Fönster & Dörrar
Kjell_G: Finns det nån chans att du lyckades? Ser att du inte har fler inlägg här så kanske du inte ser, men nån annan som gjort samma=beställt vikdörrar enligt Tssson:s inlägg?
xeax: Borrade så mkt jag kunde däruppe och bände o vred så att jag kom åt själva tappen som drar tillbaks kolven, sen gled dörren upp 😁 Där sparade man 2500:- i självrisk!
Fixarjon: Vid en ombyggnation på jobbet har ett antal kvalitetsinnerrsr av märket moelven blivit över. De är lackad Mdf och väger bly. Dörrarna är glasade och är ungefär precis vad jag söker till mitt uterum. Om man behandlar dörrarna skulle de gå att använda tror ni? Vet att mdf suger fukt men kanske skulle funka ändå. Kan säkert spara 50 k tack vare detta.
SBH: [citat] dom gånger jag haft dom så har det funkar bra. dock enda var vare gång vi beställlde med avlastning. så hade dom aldrig någon lyft eller kran med sig.
Fixarjon: Vid en ombyggnation på jobbet har ett antal kvalitetsinnerrsr av märket moelven blivit över. De är lackad Mdf och väger bly. Dörrarna är glasade och är ungefär precis vad jag söker till mitt uterum. Om man behandlar dörrarna skulle de gå att använda tror ni? Vet att mdf suger fukt men kanske skulle funka ändå. Kan säkert spara 50 k tack vare detta.
ZipLock: Överljus brukar väl framför allt användas över dörrar? När det gäller fönster brukar de mindre dekorativa "överfönstren" vara integrerade i bågen.
raveper: För att slippa den där dammfällan bytte jag själv till ett 10cm mindre fönster. Dock har jag träfasad så det var lätt att fixa till. Vad är det för fönster du har och vad har du tänkt byta till? Ett gammalt 2 glasfönster och ett nytt tre glas kan ha lite olika tjocklek på karmarna så där kan man vinna någon cm
Annen: Hej Tack för ditt tips. Efter intensiva samtal med en annan mer erfaren bygginspektör fick vi tips om att skärma av det befarade "värmestrålningsstråket" med en avskärmande ickebrännbar skiva, typ fibercement. Så det slutade med att vi fick startbesked idag och kan göra som vi tänkt från början med en skiva som står ut från fasaden. Den tänker vi dekorera vackert så att man inte
Peter_K: Plockade ner vårt valv då vi bygger om. Finns det något intresse eller blir det tippen ?
byggbra: Elit vision är en serie vridfönster med smalare båge = större glasyta är dock dyrare än Outline som är mycket bra fönster. Sp och Outline är lika i mått på båge och karm så där tycker jag att priset får avgöra om du inte ska ha lösspröjs då SP har en dålig fastsättning av dessa ( om det inte är ändrat nyligen)
Dheri: Jag har ingen erfarenhet, men funderar också på att sätta in överljus över toalettdörren. Inomhusdörrar är oftast inte så tjocka och ljuddämpande så jag tänker att det inte borde vara något problem med ljud, men om ljud är känsligt kan man väl helt enkelt sätta in en kassett med två glas det borde räcka gott och väl. Och sätter man mönstrat/frostat glas är risken för insyn
SBH: [citat] oftast har dom en ram av trä.
rickard_89: De priser som jag kollat på i Polen som är i modern tid skiljer sig kolosalt mycket, skickar du till Polen eller Tyskland? Du bör kontakta de som säljer fönstrena direkt och deala med dem, alltid frakten som avgör slutpriset dock. [citat]
KJTRROAN: Hej, undrar om någon har nån erfarenhet om http://safflefonster.se/ ? Svårt att hitta mycket om dom, både när det kommer till info om företaget och deras facebook-sida tycks bara ha bilder ifrån olika fönsterbyten dom gjort, inte direkt några svar från kunder.
