Byggahus.se

Passar låscylinder på både in- och utsida?

1. S
    Medlem · Stockholm · 1 980 inlägg

Sir Duke

Medlem
    Hej alla!

Köpte ett ASSA-lås häromåret, ett kit med dubbelcylinder med nyckellås både in- och utsida (ASSA D12-S1)
    https://www.bauhaus.se/behorssats-entre-d12-s1-matt-k.html

Monterade det i nya entrédörren. Men jag ville ha vred på insidan så jag kompletterade med en vredcylinder.

Jag fick då alltså en nyckelcylinder över (den som skulle ha suttit på insidan).

Min fråga är: Kan jag ta denna cylinder och montera på utsidan av en annan entrédörr? (En trädgårdsentré som jag håller på att bygga)

Blir gängningen fel när jag skruvar ihop den med en vredcylinder på insidan? Det blir skruvar åtkomliga från utsidan, jag misstänker att det vill man inte ha? Eller hjälper cylinderproppar?

Motivet är tid och pegnar, dvs jag har ju redan cylindern, samt våra befintliga nycklar passar i den, det blir ju samma lås på båda dörrarna.

Om ovanstående inte funkar måste jag köpa en ny cylinder, blir ju specialbeställning/tillverkning av identisk cylinder som den gamla, blir ju väntetid och pengar...

Stort tack på förhand! :)

2. X
    Renoverare · Södermanland · 1 767 inlägg

xdigger

Renoverare
    Den är avsedd för att ha inne, blir skitlätt att bryta sig in om du väljer att ha den på utsida. Sen hade jag nog valt att köpa en vredskylt istället. Man brukar nuförtiden ha både cylinder och vred på insidan samt bortalåsning sä tjuven inte kan knalla ut genom ytterdörren med allt stöldgods.

3. S

Sir Duke

Medlem
    Aha. Tack för snabbt svar!

Vad behöver jag beställa så att jag får samma cylinder (som gamla nycklarna passar i)?

4. X

xdigger

Renoverare
    Släng in en nyckel samt den blåa plastnyckeln hos en låssmed så gör dom en ny cylinder med lika låsning som du redan har. Sen bör dom kunna hjälpa dig med eventuella behör som du behöver ett tips, mät cc på låset till ytterkant på dörren så får du rätt cylinderring, mät även tjockleken på dörren.

5. S

Sir Duke

Medlem
    Tackar för tipsen!

Blir det hiskeligt dyrt hos låssmed? Jag tänker på tillbehör (pinnar och hylsor och ringar och skruvar och vad det är). Detta går ju att beställa på nätet.

6. X

xdigger

Renoverare
    Nej, det blir inte jättemycket dyrare, men du får rätt grejer på en gång. Får du tex fel cylindering när du beställer på nätet så har ju den lilla vinsten ätit upp sig själv.

7. S

Sir Duke

Medlem
    OK!

Tillverkar de medan man väntar?

Är det stor prisskillnad mellan olika låssmeder, eller brukar det typ vara listpris?

8. X

xdigger

Renoverare
    Lite olika, beror helt på hur mycket dom har att göra.

På ASSAs grejer så är det förmodligen listpris, dom har inte så mycket att spela med, därför tror jag inte heller det skiljer speciellt mycket mellan olika ställen heller.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.