E
evoline: Tack för hjälpen.
6 svar · 1,1k läst
H
Higgsino: Okej, det låter ju väldigt bra. Tack för snabbt svar!
2 svar · 1,2k läst
·
A
AgnesRami: [bild] Tänkte uppdatera er med hur det blev. Så här gjorde rörmokaren och det blev faktiskt jätte bra. Nu väntar vi hem balkongdörren som kommer om några veckor och snickaren som ska sätta in den. Han kommer sätta den ovanför rören och sen göra en tröskel över rören som går att ta bort. Jag tror det kommer bli jätte bra.
14 svar · 6,8k läst
·
kenneth5828
kenneth5828: Finns även färdiga, lagom pris. https://www.persiennbutiken.se/contents/sv/d548_kassettrullgardiner.html http://persiennrullgardin.se/_Moerklaeggande_rullgardiner_i_kassett,2.html#
1 svar · 2,8k läst
rockin_john
rockin_john: Kontakta arn.se i första hand.
16 svar · 7,2k läst
·
C
cpalm: En gissning, även om jag har nästan likadana fönster själv - jag tror dessa beslag är skruvade i en stålbalk som löper inuti karmen. Skruva ut skruven och se hur det ser ut. Om gängan i karmen är slut är det nog inget annat att göra än att byta till en grövre skruv. Tyvärr skulle jag tro att det är M6, och M7 är svårt att hitta. M8 blir sannolikt för grovt.
1 svar · 1,0k läst
·
findus42
findus42: Man ska helst inte packa. Är det trångt så blir det lätt att drevet blir hårt. Är det mera plats så skjuter man in drev så att det ligger pösigt som fyllningen i en dunjacka. Då isolerar det bäst. 10-15 mm fungerar jättebra. 20-25 också. Där någonstans så blir det glappt för bottningslist om man använder sådan. Om man sätter en port genom att svetsa så måste man ha ca 20mm.
11 svar · 9,7k läst
S
Stefan1972: tänk på att u-värdet sällan spelar nån roll på ett gammalt hus som antagligen har ett ganska stort värmeläckage ändå. Det är försäljarsnack att man ska ha så bra u-värde som möjligt. Köper du normala fönster så är det troligen tillräckligt bra.
2 svar · 2,4k läst
F
fredrik.johansson: [citat] Det spelar ju mindre roll i detta fall men elitfönster påstår att det är just ett solskyddsglas ytterst, blockerar ca60% av ljuset och 40% av värmen. Men du har helt rätt i att det också har bättre u-värde. http://www.elitfonster.se/images/20/6493/Produktblad_Extreme.pdf
5 svar · 3,1k läst
A
Alpha1: Hej! Jag ska köpa ett ganska stort triangelfönster i PVC. Har jämfört Aluplast (fonster24.com) med Kronfönster som kostar ungefär lika mycket. Vilken av dessa två rekommenderar ni? Tack för svar. :) ------------------------------- Teknisk fakta för Aluplast IDEAL® 8000 PVC plast, stål 3-Glas Fönster 85 mm inbyggnadsdjup Isolering: U-värde 0,7 W/m²K enligt DIN EN 673 Värmeisolerande
0 svar · 5,2k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Det är inget ovanligt med hus där fönster är olika stora och sitter på olika höjd över marken, t ex medelhöjd och medelstort vid matplatsen, extra lågt och ända upp i tak i vardagsrummet, samt extra högt upp och extra lågt mellan arbetsbänken och överskåpen i köket.
5 svar · 4,4k läst
·
L
Lennart Lind: Väldigt smart. Lustigt att inte fler rekomendera detta? Låter ju klockrent tack
2 svar · 5,5k läst
C
cpalm: 1. Fönsterbåge = ramen som glaset sitter i. 2. "till lägenheten hörande mark" är punkt 6 och hänger inte ihop med "fönster" från föregående rad.
1 svar · 1,5k läst
·
S
Solstrand: [bild]
4 svar · 2,2k läst
·
S
4 svar · 2,2k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Jag lade en silikonsträng längs bleckets baksida innan jag skruvade dit det.
11 svar · 1,7k läst
·
S
Stadsfiskalen: Ring deras kundtjänst på Tisdag, de borde veta bäst. Vid en snabb överblick verkar de ha ganska långa garantier på deras produkter. Det borde gå på garanti, annars får du använda dig av reklamationsrätten.
4 svar · 690 läst
·
prototypen
prototypen: Med tvåglasfönster så är det bra om värmen från elementet kommer upp mot rutan. Skulle väl vara en anledning att behålla lutningen. Protte
1 svar · 4,2k läst
·
fremax
fremax: [citat] Absolut men med dålig ventilation spelar det ingen roll, har 0,9 på badrumsfönstret och det blev kondens innan Pax Caliman kom på plats . Med vänlig hälsning, fremax
8 svar · 1,7k läst
Isakare
Isakare: Kollade på en massa bilder, men ingen avslöjade vinkeln, men det är nog som du säger, högst 15 grader. [bild]
4 svar · 1,7k läst
·
T
daniel_se: Byt underblecket också. Det kommer se ännu risigare ut sedan när ditt fönster ser fint ut. /Daniel
3 svar · 1,0k läst
·
D
danne_88: smörj. under fönstret brukar det vara nått litet hål så man kommer in att smörja även vid handtaget
3 svar · 8,3k läst
·
J
Jönas: [citat] Så jag ska ytterligare en diktator i huset...?:banghead:
6 svar · 2,6k läst
·
F
f91jsw: Har fått en ruta krossad av en duva. Duvan satt kvar groggy någon kvart och sen flög den iväg. I det fallet krossades hela rutan och föll ner i delar, det blev inte ett runt hål.
18 svar · 12,3k läst
·
C
cecar33: Pardörr för det priset låter billigt. Köpte 2st helglasade med alu utsida från Elit 18-19 000 kr styck för 8 år sedan
1 svar · 1,3k läst
F
SBH: [citat] tråkigaste är ju att många äldre mår inte bra av dagens fukttillskott med dusch, tvätt med mera. även många får problem med torra slemhinnor
13 svar · 5,7k läst
·
fremax
fremax: Tänk bara på att plexiglas blir lätt repigt och blir dassig med tiden om den inte är uv-behandlad. Med vänlig hälsning, fremax
1 svar · 2,8k läst
S
skogsliden: Ett alternativ kan vara reynaers lyft,skjut. Vi valde detta då vi fick det som alternativ istället för schucko. Gediget och stabilt parti helt i alu. Är mkt nöjd. Har jämfört mot schucko då mina föräldrar valde det men inte ångrat mig, snarare det motsatta. Ja det fastnar torra löv i det utvändiga spåret men det hindrar inte partiet att åka på skenan. Den har ngn form av borst som
1 svar · 1,6k läst
Fel av Åke
Fel av Åke: Pröva att borra/brotscha upp den nyinförskaffade delen 1 millimeter?
3 svar · 6,2k läst
·
2
267np: Misstänkte det. Ska man foga med något speciellt? Något difftätt eller vanlig mjukfog? Tack för svaren!!
5 svar · 13,3k läst
·
J
JohannesHenry: Skönt med svar som rimmar bra med de slutsatser man tagit själv :) blir helt enkelt att ta fram spade och skotta. Ang lutningen så lutar det från huset rent generellt, men ska dubbelkolla den sista biten också. Tror det är bilden som luras lite där.
3 svar · 9,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.