Monterade en utav två nya ytterdörrar under kvällen igår och såg idag när det är ljust att den inte stämmer med karmen som jag kontrollerade vid montaget att den blev rak överallt.

Hämtade passet och la på dörren som bilden visar, passet är kortare än dörren så den är ännu krokigare om man har något rakt lika långt som dörren. Swedoor skriver max 4mm skev och gäller i 15 år.
Jag hamnar nog precis under 4mm men tycker ändå inte att det borde passera kontrollen innan leverans eller är alla dörrar på detta vis? Är man gnällig om man klagar på detta trotts under 4mm?

Det är inte någon utav dom billigaste standarddörrarna utan denna är tillverkad och levererad på beställning.

Nyligen monterad ytterdörr med passet lagt på för att visa skevheten i förhållande till karmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenpass på en nyinstallerad vit ytterdörr visar att dörren är skev.
Skapa konto

Tycker inte den dörren är ok.

Om gränsen är 4 mm och denna är <4 mm så är det väl inte konstigt om den har passerat kontrollen? Skaffa ett längre pass och mät rätt.

Ja, inom 15 år men detta känns för mig bara som en väntan till att passera dom sista tiondelarna eftersom den böjer sig utåt uppe och nere när man drar igen den så det kommer knappast bli bättre med tiden eftersom låset sitter på mitten och håller in den mitt i "bågen".

Om jag håller passet tryckt mot dörren på övre halvan så är det över 10mm glipa längst ner.. får se hur dom har mätt på fabriken, skickade iväg ett mal till säljaren.

Måttband visar en glipa på över 10mm mellan dörrkarm och golv.
Skapa konto

Nyfniken skrev:
Om gränsen är 4 mm och denna är <4 mm så är det väl inte konstigt om den har passerat kontrollen? Skaffa ett längre pass och mät rätt.

Skevheten på en ytterdörr mäter du på dörrbladets konkava sida och mitt på dörrbladet. Har du inte ett längre pass så prova att binda ett snöre runt dörren och mäta så kanske skevheten överstiger 4mm.

LäsLus skrev:
Skevheten på en ytterdörr mäter du på dörrbladets konkava sida och mitt på dörrbladet. Har du inte ett längre pass så prova att binda ett snöre runt dörren och mäta så kanske skevheten överstiger 4mm.
Dessutom gäller det dörrar i max modulhöjd 21.

Jo, men ingen kommer byta ut den åt dig nu för att den KANSKE blir skev sen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.