Hej!
Vi har en ytterdörr (under tak) som jag gissar är gjord i ek och den är lackad/fernissad som ny (1954). Den har dock flagnat och tagit en del stryk redan innan vi köpte huset. Se bilder.
Men nu har jag börjat att skrapa av gammal lack. Upptill är dörren skaplig men nertill är den sämre, en del vatten har nog stänkt där under åren så trät är grånat och sprucket.
Ska jag olja den eller lacka den? Isåfall med vad? Förstår att resultatet inte kommer bli perfekt men tänkte behålla dörren iallafall.
Tack på förhand för tips!