Hej!

Det är så att alla mina dörrar i mitt nya hus är vänsterhängda, förutom den till garderoben i sovrummet vilket är högerhängd.

Nu till mitt problem. När jag flyttade in så öppnade man dörren genom att dra handtaget uppåt, alltså åt fel håll. Jag testade att byta handtaget mot låset så att den öppnades riktigt med handtaget nedåt men då låset man även dörren genom att dra handtaget uppåt. Jag fattade det som att jag hade fel låskolv för denna högerhängda dörren och åkte till Lås Team för att få felet åtgärdat, tar även med mig låskolven med handtag för att visa. Där så säger expediten att låskolven förmodligen är trasig och hämtar en ny. Hon slänger min gamla eftersom den är "trasig", hon vänder även på lås och handtag så att det ska funka som det ska för det berättar hon att man måste göra och jag får med mig den nya hem som jag hoppas ska funka. Väl hemma så märker jag att denna är precis som min gamla. Man låser den genom att dra handtaget uppåt men det ville jag ju inte. Jag får också som min gamla ha handtaget i det nedre hålet och låset i den övre vilket jag heller inte vill då alla andra dörrar har tvärtom i huset.

Jag vet inte om expediten kanske bara var stressad eller okunnig men vill iallafall få ett svar på hur jag kan lösa detta? Kan man justera låskolven på något sätt så att det blir rätt? Ställ gärna frågor om ni inte förstår hur jag menar.

På mina dörrar kan man dra låskolven utåt och helt enkelt vrida den 180°. Inge man skröt om i dokumentationen direkt, ren tillfällighet att jag upptäckte det. Jag förstår inte riktigt din problembeskrivning, men denna kunskap kanske löser problemet ändå?

Jag har testat det du beskriver. Vände kolven upp och ner men då fick jag istället sätta in handtaget där låset ska vara genom att först ta bort plastpluppen som sitter i den platsen. Väl där så fungerar ju handtaget men då är felet att man låser dörren genom att föra handtaget uppåt. Samt att handtag hamnar under platsen där låset är vilket inte stämmer med övriga dörrar i huset.
Skulle jag sätta handtaget överst nu när jag vänt låskolven så går det ändå inte att öppna på rätt sätt.

Jag har varit med om ett lås som gjorde så men när man satte i skruvarna för trycket så spärrades det så handtaget gick inte att vika upp.

Protte

Protte har rätt du ska använda genomgående skruv då det låter som du har ett mellandörrslås Abloy (boda) 414.
Ett 414 har inte vändbar kolv utan du vänder hela låset.
Trycket ska sitta nere i dessa lås.
Annars kan du byta till ett annat mellandörrslås som fungerar mer som du vill om det blir knepigt med genomgående skruvar.

Ja det stämmer nog att jag har ett Abloy 414 som du nämner, är säker på att jag har ett Aboly iallafall.
Får testa det ni beskriver men tror jag har genomgående skruv. Dock så vet jag att det fattades en genomgående skruv för just dörrhandtaget så den sitter bara med en nu, kan vara det som är felet?

De genomgående tryckesskruven begränsar tryckets rörelse så att det inte går att dra uppåt för låsning.
Men trycket ska sitta i det nedre hålet inte det övre.
Vill du ha trycket i det övre hålet så bör du byta till en annan låskista t.ex 2020 eller 2014, 2020 borde passa rakt av medan 2014 kan behöva nytt slutbleck samt modifiering av urtaget för slutblecket om det är en äldre dörr.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.