Hej!

Skall byta ett (1) fönster.

3-glas med alu-utsida har jag tänkt mig.

Finns ett för omgående leverans med U-värde 1,3. Räknas det som dåligt med dagens mått?

Finns ett annat fabrikat med uppåt 8 veckors leveranstid med U-värde 1,1. Värt att vänta på det?

Hur skulle ni ha resonerat?

Källaren har originalfönster från 40-talet, sedan en hel del 90-talsfönster i entréplanet. Så U-värdena är säkert rätt höga där.

Vi har bergvärme så ingen dyr värme.

Tack på förhand!

Räkna lite på de för mitt hus ofta STOR skillnad på pris också.
Så ALLT blir bättre än de är idag tror skillnaden är marginell om du inte totalrenoverar .
Ta de som finns

Tack för input!

Jag har inte bråttom, kan absolut vänta 8 veckor på det som har 1,1. Men kanske tar det som har 1,3 eftersom det är samma modell som jag satt in i en tillbyggnad häromåret.

Det har exakt samma pris så det är inte avgörande.

• Gilla
mikael.p.johnsson
  • Laddar…
Välj varianten med 0,9 istället ;)

Johannes Carlsson skrev:
Välj varianten med 0,9 istället ;)
Nja... Dubbla priset... Nej tack :)

Men seriöst - vilket skulle du har kört på? 1,1 eller 1,3 när det är ett gammalt hus med en hel del gamla fönster (men även en hel del nyare fönster) i kombination med bergvärme? Motiverat att gå ner de sista 0,2 i U-värde?

F
Det skulle ju kunna ha viss betydelse om det är ett fönster på 0,6 m2 eller 6m2 med. Kör på 1,3 och se till att det inte drar in vid karmen istället.

Tack för input!

Det är 13x12 dm dvs ca 1,5 m2 totalmått/hål i väggen.

Sir Duke skrev:
...
Jag har inte bråttom, kan absolut vänta 8 veckor på det som har 1,1...
Det har exakt samma pris så det är inte avgörande.
Då så, då är det väl bara att vänta två månader på det bästa.
Även om skillnaden är minimal, är det ju en skillnad och tiden har ju ingen betydelse.

Ingen kvalitetsskillnad annars i trä, beslag, ytbehandling?

Tänk oxå på att ett lägre u-värde ökar risken för utvändig kondens. (Beroende på hur fönstret är placerat)

H
verktygsgurun skrev:
Tänk oxå på att ett lägre u-värde ökar risken för utvändig kondens. (Beroende på hur fönstret är placerat)
Så kan man ju inte tänka

verktygsgurun skrev:
Det stämmer säkert.
Men U 1,1 tror jag inte är någon fara.

Mina fönster med U 0,8 (tror jag) får kondens, isblommor på utsidan när temperatur, moln och luftfuktighet är "de rätta".

Lite tråkigt när man vaknar tidigt och inte kan se ut kanske.
Men ärligt talat; vem sitter och tittar på utsikten till morgonkaffet.

Jag ser det lite som "automatiska gardiner" :)

https://www.byggahus.se/forum/ovrig...otrad-himlafint-7.html?perpage=30#post2592905

• Gilla
fremax
  • Laddar…
F
verktygsgurun skrev:
Skit i det, alla fönster får utv frost eller kondens vid rätt förhållande ute. Man får helt enkelt se det som välisolerat och leva med det. Det är ett extremt begränsat bekymmer. Jag får kondenserat utvändigt hela tiden, U1,1 eller 1,0 har vi.

Många billigare fönstertillverkare fuskar lite och redovisar bara U-värdet för själva glaset. När man ser på hela fönstrets totala U-värde så brukar det vara högre pga. förlusterna i båge, karm och vred m.m.

Så om man skall vara noggrann med val av fönster pga. av U-värdet så bör man kontrollera att det avser hela fönsterkonstruktionen och inte bara glaset.

Avser U-värdet bara glaset så spelar 1,3 eller 1,1 ingen roll eftersom i verkligheten har fönstret i sin helhet mkt större försluster.

• Gilla
Jesperabcd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.