2 250 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Pardörr altandörr
Hej,
ska inom den närmaste 1-2 veckor köpa altandörrar. Trodde att det skulle finnas ett stort utbud med dörrar i flera olika prisklasser och varianter men blev lite nedslagen när man knappt finner några skillnader. Och inte särskilt många tillverkare.
Skulle vilja ha bra altandörrar som är antingen 140 eller 150 cm breda. BRA Lås, vettigt u-värde och de ska kännas gedigna. Till detta ska det även vara helglas.
Hittade följande länk där de skrivit massor av bra knep för att säkra dörrarna lite extra:
https://www.byggahus.se/forum/fonster-dorrar/58784-altandorr.html
men hade ju även varit skönt att få bra dörrar redan från start..
Prisbild är mellan 12-20 kkr. Skulle kunna tänka mig kanske 25 kkr också men då ska det vara något utöver det vanliga med BRA lås (helst som i vanliga ytterdörrar (men förstår att det inte helt går eftersom det är en pardörr, samtidigt så finns det ju ytterdörrar som är pardörrar... )
Är det någon som skulle kunna ge några vettiga förslag?
(grannarna har SP-fönster på sina men de är inte nöjda med låsen. I övrigt är de väl hyfsat nöjda. Kommer väl bli SP ifall jag inte kan få någon ny info från någon här)
Jätteuppskattat med all feedback.
Mvh / Tobias
ska inom den närmaste 1-2 veckor köpa altandörrar. Trodde att det skulle finnas ett stort utbud med dörrar i flera olika prisklasser och varianter men blev lite nedslagen när man knappt finner några skillnader. Och inte särskilt många tillverkare.
Skulle vilja ha bra altandörrar som är antingen 140 eller 150 cm breda. BRA Lås, vettigt u-värde och de ska kännas gedigna. Till detta ska det även vara helglas.
Hittade följande länk där de skrivit massor av bra knep för att säkra dörrarna lite extra:
https://www.byggahus.se/forum/fonster-dorrar/58784-altandorr.html
men hade ju även varit skönt att få bra dörrar redan från start..
Prisbild är mellan 12-20 kkr. Skulle kunna tänka mig kanske 25 kkr också men då ska det vara något utöver det vanliga med BRA lås (helst som i vanliga ytterdörrar (men förstår att det inte helt går eftersom det är en pardörr, samtidigt så finns det ju ytterdörrar som är pardörrar... )
Är det någon som skulle kunna ge några vettiga förslag?
(grannarna har SP-fönster på sina men de är inte nöjda med låsen. I övrigt är de väl hyfsat nöjda. Kommer väl bli SP ifall jag inte kan få någon ny info från någon här)
Jätteuppskattat med all feedback.
Mvh / Tobias
Jag föredrar glas och träkarm och valde Elitefönsters helglasade för att när handtagen stängs och är sedan nedåtriktade och göms bakom karmen.
Medans Traryd har spanjolettfattning och är som ytterdörrshandtag och syns i rutan.
Vilket jag inte tycker om. Smaksak som sagt
Plastglas är väl nja även om det säkert blivit bättre med åren.
Sedan är det väl som så att man får vad man betalar för.
Sunnerbo helglasade pardörrar som säljs via Svea fönster bla är också samma modell som Elitefönster och helt ok.
Sedan kan man hitta priser på nätet som är bra mot firmor.
Lycka till,
Medans Traryd har spanjolettfattning och är som ytterdörrshandtag och syns i rutan.
Vilket jag inte tycker om. Smaksak som sagt
Plastglas är väl nja även om det säkert blivit bättre med åren.
Sedan är det väl som så att man får vad man betalar för.
Sunnerbo helglasade pardörrar som säljs via Svea fönster bla är också samma modell som Elitefönster och helt ok.
Sedan kan man hitta priser på nätet som är bra mot firmor.
Lycka till,
Besserwisser
· Hallands Län
· 860 inlägg
Även Villafönster.se har Sunnerbo som leverantör
Klicka här för att svara