Hej! Vi köpte för ett tag sedan ett hus byggt -62, ytterdörren är sliten och behöver renoveras eller bytas ut.

Eftersom att jag tycker att dörren är väldigt charmig så ställer jag frågan här;
Går det att renovera? Hur? Hur många arbetstimmar? Kostnad?

Eller bara att köpa ny?

Sliten trädörr med geometriskt mönster från -62, intill fönster med blyinfattat glas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nötta och skadade detaljer på en äldre träytterdörren som behöver renovering eller utbyte.
Skapa konto

Närbild av en gammal sliten dörrlåsmekanism i en träytterdörr som behöver renovering.
Skapa konto

Jag kan inte hjälpa dig men jag håller med: vilken charmig och härlig dörr! :) Den ska du absolut inte ersätta med nån ny! Finns i alla fall en tråd här med någon ( kommer inte ihåg vem) som gjorde ett fint jobb med sin gamla ytterdörr. Om jag hittar tråden återkommer jag.

Ingen dörr jag går igång på men den går bra att renovera, dock ska du nog göra det själv om du vill ha nån ekonomi i det.

Sluta nu Stefan ;) den är ju härlig :)

Gammal träytterdörr med mönster och snidade detaljer i behov av renovering, monterad i tegelhus.
Skapa konto

Vad snackar vi i tid och pengar att renovera en dörr? Ytskiktet behövs ju fixas men även dörr mekaniken är slut, tror att fjädern till handtagen e kass.

BirgitS
Slokar dörrhandtaget är det troligen roddarfjädern inuti låsskistan som är uttänjd eller trasig. I vissa låskistor går roddarfjädern att byta genom att lägga låsskistan plant på ett bord, lossa skruvarna, öppna låskistan och byta ut roddarfjäden. En del låskistor är nitade samman och kan därför inte öppnas. Då måste du byta låsskistan mot en ny.
https://www.byggfabriken.com/renoveringshjalpen/montera-dorrhandtag-sa-gor-du/

• Gilla
Biggie
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.