H
HenkeH2: Right, det är väl luften i isoleringen som isolerar, så man ska inte packa det för tätt. Jag får väl "se över" det då. Se ifall det ser glest ut eller nåt.
11 svar · 9,5k läst
M
Margita Eskman: Bubbelplast gärna tjocka bubblor lär ska gå att fästa med att spraya vatten på rutan först (Vakum ). Jag har inte sprayat men tejpat i min vindstrapp. Hindrar varm luft att komma mot glaset.
39 svar · 16,8k läst
·
pelpet
pelpet: [bild] Byggplast (ångspärr) och lufttät tejp körde jag med. Det följer med ett verktyg att peta in med som passar bra i skåran. Jag bygger en ram av limfogskivor (hyllplan). Dessa är tjockare än spåret i fönstret så jag har minskat tjockleken med klyvsågen (klyvkniv av). Bilden nedan är på en spillbit. Lite isolering innanför plasten skadar inte. Utan plasten läcker luft in och
3 svar · 17,9k läst
·
J
jhall: Tack för tipsen. Det löste sig med 556 och en platt skruvmejsel.
4 svar · 5,4k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Kallras eller tjyvdrag? Med kallras menas att kalla ytor (glasytor t.ex.) kyler ner luften, vilket medför att den kalla luften sjunker pga sin högre densitet. Men är det inte drag pga otillräcklig tätning/drevning runt fönstren? Tätar man med fogskum blir det snortätt. Har du kollat att det inte drar in kalluft med en ljuslåga?
4 svar · 4,4k läst
·
1
123abc: ASSAs d-serie med låscylindrar är kända för att strula lite mer under kallare tider av året än 700-serien (OFG). Med det sagt så är rådet att du smörjer låscylindrarna innan kylan eller sommar värmen kommer dvs på hösten samt våren. Du ska inte behöva plocka isär låscylindrarna för rengöring om de inte är extra utsatta. Om du har OFG och dessa strular så är den vanligaste
4 svar · 1,5k läst
K
Kenneth Hardy: Det är en villa från -79. Ja, typ som en sopsäck. Säkert för att dölja och håla torrt. Just nu är det ju rakt till isolationen om man tittar upp från marken. Kan ju knappast vara bra för isolationen att bli fuktig häller?
7 svar · 1,6k läst
·
C
CecAndersson: Inte för ett barn, man behöver vara längre för att nå till spärren, och helst använda två händer, för att få upp spärren, och på det viset öppna fönstret.
4 svar · 1,4k läst
K
Kaylash: Ingen som vet var man kan få tag på beslag/hjul/ om man blivit av med originala delar!?
1 svar · 2,0k läst
·
fremax
fremax: Värma (försiktigt) med varmluftspistol. Se till att göra det ute då blyinfattning innehåller just.. bly. Det är iaf min gissning. Tvinga fast i ena änden och sedan värma, kanske lägga någon tyngd att trycka ner med. Med vänlig hälsning, fremax
1 svar · 944 läst
·
J
JohanPersson: Tack för era svar och hjälp. Det är kopplade bågar och de är bra tätade(silikonlister), det är kallraset jag vill åt. Har prövat plast ala Stocksundet men det ser inte bra ut från utsidan då man tydligt ser att det är plast när solen skiner på. Bygga innerfönster tycker jag förstör utseendet lite och fönsterhaspen sitter ivägen dessutom. Efter att forskat lite så lutar det åt
6 svar · 5,2k läst
S
sblixten: 1. Se till att det finns ventilation. 2. Se till att få in tillräckligt med isolering runt fönstret så att draget försvinner.
