Skitsnyggt!!!! Den "nya" dörren lyfte det fula glaset till och bli snyggt.
Bra jobbat :-)

Macce skrev:
Kan du tipsa om vilket färgborttagningsmedel du använde?

/m
Kommer inte ihåg vad det hette men det var ifrån Alcro. Funkade ypperligt.

Nån som har nån idé om vad man skall ha för tätningslister? För kylans skull är det inte så noga då vi har en innerdörr på insidan men den slår rätt hårt i karmen då den är tung som fan.

Kanon, tusen tack. Hittade nån säljare på Bauhaus som rekommenderade nån för typ 8-900:-. Kanske var mer meter då iofs.

5.2 racing skrev:
Slipat med 40-papper och slipmaskin, oljat med Herdins teakolja.
Är inte 40-papper förhållandevis grovt?

Jo. Jag har hört att man inte skall slipa teak med nåt finare än 120 för att oljan skall suga in bättre.

I mitt fall var det så enkelt för att det skulle gå fortare. 8-9h med slipmaskin hade säkert blivit 15-16h med fint papper. Dessutom är ytan helt magiskt levande på nära håll nu.

• Gilla
Henri
  • Laddar…
Snygg renovering av dörren :thumbup:

Glaset är riktigt klassisk retro 70-tal och tegelfasaden också.

Tänk nu efter en extra gång innan du sätter färg på det vackra mexiteglet.

Hej,
Har en liknande dörr, har du lust att skriva ihop hur du gjorde så ska jag presentera det för sambon så vi slipper köpa ny dörr..

Tack!

Linus Wallertoft skrev:
Hej,
Har en liknande dörr, har du lust att skriva ihop hur du gjorde så ska jag presentera det för sambon så vi slipper köpa ny dörr..

Tack!
Ok. Det blir en kort beskrivning. Slipa och olja.:wow::wow:

Men ok, Lägg upp en plan innan du börjar, Slipmaskin, slippapper, färgskrapa är väl det som behövs. Munskydd och öl är fint att ha också.

Jag gjorde av med c:a 30 maskinslippapper till dörren, bara storlek 40. Fick låna en grön Bosch av grannen modell fyrkantig. Sen hade jag en egen slipmus från Jula el likn.

Jag slipade alla plana ytor först, det var ett tålamodsprövande jobb. Sen tog jag allt jag kunde med slipmusen och sen det allra sista tog jag för hand. Lyfte även av dörren och slipade av gångjärn och bakom dom. Passade även på att byta skruvar som såg lite trötta ut.

Köpte Herdins Teakolja och oljade in alltihop 3-4 ggr. Bytte handtag och lås, målade innerkarmen, oljade alltihop igen.

5.2 racing skrev:
Jo. Jag har hört att man inte skall slipa teak med nåt finare än 120 för att oljan skall suga in bättre.

I mitt fall var det så enkelt för att det skulle gå fortare. 8-9h med slipmaskin hade säkert blivit 15-16h med fint papper. Dessutom är ytan helt magiskt levande på nära håll nu.
Närbild av mörkbrunt trägolv med tydlig träådring och en fog emellan brädorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träpaneler på en dörr med synlig lås och handtag i metall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
InsidersUnited och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.