Fönster & Dörrar
Tosse: Kommer bli lite sämre isolering då eventuell ädelgas byts mot luft. Och risk för kondens inne i kasetten. Mer estetiskt än funktionellt skulle jag säga.
Paxman: Tack för svaret 123abc! Jag har försökt kika efter några identifieringsmärkningar, men åratal av målning har suddat ut alla spår av detta, om det ens finns några. Det jag kan säga är att spanjoletten är av typen som fäller ut tre "hakar" på dörrarnas sida, ingenting åker ut uppåt eller nedåt. Själva spanjolettbeslaget slutar en knapp decimeter från dörrarnas över- och
iLEZ: Jag kanske ska uppdatera så här ett år i efterhand med hur jag gjorde, om någon stöter på samma problem: Jag svalde skräcken och satt handöverfräsen i fönstren och fräste bort biten som var i vägen. Den noggranna delen är ju den som är "inåt" i fönstret, sen frihandsfräste jag bort det övriga så att jag fick plats med "läppen" på brädan. Inga problem överhuvudtaget med en
JohanLun: Det finns stora diskussioner om fönster... Många byter gamla fönster som fortfarande efter 100 år fungerar (och skulle fungera 100 år till) och monterar in "underhållsfria" plastfönster. Många kalkyler visar att med modernt uppvärmningssystem så är återbetalningstiden 50 år map energibesparing. En sådan här tråd kan ju ge lite eftertanke. Det finns många produkter på marknaden
Petter Forsen: Har plankväggen på 40 mm med en höjd av 400 mm tror ni verkligen att det behövs mer? Rakt ovanför är en takkupa smed en bredd på 1,2 m så ingen direkt last från takstolen ligger på öppningen utan detligger lite brevid.
Martin Knockonwood: Tack för svar! Jag har beställd från bauhaus nu. Mvh Martin
ionloo: Någon som har dessa och kan säga något om dess kvalitet? Är de gedigna? Har ett par innerdörrar jag ska byta handtag på och var iväg och köpte ett gäng av lite enklare modell och lägre prisklass. Tyvärr fick jag precis vad jag betalade för och handtagen var något av de rangligaste och plastigaste jag upplevt. Snubblade över Hoppe som förvisso låg ett snäpp dyrare men inte
JohanFrick: Okej, inte helt övertygad om att det kommer fungera, men får prova när min nuvarande lösning slutar fungera. Tack!
JeppeKa: Hej var i färd idag med att montera min nya garageport men då uppstod en fundering som jag tänkte att Byggahus kanske kan svara på. Enligt anvisningen ska portskenorna stå på golvet för att kunna fästas i golvet. Men då hamnar övre delen av portramen under själva öppningen (se bild) [bild] Bilden visar hur jag skulle vilja ha den monterad alltså att överdelen går jäms med
123abc: Beskriv hur låset betett sig när det inte fungerat samt att yrkesmannen inte kunde annat än konstatera att det inte fungerade men kunde inte lokalisera felet. Om det var en låssmed som bytte och felsökte så be låssmeden skriva ett intyg om felet. Om låset returnerats till tillverkaren så be om att få ett intyg på felet från tillverkaren. Ni bör inte skriva annat än sanningen men ni
123abc: http://www.clasohlson.com/se/b/Bygg/Beslag-&-upph%C3%A4ngning/Persiennmaterial
ahlgren88: Är några år sedan denna tråd var aktiv. Men har också fått upp ögonen för Helsingedörren. Eller rättare sagt byggrossen.se som säljer de dörrarna. Byggrossen ska enligt deras hemsida vara del i BOLIST gruppen. Någon som köpt Helsingedörren eller handlat av Byggrossen?
tullemannen: Tack för tips, nu sitter grejerna fast ordentligt! Wera är bra (dyr) skit. [bild]
nimhed: Jag hade täljt till en trubbig spets på en träbit. Doppat den i trälim och försiktigt knackat dit den med en hammare. När det härdat, sågar man av träbiten och slipar ner.
skärgården_nu: Hösten 2016 beställde jag PVC-fönster och fönsterdörr från Nordiska fönster. Leveransen kom på utsatt tid men det jag vill höja ett varningens finger för är när allt inte blir rätt. Till fönsterdörren beställde jag ett dubbelsidiga lås. När dörren var monterad och låskistan skulle monteras passade inte låskistan i dörren. Detta fick till följd att dörren inte gick att
Larssons: tack igen, låter lagom svårt :-9 //Marie
Lasselano: Du kan sätta en aktiv tröskel på dörren, t ex från Planet. Skruvas nedtill på dörrens insida, när du stänger dörren de sista 5-10 cm trycks den ned mot golvet...
evoline: Ska mäta innan jag beställer. Tack ska du ha. Får se hur det blir med täcksidan, blir en täckskiva på ca 10cm för att takskenan är på 10cm och golvskenan på 6cm.
Stefan N: Blindmutternit. http://www.biltema.se/sv/verktyg/handverktyg/haftpistol-och-nitverktyg/mutternitsats-2000016802/
Oldboy: Flatter! I like that! Keep it coming! :thumbup: Sorry for this OT, but I'm only human... :o
thomas33: [citat] Kanske också använda konstruktionslim, som PL400, så borde panelen inte lossna.
123abc: Har du testat att vrida kolven 180 grader åt båda hållen och testat om det fungerar mellan vridningarna? Det du beskriver nu låter som när kolven vridits år fel håll och fjädern då fastnat i kolven och nu inte trycker rätt.
EI30-SaC: https://www.blocket.se/goteborg/Fonster__3_glas____ytterdorr_71748865.htm?ca=11 https://www.blocket.se/goteborg/Ytterdorr_Diplomat_Maj_9x21_71741264.htm?ca=11 Ett tips är att ringa till några större byggvaruhus och höra om de har någon dörr ståendes. Inte allt för sällan får de felbeställning och folk som ändrar sig!
Blackfear: Tror nog att jag kör på den billigare faktiskt, kommer nog att lägga en beställning redan ikväll :)
Dsl: [citat] Det handlar om en helt vanlig ytterdörr (ja 2 egentligen eftersom vi har en groventre också, men den sitter mot gatan så det känns mindre akut) så då låter jag låskistorna sitta kvar! Tack! Korrekt, det är ett bockat T-järn, typ: https://www.laskompaniet.se/product/brytskydd-330-mm-rostfritt Är medveten om att de inte är s svåra att bryta loss men tanken var att dölja
Mikael 81: Hakar var det... Men det som var lurigt var att kåpan inte skulle skjutas in mot gånggärnen som jag trodde utan utåt. Men nu är den av! Stort tack alla! [bild]
123abc: Ser ut som Miller 9670-192 http://millershop.millergroup.se/templates/grpproduct.asp?ProductGuid=9670-192-SB&GroupGuid=12339&imgname=9670-192-SB&listid=4