Hej!

Fönsterbänken har gett vika i min dotters rum.

Intakt fönsterbänk med rosa lanterna, vita persienner och lila gardin mot en ljus vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Intakt fönsterbänk i rum med vitrosa gardiner, persienner och dekorativ lykta.
Skapa konto

När jag tittar närmare ser jag att det är själva konsollen / infästet under fönsterbänken som har tryckt igenom gipsskivan i väggen.

Fönsterbänk i sten med synlig konsol och infästning i en vägg, där konsolen tryckt mot gipsskivan.
Skapa konto

Infästning av fönsterbänk med metallkonsoll som har tryckt igenom en gipsskiva i väggen.
Skapa konto

Konsol under fönsterbänk som tryckt igenom gipsskivan i en vägg, med skadad omkringliggande yta.
Skapa konto

När jag tittar på fönsterbrädan bredvid som inte är trasig, ser det ut som nedan:

Konsollen under en fönsterbänk fastskruvad i en gipsskiva, närbild.
Skapa konto

Fullständigt infästningskonsol till en fönsterbänk monterad i gipsskivan på en vägg.
Skapa konto

Min fråga till er på forumet är, vad gör jag för att räta upp fönsterbänken?

Tack på förhand!

Mvh

Antar att det är bökigt att flytta fästet på skivan då det är marmorskiva?

Jag skulle tätat hålet med bruk eller grovspackel för djupa hål och göra ett nytt försök.
Jag har personligen bra erfarenhet av detta spackel: http://www.ardex.se/produkter/golvspackel.htm?product=ardex_a_45&key=74

...och sen säga åt dottern att sluta klättra på fönsterbrädan ;)

Sätt en stor bricka/platta i metall med epoxy mot den befintliga brickan (som ligger an mot väggen). Sen får du justera på muttern för att kompensera för tjockleken på brickan.

Det är nog svårt att få dit en bricka för då måste man skruva ut hela konsollen som troligen är limmat underifrån till marmorskivan. I så fall måste man använda en slitsad bricka.
Jag hade samma problem och bytte dessa konsoller till vanliga vinklade med flera fästpunkter att skruva.

och säg till dottern att man inte ska sitta eller stå på fönsterbrädan i svenska papphus

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Det är bara gänga tillbaks den en bit, behövs inge special. Sätt en större bricka/plattjärn så håller det ättre.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Felet är nog att gipsskivan är av typ enkelgips och inte dubbelgips. Jag skulle nog efter reparation av gipset använda en större bricka, typ av den som man använder som golvskydd för bordsben. De finns i storlek som ölglasunderlägg ungefär och jämnar ut trycket. Finns i vissa möbelaffärer och kanske välsorterade byggvaruhus. Kallas även för möbelskål eller pianoskål.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.