6 608 läst ·
3 svar
7k läst
3 svar
Skev innerdörr, går det att åtgärda?
Har en dörr in till sovrummet som verkar skeva en hel del. När den tar emot i nederkant så är det nästan en halv centimeter kvar i överkant. Detta gör att jag måste ta i när jag stänger och hålla emot tills jag släppt handtaget.
Går det på något sätt att göra detta mindre skevt, med hjälp av karmen eller dörren på något sätt?
På bilden här nedanför så har jag inte försökt stänga helt, utan bara lagt den mot karmen. Men det är alltså i övre högra hörnet som det verkar skeva 0.5cm in mot rummet när man försöker stänga.

Går det på något sätt att göra detta mindre skevt, med hjälp av karmen eller dörren på något sätt?
På bilden här nedanför så har jag inte försökt stänga helt, utan bara lagt den mot karmen. Men det är alltså i övre högra hörnet som det verkar skeva 0.5cm in mot rummet när man försöker stänga.

Medlem
· Västra Götaland
· 3 546 inlägg
Borde gå att knäcka gångjärnen lite, köp en gångjärnsriktare på Jula/Biltema.
Knäck in det övre och ut det nedre
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Ovrigt/Gangjarnsriktare-2000017312/
Knäck in det övre och ut det nedre
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Ovrigt/Gangjarnsriktare-2000017312/
knäcka gångjärnen hjälper inte.
Det går att rikta dörren, men det är mycket jobb. För att bara få den att stänga bättre skulle jag flytta ut nedre gångjärnet lite.
ta bort srkruvarna i karmen, tälj och slå i träpluggar i dom gamla skruvhålen, borra nya med en liten borr bredvid.
Det går att rikta dörren, men det är mycket jobb. För att bara få den att stänga bättre skulle jag flytta ut nedre gångjärnet lite.
ta bort srkruvarna i karmen, tälj och slå i träpluggar i dom gamla skruvhålen, borra nya med en liten borr bredvid.
Produkter som diskuteras: "träpluggar"
Träplugg
Träpluggar är infästningskomponenter avsedda för användning i träkonstruktioner, och erbjuder ett attraktivt och funktionellt alternativ till spik eller skruv. Dessa cylindriska bitar av trä är särskilt populära inom möbeltillverkning och
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden