98 319 läst ·
93 svar
98k läst
93 svar
Fått offert på fönsterbyte, dyrt som tusan?
En annan sak jag reagerade på är att det endast är en klumpsumma i offerten för materialet. Det är ej specificerat vad tex varje fönster kostar eller lister etc. Är de normalt när det kommer till "fönsterbytar-företag"?
Vet ej, men det är common generellt att klumpa in allt.. Det gör ju att kunder inte kan ifrågasätta priset på varje enskild del vilket man förmodligen tar lite över pris på, desto mer transparent desto bättre säger jag.J Jesper Dahlberg skrev:
Nu har vi haft Morups på besök också, 149000:- skulle de ha, så de var billigare än Mockfjärd. Han nämnde även att man ofta försöker lägga så mycket av kostnaden som möjligt på arbetet, istället för materialet, för att kunna få ut mer av rotavdraget ( sen vet jag såklart inte hur mycket sanning det är ).
Mockfjärd har haft samma princip att de lägger mycket arbetstid på sina offerter. Skatteverket har meddelat att de gör inget åt det. Vi alla betalar för fusket med arbetstid och du vinner på det kortsiktigt. Det är därför de numera har infört 30% arbetskostnaden för att delvis bromsa för höga arbetskostnader. Så svartjobbare är nu tillbaka. Min hantverkare tar aldrig betalt för resor eller hyra av maskiner etc. Däremot har han ett högre timpris.J Jesper Dahlberg skrev:Nu har vi haft Morups på besök också, 149000:- skulle de ha, så de var billigare än Mockfjärd. Han nämnde även att man ofta försöker lägga så mycket av kostnaden som möjligt på arbetet, istället för materialet, för att kunna få ut mer av rotavdraget ( sen vet jag såklart inte hur mycket sanning det är ).
Klicka här för att svara