1
123abc: Det finns fjädrar att få tag i hos många låssmeder, ta med låset till låssmeden så du får rätt fjäder.
1 svar · 5,1k läst
·
L
Linisen_01: Skickar en bild i PM till dig.
2 svar · 1,6k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Det är nog kört, Olle! Här är det frost på fönstren på alla sidor, oberoende av takutsprång, även alldeles under. Möjligen lite mindre frost högst upp på långsidornas fönster. Det gäller bara att hitta rätt kombination av temperatur, fuktighet och klar himmel. Tecken på vackert väder helt enkelt. Och man behöver inte gardiner :)
35 svar · 35,5k läst
·
L
Lasson83: [citat] jag tycker det drar luft så in i helvete men bättre lufta :p
3 svar · 1,8k läst
hahalj
hahalj: Och sen hittade jag en burk med allehanda småmynt så jag kanske kan peta in nån brasiliansk centavo eller amerikansk cent i botten :p
32 svar · 8,0k läst
·
michfris
michfris: Jag hade satt den minsta spalten mest utåt sett om det är fast fönster, annars tagit en titt på produkt-datablad eller tillverkares hemsida.
1 svar · 1,8k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Kolla med RM i Vimmerby.
4 svar · 1,4k läst
K
kacke_: Antar att gångjärnen ger vika för dörrens tyngd. Alternativt hela karmsidan som vrider sig något. Hade du karmskruv/hylsor i "falsen" kan du släppa tillbaka de lite och dra år skruven. Eller byta en eller två skruv till gångjärnen mot låååånga skruv med samma skalle och dra dem genom hela karmen ut i regeln. Med vänlig hälsning, kacke
8 svar · 6,9k läst
·
K
kacke_: Anser att du kan spänna/justera slutblecket något så dörren blir tightare på mitten. I bästa fall "rättar" sig dörren. Hade varit värre om det varit på andra hållet. Annars kanske du kan släppa karmskruvarna i mitten så karmen hänger med dörren. Men börja med att kolla så dörren inte slagit sig för mycket. Kan vara värt att reklamera om det är mycket. Med vänlig hälsning,
7 svar · 6,6k läst
·
T
TheGame: [citat] Inte ordmärka alla vet vad jag menade
19 svar · 11,8k läst
·
michfris
michfris: Då är jag med, bruna fönster är väl helt ok. För minnena tillbaka till en svunnen tid, 80 talet.
6 svar · 4,6k läst
·
raveper
raveper: Jag skulle gjort en hel fönstersmyg runt hela fönstret men skippat fodret. Låtit den sticka ut några mm så hade det lirat lite bättre med golvlisten sen.
16 svar · 6,7k läst
·
A
Avemo: [citat] Kondens på utsidan av fönstret är främst ett tecken på att glaskassetten har mycket lågt U-värde. Alltså att den är bra isolerad. Troligen märker du ingen skillnad på kondensen av att du drevar bättre.
14 svar · 7,8k läst
·
Snailman
Snailman: Om, nån undrar samma sak igen, så la jag själv om några omgångar av dormas runda cylindrar. 3+3 par cylindrar alltså totalt 12 cylindrar till två olika nycklar. (Var 6 olika nycklar från början.) Gick på ca 1800 kr för cylindrarna jag köpte.(alla tolv totalt)
12 svar · 5,4k läst
N
Niq: Om det är glas från golv till tak så borde det vara härdat pga av säkerheten.
5 svar · 6,5k läst
·
H
Henri: Jag använde vattenpass.
