osiris
osiris: Told ya :-)
11 svar · 26,0k läst
·
K
Kjell_G: De här karmarna var borrade igenom men det verkade vara mindre i sista halvan. Gick ju att dra för hand men är man bekväm så...
5 svar · 5,3k läst
·
bardolino
bardolino: Jag har köpt begagnade skjutdörrar till min altan. Vissa av dörrarna har en glidkloss av aluminium och andra har hjul. Jag skulle vilja byta till hjul på de som har aluminiumklack. Profilmått verkar vara samma på båda modellerna. Enligt säljaren skulle partierna vara köpta på Skånska Byggvaror, men när jag frågar där känner de inte igen hjulpaketen. Är det någon här på forumet
0 svar · 12,9k läst
·
smiler
smiler: Som du skrev...4 karmstycken (reglar) klyv ett spår lika brett som plexit, skruva ihop eländet :)
3 svar · 5,2k läst
H
hus_ombyggnad: Tack för alla bra svar och tips!! Uppskattas verkligen. Vi har kommit fram till att vi vill köra en mörkröd, engelsk röd, dörr. Vi tror att detta kan bli en bra lösning tillsammans med den vita pusade fasaden, gråa grunden, silverfärgade fönster, och ljusgrått bandtäckt plåttak (falsat). Vad tror ni om denna färg kombination? Tack på förhand till er alla vänliga människor "där
9 svar · 7,1k läst
Anna_H
Anna_H: En fullvuxen man isåfall.... Kolla upp det, men så lite som 170 är bara dumt, då kan ju inte ens en normalvuxen kvinna stå rak. Har googlat lite, OM det finns någon gräns så är den 190 cm, så gör du den 185 cm i takhöjd ska det inte vara bygglovspliktigt. Dock finns så vitt jag kan se lite snabbt så här inte någon sådan gräns för friggebodar, där är det bara max nockhöjd 3
7 svar · 10,7k läst
D
Drömma: [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] Hjälp mig att hitta någon leverantör som kan erbjuda löstagbara fönster spröjs i plast eller i trä. Har letat överallt på google oc hmejlat ett 10 tal utan resultat. Jag skickar med bilaga på våra fönster som vi har till vårt nybyggda hus. Vi har fönster från Nordan men de kan ej erbjuda fönsterspröjs till oss då fönsterna är för
1 svar · 13,2k läst
·
M
magnus-a: [citat] Jag är ju hopplös på det där med inloggningar och lösenord. Ännu ett nytt alias i samma ärende. :) Nu har jag haft mina PVC-fönster i snart 4 år och är ärligt talat mycket nöjd. Elräkningen är halverad och inomhusklimatet är mycket bättre. Självklart är det inte enbart fönstrens förtjänst att elräkningen blivit lägre - utan det mesta kan jag nog tacka braskaminen
208 svar · 185,9k läst
·
smiler
smiler: Beror på förutsättningarna naturligtvis men de åter dyrt...
2 svar · 1,9k läst
smiler
smiler: Dom får vara hur j*ävla underhållsfria dom vill, anledningen att man inte monterar dessa är att dom är skitfula. Om man nu inte bryr sej om de estetiska så kör på PVC, dom är ju billigare. Tom monterat PVC i timmerstommar, nästa gång ja blir tillfrågad kommer ja tacka nej till jobbet.
8 svar · 16,7k läst
·
A
AndersS: Försök få det under karmen. Sedan finns det speciella lister för läggning över stor yta eller genomgång vid dörr för att skapa möjlighet till rörelse om du lägger flytande golv, lite beroende av golvfabrikat, för den här typen av läggning och i samma ytskikt som golvet. Vissa har en u-profil i metall som monteras och sedan tryckas en list fast i den så man slipper synliga skruvar.
2 svar · 6,2k läst
·
M
Michal Pogorzelski: Går inte. Annan urfräsning i karmen och dörren. Ja vad kan du göra? Byta karm till en smalare? En 68mm som är innanför väggen
1 svar · 2,3k läst
M
Michal Pogorzelski: Swedoor har också. 105 mm karmdjup.
