McStewart skrev:
Många billigare fönstertillverkare fuskar lite och redovisar bara U-värdet för själva glaset. När man ser på hela fönstrets totala U-värde så brukar det vara högre pga. förlusterna i båge, karm och vred m.m.
...
I mina fönster är det instansat i aluminiumprofilen bland annat ECO PLUS U 0,5
De är argonfyllda treglasfönster.

På tillverkarens hemsida säger de att
  • The window’s heat transmission coefficient at the level of Uw=0,8 W/m2K
  • The glazing unit of the heat insulation Ug = 0,5 W/m2k
  • Warm edge limiting heat loss

Uw är alltså hela fönstrets U-värde, och Ug gäller själva glaskasetten.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
hul skrev:
Så kan man ju inte tänka
Du anar inte hur många samtal jag har fått av kunder som påpekar att det är fel på fönsterna de nyss fått installerade.
Detta trots att jag varit övertydlig i informationen innan de beställt fönsterna.
Även i avtalet står det förtydligat.
Så JO så kan man tänka.
Jobbat i många år med att installera fönster.

• Gilla
Caroline543
  • Laddar…
H
verktygsgurun skrev:
Du anar inte hur många samtal jag har fått av kunder som påpekar att det är fel på fönsterna de nyss fått installerade.
Detta trots att jag varit övertydlig i informationen innan de beställt fönsterna.
Även i avtalet står det förtydligat.
Så JO så kan man tänka.
Jobbat i många år med att installera fönster.
Nä för de är ju fel.
Så du menar att de är bättre att välja ett sämre alternativ pga av de

F
FG skrev:
Det är inte riktigt så enkelt som att bara titta på u-värdet. Hur mycket solvärme som släpps igenom är också intressant för uppvärmningskostnaderna.

[länk]
Det där kan man ha synpunkter på. November-Februari och framförallt på dom 15h/dygn då solen är under horisonten så betyder det noll och ingenting. Och redan i Mars när solen ligger på så önskar man att det var kallare inne.....

Detta borde även vara nåt som bara berör fönsterkassetten och inte karmen och då en skaplig argonfylld treglasare idag ligger på 0,6-0,9 så är det ett ickeproblem, enligt länken.

I TS fall så är det fullständigt oväsentligt oavsett.

Redigerat:
hul skrev:
Nä för de är ju fel.
Så du menar att de är bättre att välja ett sämre alternativ pga av de
Nej det menar jag inte, men det är en aspekt man skall vara medveten om.
TS fråga från början var on han skulle välja mellan 1,1 och 1,3.
1,3 Kunde han få levererat omgående.

I en del fall kan de även vara ett bättre alternativ att gå upp lite i värde. Mycket beror på hur det ser ut där fönstret sitter. Det handlar helt enkelt hur exponerat fönstret är mot himlen.
Men skillnaden mellan 1,1 och 1,3 är så pass liten att du knappast kommer märka någon skillnad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.