3 svar · 4,9k läst
·
K
Kallebo: Tråden har ju helt spårat ur från det ursprungliga ämnet. Men det kan vara kul att veta att svenska är det näst största språket på Wikipedia. Själv kommer jag ihåg susning.nu som länge var störst wiki i världen (förutom engelska Wikipedia). Edit: Nu har jag ändrat lite i artikeln delvis efter era önskemål! Vad tycks? Det var inte så svårt. Är ni inte nöjda så fåt någon
23 svar · 4,7k läst
·
J
JohanLun: Min pappa beställde (altså tog fram fräs för), troligen på 70- eller 80-talet ett foder som satt i huset jag växte upp i. De har efter det flyttat, men han var förtjust i dessa foder så både sommarstugan och deras följande villa fick samma foder och som jag förstår finns det fortfarande hos samma firma att beställa om man vill... Dock är det ett 20-talsfoder, så har ingen bäring
5 svar · 3,1k läst
·
M
MagHam: Ungefär samma frågeställning. https://www.byggahus.se/forum/fonster-dorrar/281507-gamla-skjutdorrar.html
2 svar · 12,8k läst
·
T
thomasx: [citat] Gött! :thumbup:
5 svar · 2,7k läst
R
Robert N: Tack för tipset! Tittar även på GKDoor och deras obehandlade dörr Atle4 som kan fås som dubbel skjutdörr. Sen får den i så fall hannålas för mer tidsenlig look. [bild]
5 svar · 6,0k läst
·
Oldboy
Oldboy: [citat] Ett hyfsat fönster har kanske ett U-värde på 1,0 W/m2C. En hyfsad vägg har kanske ett U-värde på 0,2 W/m2C. I detta ex går det åt 5 ggr så mkt energi per ytenhet för fönstret som för väggen. Sedan är den totala energiförlusten för väggar och tak betydligt större ändå eftersom deras sammanlagda yta är så mkt större än fönsternas. Om man nu inte har extremt mkt och
2 svar · 3,8k läst
1
123abc: Det är en vredcylinder och om du tittar på tappen där vredgreppet sitter fast så ser du fästskruven. Det du tror är nyckeln är ett vredgrepp/vrednyckel. http://shop.gothes.se/shop/templates/prodlista.asp?GroupGuid=2120 [bild]
7 svar · 1,6k läst
·
1
123abc: Det brukar alltid gå att få loss hylsan även om trimringen sitter fast. I värsta fall så bryter du loss hylsan med en mejsel genom hålet runt tappen mellan hylsan och låscylinder men det brukar aldrig behövas, hylsorna kan spricka under/bakom trimringen när de sitter monterade och då ibland sitta ganska ordentligt. Ta det försiktigt så du inte skadar låscylindern. Om hylsan av någon
6 svar · 13,2k läst
·
H
Holmspel: Så länge den nya fungerar och ser ut på samma sätt så ser jag inget hinder. För 300:- så hade jag nog inte ens orkar leta nytt skal, hämta det och byta själv utan accepterat priset. Men kolla med valfri lås/larm-firma i din närhet eller googla på låstillverkaren så kan dom säkert hjälpa dig.
1 svar · 2,0k läst
V
Villan32: Det har inte skett vid montering. De har varit hela tills nu. Trät torkar under och då kom väl sprickan. Vi kommer låta de som sålde o monterade detta åtgärda detta men släpper det sedan så kommer jag inte acceptera det. Då får de lösa det. Tack för responsen alla:-)
12 svar · 4,0k läst
·
B
Beppo77: Uppdatering: Jag använde mig av en firma som jag kan lita på via kända referenser. De gjorde arbetet på timmar och slutkostnaden för hela arbetet blev då ungefär 3500:- per dörr. MEN och det här är VIKTIGT: Det jobbet som de andra firmorna ville ha 5000:- per dörr för gjorde min valda firma på EN DAG och kostnaden för detta blev då: 1650:-/dörr!! Resten av kostnaden är för att
7 svar · 2,2k läst
S
Stefan1972: såga kilar istället, skillnaden ser bara snickaren och sen när det sitter där och är målat eller vad ni nu ska göra så är det bortglömt sen.......... Om du nu inte är en sån som ska ha allt perfekt och knappt kan sova om det diffar några millimetrar men det ska inte vara så värst hälsosamt har jag hört. Att ta ett medelmått kan i förlängningen se ännu tristare ut för man ser
11 svar · 12,9k läst
·
K
KumlaEkeby: Hur gick det :)? Fler bilder?
3 svar · 2,3k läst
·
R
Rolle85: med tanke på glipan i golvet och listen som inte skärmas av karmen så är nog resten snett och vint också och antagligen orsaken till problemet.
8 svar · 7,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.