nån uträkning från pilkinton hur mycket det skulle skilja men minns inte.
Almson: Det finns säkert andra som är intresserade av Älvdalsfönster, så bara bra med svar Himmelsfararen! Även vi är nöjda så här tre år efter installation, väldigt fin kvalitet och bra kundservice. Vi hade problem med isolerskum som tittade fram i en isolerglasruta, men det åtgärdades inom någon vecka genom att Älvdalsfönster anlitade en lokal glasfirma som kom och bytte glaset. Har i