KnockOnWood: Instämmer till fullo! Och dessutom är de mycket inbrottssäkra. Här söder ut heter de Dreh-kipp. Kronfönster kallar det trippelöppning :) https://www.youtube.com/watch?v=Wa8z5Jt6vtQ
Ursidae: Det finns leverantörer av träfönster också som gör enligt mått. Själv hade jag lite mer än jämt dm-mått när jag fick bytt. morups levererade då lite bredare än standard för att fylla ut ordentligt.
Knallhatt: Tack för tipsen. Det är bra att veta inför framtiden. Hittade dock något annat som jag tänkte testa. Steinfix100+, får hoppas att det funkar som utlovat.
Oldboy: Det går att lämna bort, men blir dyrt. Det är ett typiskt gör-det-själv-jobb. Drar det så är alla fönster kalla. Bara av att täta dem blir det mkt bättre. Oavsett hur dyra nya fönster är så kommer de aldrig i närheten av era gamla fönster vad gäller kvalitet. Det är dock vitalt att ni använder riktig linoljefärg, annars blir kommande underhåll ett elände, samt att det är en
bryggstun: Försent nu! 60x60 fönstret jag hade är monterat. Skulle ha kunnat vara lite mindre men det blir nog bra i slutändan. Skulle givetvis ha ringt glasmästaren men det är lätt att vara efterklok. Tack för att ni svarade!
Per_Eriksson: Skumma lite i omgångar funkar annars bra, det är när man smetar i hela springan på en gång det blir problem.
BirgitS: Se om Svenskt Träs beskrivning gör det lättare att få dörren bra: http://www.byggbeskrivningar.se/byggbesk.aspx?Id=36
ilafudi: Okej, tack för svar.. Synd att det sällan går att höfta om vad det kan kosta. :P Vi tänkte oss inget fancy, bara ett vanligt fönster typ. Det skulle inte vara något som syns från vägen, bara isf grannen mitt över tomten som kommer märka av det.. Men var någonstans vänder man sig med detta? Vanliga fönstersnubbar eller behövs något mer snickarsnubbigt när det är lite annat att ta
hultet: Jag tänker bygga ett lusthus. Är det någon som har erfarenhet av monteringsfärdiga lusthus, typ Carmen 7 (= Ester hos Byggmax)? Blir det stabilt eller kan det "blåsa iväg":eek:?
Anonymiserad 159634: Update: Jag slipade dörrkarmen med slipmaskin och fick det jämnt och fint. Dörren sitter som en smäck! Ska bara flyta upp låsblecket lite, tar hjälp av en Dremel för det. Vilket lyft rummen fick med dom nya dörrarna!
Stevie Deville: Uppdatering: Funkade kanon så nu kan ungarna rycka bäst de vill utan att ramla ut.
mexitegel: Japp, det är den du ska ha och så har du lite drevmån. Tänk på att kolla upp hängningen, det är mer än en som beställt med gångjärnen på fel sida :).
KnockOnWood: Det beror ju även på om plattan är gjuten i ett stycke med kantbalken eller om den är isolerad från kantbalken, så som man ofta bygger nu för tiden för att minska köldbryggan.
Linkan68: Vad konstigt, det tänkte jag på i morse när jag duschade. Det hade varit bra med en spegelfilm på duschväggen. Hittade den här som jag tror att jag ska satsa på: https://se.windowfilms-online.com/films-venetian-mirrors-venetian-mirror-inside.html?gclid=CJrD8r7R2NECFRbcGQodB3MFBw
Robert N: Hej! Renoverar en gammal lägenhet där vi bland annat flyttar badrum och skapar ett nytt sovrum. I och med detta så kommer två nay dörrar sättas på plats. För badrummet blir det en 9*22 för ett möta handikappkrav vad gäller passage. För den andra dörren är det lite mer öppet. Det finns plats för att få dit en 10*22 dörr vilket skulle underlätta vad gäller ljusinsläpp och det