Hej,
Tänkte gipsa istället för smygbrädor men kom på att det kanske är bättre att ha fönsterbänk på plats innan gipsningen.
Det kanske inte spelar någon roll?
Vad tycker du?
Hur gjorde du?

Varför gipsad smyg? Foderlöst?
Otroligt meckigt å få de snyggt isf, knappt en målare klarar av de (säjer iof inte så mkt;)

Är det svårt att få snyggt ? Föutsättningar : det är nygipsat till fönstret så det blir som en ytterhörn med förstärkning.
Varför tror du att det svårt att till snyggt?

Jag tycker det är snyggast att gipsa in smygen, och måla eller tapetsera in mot fönstret. Gjorde hos mig, fast med MDF istället för gips i smygen.
Tycker det är rätt fult med foder runt fönstren faktiskt

Beror självklart på husstil...
Foderfritt/ ej rådande smyg funkar ju bra i modernare hus...

Spackla in hörnförstärkningar är inte plättlätt särskillt om inte smygen är spec djup, men du kanske är duktigt spacklare/målare.

För att underlätta något så sätt den tryckta gipskanten utåt i smygen annars bygger hörnförstärkningar så vinkeln blir fel ��

smiler skrev:
Beror självklart på husstil...
Foderfritt/ ej rådande smyg funkar ju bra i modernare hus...

Spackla in hörnförstärkningar är inte plättlätt särskillt om inte smygen är spec djup, men du kanske är duktigt spacklare/målare.
Mitt hus är funkis från 30-talet, och det passar fint där. Angående spackling, så visst är det lite knepigt, men jag använde hörnförstärkningar. Då får man en rak kant att utgå från. Sen får man kanske spackla och slipa tre ggr för att det skall bli jämnt.

Jag har bestämt (nästan) mig att gipsa smyg för att börja med och efter målning bygga fönsterbänk i mdf eler ek, beroende på om det blir vitt eller trä.
Jag kommer att använda hörnförstärkningar för att få en rak o stark hörn.

För att komma i rätt nivå (bygga upp) kommer jag att använda plywood under gipsen, eller dubbelgipsa.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.