Vi har en sådan till vårt kök. Jag har aldrig reagerat över att den låter nämnvärt. Det blir ju ett slags sus (tänk: Frrrrschhh) när man öppnar och stänger men det är ingen störande ljudnivå. inte ens på natten när det är tyst. Men visst är man extremt kritisk när det kommer till ljudnivåer så är det kanske bättre med gångjärnsdörrar då de ju är helt ljudlösa.

Någon gång i framtiden finns det väl en risk för att hjulen som allt vilar på kommer att ge upp och då lär ljudnivån öka men tills dess är jag nöjd. Ett större problem är att småbarn kan få för sig att peta in småsaker bredvid dörren som är svåra att få ut.

P
Varför jag undrar är för att den kommer att sitta precis utanför sovrumet och man vill ju kanske kunna smyga in på toan mitt i natten utan att väcka frun eller tvärtom.

BirgitS
Tror det där dörrljudet är något som man fort vänjer sig vid och inte blir väckt av på samma sätt som man vänjer sig vid att partnern har lite ljud för sig under sömnen och det knakar till lite i golvet när någon går upp osv. Men det är ju alltid bra att göra ett besök på något ställe som säljer skjutdörrar och lyssna själv.

• Gilla
Peter_K
  • Laddar…
AXS
Inga problem enligt mig. Janus beskriver det bra.

Men jag rekommenderar en så tung dörr som möjligt, en billig blir lite för lätt och det "hoppar" lite när man drar dörren.

• Gilla
Peter_K
  • Laddar…
P
En tung dörr blir svårt då vi redan bytt alla dörrar i huset till "vanliga" pappdörrar.

Vi har tre sådana, en toadörr och två sovrum. Traditionella ganska tunga spegeldörrar. Om jag drar och sliter så smäller det när när jag stänger hårt men går att dämpa, sätt i en gummipropp i botten så den stannar tyst och det går ganska fort att lära sig att smyga upp den på natten när man ska ut och ta en macka, förlåt, kissa menar jag....

Jag har skjutdörr in till sovrummet båda i huset och hade även tidigare i lägenheten. Absolut inget problem med ljudnivån när man öppnar och stänger. Drämmer man in dörren i karmen när man stänger låter det givetvis, men det är ju lite som att smälla igen en vanlig dörr.

I min variant (Swedoor) sitter det gummistoppar på insidan, så när man öppnar är problemet minimalt. Skulle något av hjulen kärva i framtiden finns alltid möjligheten att byta ut hjulhuset. I lägenheten hade jag dörren i 6 år och den fungerade finfint hela tiden.

I takt med renoveringen kommer det att bli en hel del skjutdörrar här i huset, underbar lösning!

P
Hur pass stabil blir väggen jämfört med att ha en vanlig dörr ? Dörren kommer att hamna i den vägg som är där duschhörnan ska vara och det är ju inte så bra om den blir mindre stabil.

Vi satte 15mm plywood och sedan gips på karmen och den känns väldigt stum och stabil. Men den är ju naturligtvis inte lika stum som en riktig vägg gjord med reglar.
Det är en del bestämmelser för väggar i badrum och jag tror att det kan vara svårt att uppfylla dem med enbart pocket-karmen. Om du reglar på med 45mm reglar mot karmen och därefter plywood och gips så borde det hela bli stumt nog. Tänk dock på att en sådan konstruktion inte skulle klassas som våtrumsvägg 2012 utan att du behöver fästa duschdörrar och liknande i kortlingar.

• Gilla
Peter_K
  • Laddar…
Janus82 skrev:
Vi satte 15mm plywood och sedan gips på karmen och den känns väldigt stum och stabil. Men den är ju naturligtvis inte lika stum som en riktig vägg gjord med reglar.
Det är en del bestämmelser för väggar i badrum och jag tror att det kan vara svårt att uppfylla dem med enbart pocket-karmen. Om du reglar på med 45mm reglar mot karmen och därefter plywood och gips så borde det hela bli stumt nog. Tänk dock på att en sådan konstruktion inte skulle klassas som våtrumsvägg 2012 utan att du behöver fästa duschdörrar och liknande i kortlingar.
Jag satte in en skjutdörr till ett sovrum. Använde den massiva spegeldörren som satt där innan. Byggnadstekniskt en ganska lätt uppgift. Men den låter en hel del, ungefär som att det ligger grus i maskineriet (kanske pga att det är en tung dörr?). Detta avhjälptes med att spruta smörjmedel i skenan (vet ej om det är en långsiktig lösning, men det blev bättre). Vidare blir väggen som dörren skjuts in i ganska vek. Jag ville inte lägga på ett lager OSB/plyfa, för då hade jag fått bygga om ganska mycket, utan satte bara tillbaka gipset. Men det blir alltså en vek väg. Inte helt bra

De pocketkarmar jag har är byggda för att byggas: dörr-stabiliserande ribbor, osb, gips.
Gör man inte det förstår jag att det blir rejält svajigt.

Redigerat:
  • Gilla
OveRa
  • Laddar…
En av våra skjutdörrar är mot en kaklad vägg i badrum, gips och 15 mm skiva som sedan kaklats, stabilt och säkert.
De andra dörrarna är reglade med 45*70 reglar, obs och gips.
Om man bygger på så tar det ju ändå mindre plats än att ha en svängdörr som vill ha någon kvm att röra sig på.
Våra gäster är inte stumma av beundran men närapå.
Förövrigt så hittade jag beslag till garderobsskjutdörrar här på en annan tråd, när vi ändå pratar skjutdörrar. 2 600 för en komplett sats för tre spår men då får jag göra dörrarna själv. 27 000 var priset för färdiga. Lite skillnad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.