1 svar · 3,2k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Här får jag starka Strindbergs-vibbar :thumbup: [bild] http://runeberg.org/strindbg/kronbrud/0254.html
44 svar · 17,3k läst
·
holmberg87
holmberg87: Hej! Det är lite dragit i vardagsrummet och förmodligen behöver tätningslisterna bytas. Har tänkt gjort det men det har inte blivit av, men så kollade jag hur dom såg ut nu. Jag har inte sett typen förut, är det något special för vissa fönster? Eller kan jag köra vilken tätningslist som helst? Jag har SP fönster med tilt om det rekommenderas nåt speciellt till just SP? [bild]
0 svar · 2,2k läst
·
D
Doraso: Tänkte om det gick att våtslipa och polera. Men kanske blir borstad vit istället för blank då?
5 svar · 3,0k läst
·
Alltgår
Alltgår: Inser efter lite kunskapsinhämtande att Dormanycklar inte passar i Assalås. Beställde därför ett Assapaket.
1 svar · 1,4k läst
U
Ursidae: Kylan borde vara mindre problem, det går ju relativt fort att sätta i. Mer problem med ev nederbörd. Här kan man ju lugnt räkna med regn och blåst tex.
3 svar · 798 läst
T
tobbew: OK! Såhär blev det, hittills: Så då ska det dit en liten kloss i "bortre" änden på fodren också, så blir det som en liten låda i underkant, nästan. [bild] Om man hade varit lite smartare så kanske jag skulle ha monterat den innan fodret och satt fast den i lecan, så blir fodret förankrat in i stenen, via salningen, men det ska väl förhoppningsvis hålla formen ändå. Men det
2 svar · 2,4k läst
·
F
Fjolnir: Efter rot. Det inkluderar allt, inklusive listning in- och utvändigt, handtag på in- och utsida på dörrarna fönsterbläck. Även bortforsling och städning ingår.
2 svar · 1,1k läst
T
thomasx: Hittade ett gammalt svar från Diplomat om deras billigare dörrar, de kallar dem aktivitetsdörrar, men menar på att det är samma kvalitet som i deras dyrare dörrar, även vikten är densamma, ca 60kg för en normal dörr. " Konstruktionsmässigt så är det precis samma uppbyggnad som våra övriga dörrar, så det är inget annat som skiljer. Det är fortfarande en väldigt bra dörr för
2 svar · 4,1k läst
Martin_B
Martin_B: [citat] Här har du lite kvällslektyr :) http://www.fasadcenter.se/?page_id=1127 http://www.allox.se/kaycan/mer_om_kaycan.htm http://www.varmthem.se/tjanster/pvc-fasad/
120 svar · 20,6k läst
·
H
Holmspel: Ska du byta golvlist eller slipa den? Ska den slipas så gör du det på plats. Ska du ta lös karmen får du plocka bort foder (listerna som sitter runt dörren)! och kapa eventuella spikar. Har du otur kan det bli rätt mycket jobb. Är det trä eller betongväggar?
1 svar · 1,2k läst
·
Pen
Pen: Det ser riktigt bra ut! Tack
24 svar · 18,2k läst
·
MathiasS
MathiasS: Bra att du är nöjd, jag hade begärt mer från början så jag tycker du har varit synnerligen generös i din kravställning. Betalar man 10 lök för ett fönster ska det vara felfritt.
8 svar · 4,3k läst
·
F
Frommynator: Slacker: Jag har FTX ventilation med intag och utsug i taket så fönstren ska inte släppa in vare sig luft eller ljud. Jag har ett fönster med en ventil på på deras fönster men det är inte mot bilvägen (mot baksidan av huset.)
3 svar · 3,0k läst
·
D
denanu: Står inför exakt samma dilemma. Vad valde ni och varför?
1 svar · 3,5k läst
P
Anonymiserad 159073: [bild] Då vare klart
3 svar · 8,5k läst
·
T
Tiger79: Är det inte enklare att byta karmen?
5 svar · 1,9k läst
Stefan Bengtsson
Stefan Bengtsson: Hej och välkommen till forumet. Det syns ingen bild. I alla fall ingen dörr. Försök igen?
1 svar · 696 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.