Hej!

Vi har en ytterdörr (under tak) som jag gissar är gjord i ek och den är lackad/fernissad som ny (1954). Den har dock flagnat och tagit en del stryk redan innan vi köpte huset. Se bilder.

Men nu har jag börjat att skrapa av gammal lack. Upptill är dörren skaplig men nertill är den sämre, en del vatten har nog stänkt där under åren så trät är grånat och sprucket.

Ska jag olja den eller lacka den? Isåfall med vad? Förstår att resultatet inte kommer bli perfekt men tänkte behålla dörren iallafall.

Tack på förhand för tips!

• Ytterdörr i ek med rombisk mönster och en stor, svart, strukturerad glasruta, visande tecken på slitage och flagnad lack.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en gammal fernissad ytterdörr i ek med synliga slitage och flagnande lack.
    Skapa konto
  • Närbild på en gammal lackerad ekdörr med flagningar och slitage, synligt grånat trä nertill.
    Skapa konto
Åsa Lund
Om du inte ska tillföra kulör på träet och ändå vill ha allt i samma kulör när du är klar så måste du slipa ända tills du har enhetlig färg på hela dörren. Alltså slipa massor nertill för att få det samma kulör som upptill.
Sedan kan du olja eller lacka, vilket du vill. Olja kräver mer återkommande underhåll än lackat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.