L
Linkan68: Vad konstigt, det tänkte jag på i morse när jag duschade. Det hade varit bra med en spegelfilm på duschväggen. Hittade den här som jag tror att jag ska satsa på: https://se.windowfilms-online.com/films-venetian-mirrors-venetian-mirror-inside.html?gclid=CJrD8r7R2NECFRbcGQodB3MFBw
3 svar · 5,3k läst
R
Robert N: Hej! Renoverar en gammal lägenhet där vi bland annat flyttar badrum och skapar ett nytt sovrum. I och med detta så kommer två nay dörrar sättas på plats. För badrummet blir det en 9*22 för ett möta handikappkrav vad gäller passage. För den andra dörren är det lite mer öppet. Det finns plats för att få dit en 10*22 dörr vilket skulle underlätta vad gäller ljusinsläpp och det
0 svar · 1,2k läst
5.2 racing
5.2 racing: [citat] [bild] [bild]
40 svar · 8,8k läst
·
nino
nino: [bild] [bild] Det här är en fönsterbänk, den första jag gjorde, inte så fin... Ett fräs spår mitt på skulle nog kunna bli bra
8 svar · 3,4k läst
·
pelpet
pelpet: Hade jag installerat mina takfönster idag skulle jag ha valt fasta fönster för att minska risken för fuktinträngning.
2 svar · 904 läst
Nyfniken
Nyfniken: Jo, men ingen kommer byta ut den åt dig nu för att den KANSKE blir skev sen.
6 svar · 2,6k läst
·
L
lordi: Aha, nu ser jag. Mina fönster har en djupare "ränna" eller vad man ska kalla det. Och den inre tätningslisten sitter fast på fönsterbågen, inte på karmen. Sen är det två ovala hål som mynnar utåt under list 1 på bilden. Hoppas det funkar bättre nu när du justerat. Ser nu på bilden att det ser ut som de har missat att svetsa i hörnet in mot glaset. Det är inte där det tränger in
18 svar · 14,1k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Nä, så klart inte. Jag tänkte på om det skulle kunna finnas någon dum regel att en dörr inte får understiga ett visst mått, typ branchstandard eller mer rekommendation kanske är bättre ordval just här.
4 svar · 1,7k läst
nikasp
nikasp: Jag kanske gör så om jag inte ger mig på det själv. Blev lite negativt inställd pga offerten så blir nog en annan firma.
16 svar · 17,8k läst
·
V
Vasken: Stort tack! Det fungerade att borra upp hålen så som videon visar! :thumbup:Skall testa andra låset imorgon.
2 svar · 9,1k läst
·
O
OveRa: En av våra skjutdörrar är mot en kaklad vägg i badrum, gips och 15 mm skiva som sedan kaklats, stabilt och säkert. De andra dörrarna är reglade med 45*70 reglar, obs och gips. Om man bygger på så tar det ju ändå mindre plats än att ha en svängdörr som vill ha någon kvm att röra sig på. Våra gäster är inte stumma av beundran men närapå. Förövrigt så hittade jag beslag till
12 svar · 5,8k läst
useless
useless: Ja tror dom skriver så för att dom inte är tillräckligt bra isolerade för vanliga uppvärmda utrymmen. Står det 18 så kan man inte klaga på kallras från dörren i sitt 20-gradiga rum...
3 svar · 947 läst
V
verktygsgurun: Det är så enkelt som 3 St fasta fönster .
2 svar · 1,3k läst
·
Stefan N
Stefan N: Du har en speciell hylsa för seriekoppling. http://essve.se/webcatalogue/karminfastning/396183-programa-karmhylsa-seriekoppling/
4 svar · 2,3k läst
·
T
tlundberg: Jag vill ju ha spröjs i mina fönster. Ett horisontellt spröjs i varje ruta. Är det dessa jag ska köpa då? https://www.byggmax.se/f%C3%B6nster/f%C3%B6nsterspr%C3%B6js/l%C3%B6s-spr%C3%B6js-pvc-vit-p626158 [bild] Så borde en sats räcka till två fönster va? (Alltså fyra rutor)
2 svar · 3,5k läst
fremax
fremax: Vilken sida lappen sitter på har att göra med vilken fabrik isolerglaset tillverkas i. Energiglaset SKA vara monterat mot rummet (varma delen) vill man hålla värmen ute monterar man med energiglaset utåt. Detta är dock marginella skillnader och kommer troligtvis vara svåra att känna utan att veta.. Med vänlig hälsning, fremax
4 svar · 4,8k läst
greenteng
greenteng: Klarade det tillslut. Lite våld fick användas men det blev ändå inte så stor åverkan på dörren. 👍 [bild]
1 svar · 1,5k läst
·
P
Patrik Lidstedt: [citat] Det kan hjälpa om gipsen slutar väldigt nära karmen, det förekommer ofta att man får skära eller "krossa" gipsen för att fodret ska ligga an bättre!
12 svar · 15,0k läst
·
B
byggbra: Tyvärr är SP lösa spröjs konstruerade så att de kan glida i höjdled, andra tillverkare har lösningar där spröjsen sitter bättre.
2 svar · 2,4k läst
A
A-Man_08: Drog bort översta plastlocket och det sitter en insex där i, men går det verkligen att få dörren tätare genom att justera ned den? Om inte så kanske det inte någon ide att jag rör den. Det verkar gå att justera på sidan där handtaget så det ligger mer an mot karmen genom att skruva på ovala fästen, men det lär knappast dra åt mer i motsatt hörn vid gångjärnet där det läcker.
6 svar · 3,4k läst
·
1
123abc: Angående att flytta trycket så undrade jag hur du fick göra när du testade, men det spelar ingen roll längre när jag vet vilket låshus du har. Boda 414 har ingen vändbar kolv utan båda roddarna har samma funktion och när den vänds så flyttar du plastbiten. Med en Boda 414 så är allt som det ska och de nyckelskyltarna du har blir upp och ned då det inte är avsedda för den
12 svar · 22,1k läst
·
D
DMOL: Svaret är, nja det hade viss effekt men när det väl blir under -11 grader så kommer fukten ändå. Får testa stoppa in ytterligare brickor och se om det blir bättre.
17 svar · 13,6k läst
·
A
alesand: Här kommer en uppdatering, och avslut:) Dörren på plats, foder också - nu återstår endast silikon i skarvarna kakel-foder samt måla foder och in på karmen en sista gång. Tack för svar, hjälp och att få tummen ur o våga fixa👍🏼 [bild] [bild]
20 svar · 3,8k läst
·
D
Danii KD: Yes det var problemet, nu är det fixat :)
4 svar · 3,2k läst
·
yonna
yonna: Bara skjutdörrar i mitt 10-åriga hus - bortsett från toorna. Är mycket mycket nöjd!
4 svar · 1,7k läst
pelpet
pelpet: Håller med Microkatten. Lär dig att älska dina vackra originalfönster.
9 svar · 2,2k läst
mexitegel
mexitegel: Alcro's tubkitt är det som jag använt. Var enkelt att applicera jämt och fint, och sen bara dra av med kittkniven.
21 svar · 2,3k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Det finns en trägnagarinsekt som knäpper. Den heter Dödsur... [citat] Här hörs inte ett knäpp än så länge.
3 svar · 13,4k läst
H
hulingen: Man kan också köpa en sidoskjutport
2 svar · 4,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.