Fönster & Dörrar
Korvmedbröd: Ja det öppnas utåt,och det finns inga fler fönster på den sidan. Vad är de det blir mycket jobb med? Jag tänkte bara sätta en plåt under fönstret som täcker "hålet" som blir. Eller tänker jag helt fel😐
b8q: [citat] Man förstår att det blir väldigt dyr byråkrati när man ska låta Boverket kontrollera att kommunerna kontrollerar att den som kontrollerat brandutrymningen gjort sin kontroll på rätt sätt...:x
123abc: Det går säkerligen att ha en separat lösning, troligen så kan automatiken styras med en potentialfri slutning. Ett exempel på extern sändare och mottagare. http://media.cdvi.se/2015/03/CDVI-produktblad-RRA-standard.pdf Om det finns något från fabrikanten kräver att man vet vilken modell som används men en del fabrikanters lösningar kan inte hantera ett större antal sändare.
Alpha1: Hej bästa Byggahus.se!! Jag undrar om ni har lust att tipsa om fönstertillverkare som håller bra kvalité och låga priser med bra garantier inom Sverige? Det vi behöver är två stycken fasta triangelfönster i pvc. Jag tänker att eftersom fönstren är fasta och inte öppningsbara så kanske man kan våga sig på köpa något billigare märke. Resten av våra 7st fönster kommer beställas
ZipLock: [citat] Jag skulle naturligtvis hellre tagit beslaget i trådstarten, men 2 x 1400 kr känns i saftigaste laget. ASSA 220 fungerar om jag inte hittar något annat.
Styrman_jansson: Hej! Har haft målare hemma och de har bara bekräftat att man inte ska anlita hantverkare. Inget fel på jobbet men förutom att de har spräckt ett par strömställare så har de även haft sönder handtaget till vårat takfönster så jag behöver ett nytt. Men vad ska jag ha? Det gamla handtaget har en invändig fyrkant, uppskattningsvis 8x8mm som ska greppa om en fryrkantsprofil infälld i
krillek: [citat] Vad får dig att tro vitt? När man tröttnat på uringult är det ju naturligt med bajsbrunt ;)
elleningrid: Vi funderar på 1+1 alternativt 2+1 och just nu pratar vi om att köra på 1+1 med energiglas...2+1 verkar vara cirka 2000 kr dyrare och att spara in de extra pengarna verkar ta många år om man har bergvärme som uppvärmning...så som vi räknat på det är det 20-40 år minst innan det betalat sig...men kanske vi tänker fel? Tips tages tacksamt emot!
Ilmarinen: Jag har fått rådet att dra ner rullgardinerna när jag bortrest om jag vill spara värme, eftersom det strålar ut mer värme än det strålar in. Det var på vintern. Det kanske är annorlunda nu när det blir varmare? Vet någon ungefär när på året som det inte längre är motiverat att ha dem nerdragna? (Sen får man ju också tänka på risken att tjuvar drar sina slutsatser.)
123abc: Svårt att svara på utan att du anger vilka trycken det är. Om du har problem med att tryckena inte håller så använd ett ytterdörrstrycke då de är kraftigare. Anledningen till att skruven blivit böjd beror nog på att trycket suttit för löst, antingen dåligt åtdraget eller för lång skruv.
Karolina Grahn: Vi är på g att byta fönster nu när vi renoverar ett hus från sent 1800 tal. Man bytte till "fula" mer kvadratiska fönster på 50 talet. De nya ska vara i trä och "rätt känsla"!! Är nu på jakt efter fönster, vi har letat begagnat men blir nog nya iaf. Troligen kopplade 1+1. Nu till frågan; vilka fönster har ni i denna stil och lägg gärna upp bilder??! Är ni nöjda osv. Tack på
KnockOnWood: [citat] Bara för att du är vindögd eller :rolleyes:
KjellTimell: Köp komplett med dörrblad där du vet att karm och dörrblad matchar, så spar du en del huvudvärk. :) Själv har jag jagat rätt på ett dörrblad till befintlig karm med överfals, bladet är identiskt med original men man jackade tydligen ur för gångjärn själv på den tiden beroendes på om man ville ha höger eller vänsterhängt, så dessa passade inte utan måste anpassas.
pjkw: Vi har ett 14x13, bostadsrätt från 50-talet, byttes nyligen till ett nytt fönster av samma mått.. inga konstigheter vad jag kan se på det, men opraktiskt är det
123abc: Det beror nog snarast på att beslagsbodens säljare är mer aktiva mot byggvaruhus än habo kan jag tänka mig. Kvaliteten är olika för olika trycken.
BirgitS: Ingen orsak :) Du har väl mätt dörrbladet och jämfört med tabellen också? Det är meningen att du ska kunna beställa valfri dörr med samma modulmått, men du kan ju alltid skicka in en bild till din tilltänkta dörrleverantör och fråga för säkerhets skull. Eftersom vi just har satt in den där Swedoor-dörren i en ny vägg kan jag säga att en skillnad mot din nuvarande dörr är att
Boan: ok, annars WestCoastWindows i Trollhättan, går beställa med mm-mått. alu.
krillokrokodil: Tack för tipset, byter nog stolpen!
bax: Kan du tillverka speglar av limträskivor? Spika sedan lister, tex. kvartsstavar efter kanterna i hålen, lägg sedan ner spegeln och spika ytterligare ett varv lister/stavar som håller fast spegeln. Jag hoppas du förstår hur jag menar. Ett annat alternativ är ju som du skriver en skiva med påspikade prydnadslister. Ett tredje alternativ är att spika fast prydnadslister, med formen av
Tosse: Kommer bli lite sämre isolering då eventuell ädelgas byts mot luft. Och risk för kondens inne i kasetten. Mer estetiskt än funktionellt skulle jag säga.
Paxman: Tack för svaret 123abc! Jag har försökt kika efter några identifieringsmärkningar, men åratal av målning har suddat ut alla spår av detta, om det ens finns några. Det jag kan säga är att spanjoletten är av typen som fäller ut tre "hakar" på dörrarnas sida, ingenting åker ut uppåt eller nedåt. Själva spanjolettbeslaget slutar en knapp decimeter från dörrarnas över- och
iLEZ: Jag kanske ska uppdatera så här ett år i efterhand med hur jag gjorde, om någon stöter på samma problem: Jag svalde skräcken och satt handöverfräsen i fönstren och fräste bort biten som var i vägen. Den noggranna delen är ju den som är "inåt" i fönstret, sen frihandsfräste jag bort det övriga så att jag fick plats med "läppen" på brädan. Inga problem överhuvudtaget med en
JohanLun: Det finns stora diskussioner om fönster... Många byter gamla fönster som fortfarande efter 100 år fungerar (och skulle fungera 100 år till) och monterar in "underhållsfria" plastfönster. Många kalkyler visar att med modernt uppvärmningssystem så är återbetalningstiden 50 år map energibesparing. En sådan här tråd kan ju ge lite eftertanke. Det finns många produkter på marknaden