Vi har målat om våra dörrar och köpte i samband med detta nya handtag.

I vår gamla dörrar satt tydligen handtaget nedanför låset. På de nya handtagen vi köpt blir det dock ett problem att låset hamnar upp och ner om vi sätter handtaget såhär (se bild). Om vi sätter handtaget överst så måste man tyvärr trycka det uppåt för att öppna dörren. Antar att det är för att standarden hur handtag placeras har ändrats.

Jag har förstått att dörren behöver vändas för att lösa detta problem. Det går dock inte att göra utan att behöva ändra gångjärn mm, så det är inte ett alternativ. Finns det NÅGOT annat sätt att lösa problemet på? Dvs att få handtaget att sitta överst men att det ändå trycks neråt för att öppna dörren? Ändra något i låsmekanismen?

Visa bilaga 205840

Redigerat av moderator:
Det finns höger- och vänsterlås för innerdörrar, nyare lås brukar vara omställbara. Varför funkar det inte att sätta handtagen som de gamla satt? Eller har låsen hamnat fel från början?

Handtagen går att sätta som de gamla satt, se bilden. Men om du kollar på det runda "nyckellåset" som sitter ovanför handtaget, så ser du att det bara går att sätta fast så det hamnar upp och ner. Man behöver nog zooma in bilden lite för att se.

• Gilla
Andy nilsson
  • Laddar…
Går det inte att byta plats på nyckelskyltarna, eller sitter skruvarna asymmetriskt i höjdled?

Nyckelskyltar heter det, tack! Nej precis, de går inte att byta plats på dem eftersom det inte finns några skruvhål för dem åt andra hållet.

Det går att sätta nyckelskyltarna åt rätt håll om vi byter plats på dem och handtaget, men då måste handtagen som sagt skjutas uppåt.

Lås är ett elände...

- Kolla om låskistorna är omställbara höger-vänster, dvs är reglarna vändbara så att den fasade änden kommer rätt om låset vänds så att handtaget kommer upp? Förutsätter ju att låsstolpen är symmetrisk förstås...:p

- Det går inte att skifta låskistor mellan dörrar och få det rätt?

- Sista alternativet, nya låskistor.

Nån låsguru får gärna fylla i, varje gång jag mekar lås blir jag bara förvirrad och får åka fram och tillbaks till låssmeden.

Vad är det för låskista i dörren?
Är det en Abloy/Boda 414?
Hur gör du när du flyttar trycket?

Redigerat:
Ta bort handtaget och nyckelskylten, lossa de två skruvarna som håller låskistan, vänd låskistan, skruva fast den igen. Dra i låskolven och rotera den ett halvt varv. Återmontera låsbrickan och handtag...

Illustration av hur ett låshus med spärrhake vänds för att passa en vänsterhängd dörr.

Redigerat:
  • Gilla
annastrandh1
  • Laddar…
s97danl skrev:
Köp nytt lås. Ett nytt kostar 99:- på Classe [länk]
Tack, det kan vara ett alternativ. Trodde det var dyrare. Skulle dock gärna se om det kan gå att fixa med dessa först... Blir dyrare än vad vi tänkt oss om vi skulle köpa lås till alla dörrar.

Till er andra, ska prova att vända låskolven men undrar om vårt lås inte är för gammalt. Tyvärr kommer det inte funka att byta med andra dörrar (de är hängda åt samma håll så kommer bli samma problem) annars hade det varit grymt. Såhär ser låshuset ut

Hand håller ett gammalt låshus med synlig låskolv, mot en toalettstolsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hand håller ett gammalt låshus mot en badrumsbakgrund.
Skapa konto

Redigerat:
123abc skrev:
Vad är det för låskista i dörren?
Är det en Abloy/Boda 414?
Hur gör du när du flyttar trycket?
Ja exakt, det är Boda 414 (den på bilden ovanför stämmer inte, jag råkade ta kort på badrumsdörrens lås).

Jag lyckas inte ta ut låskolven och vrida den i Boda 414.

Hur menar du hur jag gör när jag flyttar trycket?

Angående att flytta trycket så undrade jag hur du fick göra när du testade, men det spelar ingen roll längre när jag vet vilket låshus du har.
Boda 414 har ingen vändbar kolv utan båda roddarna har samma funktion och när den vänds så flyttar du plastbiten.
Med en Boda 414 så är allt som det ska och de nyckelskyltarna du har blir upp och ned då det inte är avsedda för den låskistan.
Om du gör en sökning på Nyckelskylt 2994 så ser du hur de avsedda för det låset ser ut.
Två blanka, runda nyckelskyltar avsedda för lås, med synliga skruvhål och en märkning med måttet 50.
Skapa konto

Gör det något att nyckelskylten sitter upp och ner?
Går låset att låsa/låsa upp eller du kanske aldrig vill låsa?

För att få det som du vill är alternativen att antingen köpa nya nyckelskyltar eller att byta låshus (vid byte av låshus så blir trycket i det övre hålet).

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.