1 svar · 2,6k läst
J
Jonas-F: TAckar, hade kollat på Skånska också, men måste ha letat dåligt för jag hittade inte dom där när jag letade. Ungefär samma pris förutom att dom var målade också och det kan ju vara skönt o slippa göra själv :P
2 svar · 967 läst
1
123abc: Vad bra att du i övrigt är nöjd och att sensorlisterna fungerar som de ska. Ibland får man välja funktion före ljudnivå.
9 svar · 3,4k läst
Isakare
Isakare: Personligen känner jag inte nån större nytta av slipmaskin när jag renoverat fönster, håller på just nu med samma sak, det är så små och smala ytor, och man måste akta så man inte kommer åt glasen. Är det mycket färg brukar jag ta elhyveln där man kommer åt. Utsidan på en båge, om den inte har metallbeslag i hörnen är i trärent nyskick på en minut med hyveln. Bra skrapor
1 svar · 2,1k läst
T
tobbew: Jag pratade med fönstertillverkaren idag (Kronfönster) och de resonerar ungefär såhär. PVC-fönster levereras ju med monteringsjärn, som alltså flyttar bort fönstret från monteringspunkten. Således kan det sitta utanför eller innanför stommen. Däremot rekommenderar de inte direkt detta, utan att fönstret helst ska sitta i en stadig ram, men det är inget krav. För min del så kan
1 svar · 2,4k läst
·
larsbj
larsbj: Såga bort biten helt och gör en ny.
3 svar · 1,1k läst
P
Peter_K: Gjorde mina i mdf, ska bara målas...... [bild]
87 svar · 120,3k läst
·
1
123abc: En bild säger mer än 1000 ord.
3 svar · 4,1k läst
fahlis
fahlis: Karmyttermåttet är mindre än modulmåttet, och öppningens mått är större än modulmåttet. Modulmåttet är nominellt och förekommer inte i vare sig vägg eller fönster.
8 svar · 11,0k läst
·
R
Roland112: tack till er båda! 123abc jag ska bara förvara gräsklipparen där inne och ved så de är inte så noga så de får bli den sistnämnda där. stort tack!
3 svar · 6,4k läst
·
B
Barnrikehuset: Jag hade lämnat tillbaks om det gick och beställt special. Gärna solida trädörrar med rejäla handtag för lite premiumkänsla. ps. Från en som är besviken på alla nya fina dörrar jag bytt ut mina gamla mot. Jäkla skrammelhögar... lyhört är det också.
12 svar · 3,9k läst
Immobil
Immobil: [citat] Det är som tidigare sagts i tråden: Swedoor
13 svar · 2,0k läst
·
Dalbotant
Dalbotant: Ställ frågan i byggnadsvårdsforumet istället så får du garanterat tips på hur man gör. :)
7 svar · 3,5k läst
·
hahalj
hahalj: Ja det är väl lämpligt då de ska täckas med panelen.
11 svar · 4,8k läst
·
M
Minire: Den här tråden hamnade på fel ställe. Den skall ligger under "fönster och dörrar". Är det någon som vet hur man kan flytta den dit?
1 svar · 2,0k läst
B
berne88: [citat] bra ide, är ju bara att ta fram fräsen å köra bort tex 10mm, i ena kanten,... å lägga den i mot, så faller den in i mellan. Då kan man ju faktist, fräsa den kanten som bli ut mot väggen, för att slippa en list...
6 svar · 3,7k läst
·
E
Ellem: Hej Nu har jag kört fast i byggnationerna av ett fristående uterum, där jag vill ha fast dörrparti på gavlarna. http://www.skanskabyggvaror.se/uterum/uterumspartier/s30/optimal_s30-1439 Men hur monterar man? Ska ha stående fasadpanel vid sidan om glaspartiet. Men om man tittar på deras bilder så ska man montera alulister från glaspartiet direkt på regeln. Vad gör man fasadpanelen?
0 svar · 2,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.