Hej!
Skall montera en altandörr 10x21 i plankvägg och vill kolla om jag gör rätt antaganden.
Dörren skall vara mitt i mellan fönstren och rakt undder takkupan. Jag antar att tajstolen vid takkupan borde vara avlastad till sidan av takkupan och att krafterna borde vara centrerad till var sida av takkupan i väggen. Jag antar därför att någon avlastning för dörren inte borde behövas. Är detta ett rimligt antagande?
Skall montera en altandörr 10x21 i plankvägg och vill kolla om jag gör rätt antaganden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dörren skall vara mitt i mellan fönstren och rakt undder takkupan. Jag antar att tajstolen vid takkupan borde vara avlastad till sidan av takkupan och att krafterna borde vara centrerad till var sida av takkupan i väggen. Jag antar därför att någon avlastning för dörren inte borde behövas. Är detta ett rimligt antagande?
Nej, det är inget rimligt antagande, det är nog snarare som så att det är en indikering till att du måste växla av ovanför nya altandörren. Anledningen är inte takstolarna utan mellanbjälklagets balkar.
Upp på kattvinden och/eller ta ner några brädor i takutsprånget så går det nog att få fram var mellanbjälklagrets balkar går.
Upp på kattvinden och/eller ta ner några brädor i takutsprånget så går det nog att få fram var mellanbjälklagrets balkar går.
Mellanbjälklaget borde väll ligga på samma ställe som takstolarna? Ser takstolarna sticka ut vid takfoten. Men det borde väll vara en bärlina som takstolarna ligger på? Annars borde det väll vara problem med fönstren som inte har nogon avlasning sedan byggnationen 54. På motsatt sida liger trappan och i centrum av den finns inget genomgånde bjälklag uran de låg 1,10 från varandra.
Det är inte säkert att mellanbjälklagets reglar ligger rakt under takstolarna.
Om en takstol/bjälke är avlastad så fördelas kraften från den takstolen till takstolarna som är på var sin sida om den avlastade takstolen med hjälp av reglar/balkar.
Om en takstol/bjälke är avlastad så fördelas kraften från den takstolen till takstolarna som är på var sin sida om den avlastade takstolen med hjälp av reglar/balkar.
Då måste lasten vara flyttad till var sida av takkupan då ingen söttning finns mellan des kanter från de båda centerväggarna på varandra.Demmpa skrev:
Golvbjälkar finns inte heller i detta område utan vid takkupans sidor, konstaterats vid trapprenovering.
Dövindarna är inte tillgängliga.
Redigerat:
Klicka här för att svara