8 488 läst ·
5 svar
8k läst
5 svar
Ny (begagnad) bastudörr stänger inte ordentligt. Går den att justera?
Hej alla!
Idag bytte jag från vår gamla bastudörr med ett litet smalt fönster till en med helglas som jag hittat billigt på Blocket. Det är en tjusig SP Snickerier-dörr och bytet var hyfsat enkelt då karmstorlekarna var i stort sett lika. Bytet av karmar gick relativt smidigt, bortsett från att jag var tvungen att knäcka tröskeln, och dörren passar perfekt. Jag var mycket noga med att väga in nya karmen på alla håll vilket lönade sig eftersom glipan runt dörren är mycket jämn runt om.
Den nya dörren har tre gångjärn, varav det mittersta har en inbyggd stängningsfjäder. "Problemet" jag har nu är att denna fjäder inte orkar stänga dörren 100%. Det blir en glipa på runt 1 cm till karmen på öppningssidan så att säga. Jag har bifogat några bilder för att visa vilken typ av gångjärn vi talar om.
Kan man justera en sån här dörr på något sätt så att den stänger bättre? Om det inte går har jag ju alternativen att montera en dörrstängningsmagnet eller flytta över hårdvaran från gamla dörren. Den har en fjädrande rulle i dörrbladet som går in i ett låsbleck i karmen, vet inte vad den typen av lås heter. Detta skulle dock innebära en hel del jobb med fräsning och annat, så det undviker jag helst.
Mvh
Fred
Glipan.
Övre gångjärnet. Det sitter ett likadant längst ned.
Gångjärnet med inbyggd fjäder.
Samma gångjärn från utsidan.
Idag bytte jag från vår gamla bastudörr med ett litet smalt fönster till en med helglas som jag hittat billigt på Blocket. Det är en tjusig SP Snickerier-dörr och bytet var hyfsat enkelt då karmstorlekarna var i stort sett lika. Bytet av karmar gick relativt smidigt, bortsett från att jag var tvungen att knäcka tröskeln, och dörren passar perfekt. Jag var mycket noga med att väga in nya karmen på alla håll vilket lönade sig eftersom glipan runt dörren är mycket jämn runt om.
Den nya dörren har tre gångjärn, varav det mittersta har en inbyggd stängningsfjäder. "Problemet" jag har nu är att denna fjäder inte orkar stänga dörren 100%. Det blir en glipa på runt 1 cm till karmen på öppningssidan så att säga. Jag har bifogat några bilder för att visa vilken typ av gångjärn vi talar om.
Kan man justera en sån här dörr på något sätt så att den stänger bättre? Om det inte går har jag ju alternativen att montera en dörrstängningsmagnet eller flytta över hårdvaran från gamla dörren. Den har en fjädrande rulle i dörrbladet som går in i ett låsbleck i karmen, vet inte vad den typen av lås heter. Detta skulle dock innebära en hel del jobb med fräsning och annat, så det undviker jag helst.
Mvh
Fred
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Glipan.
Logga in
Skapa konto
Övre gångjärnet. Det sitter ett likadant längst ned.
Logga in
Skapa konto
Gångjärnet med inbyggd fjäder.
Logga in
Skapa konto
Samma gångjärn från utsidan.
Är det så att dörren skulle stängas sista biten om fjädern var starkare?
Eller är dörren / karmen sned?
Många fjädergångjärn kan justeras i styrka genom att flytta pinnen till ett annat hål.
Kan tyvärr inte avgöra om det är möjligt på denna av bilderna.
Eller är dörren / karmen sned?
Många fjädergångjärn kan justeras i styrka genom att flytta pinnen till ett annat hål.
Kan tyvärr inte avgöra om det är möjligt på denna av bilderna.
Jag har aldrig haft att göra med en sådan här gångjärnskonstruktion tidigare, så jag vet inte ifall en starkare fjäder skulle stänga dörren helt. Jag testade att hänga på dörren med fjädergångjärnet borttaget och dörren höll sig stilla i alla lägen. Jag drar därför slutsatsen att dörren och karmen är raka. Som jag skrev i första inlägget var jag mycket noga med att väga in nya karmen på alla håll, så jag vet att den inte är skev.
Dörren tar inte heller emot någonstans vad jag kan se/känna. Möjligen kan det vara lite tajt längs gångjärnssidan.
Dörren tar inte heller emot någonstans vad jag kan se/känna. Möjligen kan det vara lite tajt längs gångjärnssidan.
Bästa svaret
Jag tror absolut att du kan spänna fjädern i den där. Jag tror att det är ett likadant som finns hos mina föräldrar, och den går att justera spänningen på. Det borde vara enklast att göra med dörren bortmonterad. Som sune73 är inne på ska du flytta piggen som sitter i övre delen på gångjärnet. Enligt dina bilder verkar det finnas två hål (eller ett genomgående).
- Se till att vrida överdelen, den med piggen i så att nästa hål kommer fram
- Sätt i ett tillfälligt stopp (t.ex. en skruvmejsel)
- Dra ur piggen och sätt ett tillfälligt stopp där med.
- Håll emot där samtidigt som du drar ut det första tillfälliga stoppet och sätter in piggen där.
- Testa om dörren stänger enligt önskemål, annars upprepa tills dörren stänger tillräckligt hårt.
Jodå, det var precis om du beskrev Dheri! Jag spände upp övre ringen genom att vrida upp gångjärnet och spärra den med hjälp av ett passande borr mellan karmen och ett av de andra hålen på insidan av dörren. Jag kunde då sätta i ett annat borr i ett av hålen på framsidan. Jag kunde då spänna upp så jag fick ut borr 1 och när jag sedan släppte trycket på gångjärnet fick jag ut piggen. Med piggen borta kunde jag spänna upp gångjärnet ytterligare mha borr nr 2. Borr 1 sattes i nästa hål och piggen sattes i borr 2s hål när jag släppt spänningen igen.
Nu är det lite bättre spänning på dörren, men den ligger inte emot karmen helt. Dock har jag nog halverat glipan. Jag tror inte att jag vågar spänna fjädern mer, är lite skraj att något ska gå av, utan jag tror att det ändå får bli ett magnetlås eller att jag flyttar över rullåset från gamla dörren. Jag märkte nu också att nya dörren är lite skev, så när jag trycker den mot karmen tar den i upptill först. Det är dock inte mycket och det är inte det som gör att den inte stängs fullständigt.
Tack för hjälpen!
/Fred
Ps Dheri får "Bästa svar"!
Nu är det lite bättre spänning på dörren, men den ligger inte emot karmen helt. Dock har jag nog halverat glipan. Jag tror inte att jag vågar spänna fjädern mer, är lite skraj att något ska gå av, utan jag tror att det ändå får bli ett magnetlås eller att jag flyttar över rullåset från gamla dörren. Jag märkte nu också att nya dörren är lite skev, så när jag trycker den mot karmen tar den i upptill först. Det är dock inte mycket och det är inte det som gör att den inte stängs fullständigt.
Tack för hjälpen!
/Fred
Ps Dheri får "Bästa svar"!
Klicka här för att svara