Hej alla!

Min fru har tvingat mig att göra ombyggnationer som jag inte har någon kunskap om. I detta fall handlar det om att ta upp ett hål i en bärande yttervägg och sätta in 4 st fönster.

I denna stund har jag plockat bort innerpanelen. Ni ser hur befintliga reglarna sitter placerade på bild nr.1

Min tanke är att såga upp ett hål i ytterväggen och spika dit 45 x 120 mm reglar som på bild nr.2. Jag kör med dubbla reglar mellan fönstren för att ha lite att skruva i.

Sedan till det som oroar mig mest. Kommer kåken att hålla ihop om jag kapar befintliga reglarna som på bild nr.2 Eller måste jag sätta dit temporära stöttepelare under takstolarna under tiden som jag bygger, och plocka bort dom när jag fått dit reglarna som på bild två (blå reglar). Tror ni att 45 x 120 reglar är tillräckligt?

Bild 1
Bild på en delvis renoverad vägg med exponerade reglar och isolering samt verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 2
Renoveringsprojekt med vägg där isolering syns, markerad för 4 fönster med mått och reglar ritade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 3

Renoveringsarbete med markerade reglar och temporära stöttepelare i en husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




/
Sebastian
 
Hej alla!

Min fru har tvingat mig att göra ombyggnationer som jag inte har någon kunskap om. I detta fall handlar det om att ta upp ett hål i en bärande yttervägg och sätta in 4 st fönster.

I denna stund har jag plockat bort innerpanelen. Ni ser hur befintliga reglarna sitter placerade på bild nr.1

Min tanke är att såga upp ett hål i ytterväggen och spika dit 45 x 120 mm reglar som på bild nr.2. Jag kör med dubbla reglar mellan fönstren för att ha lite att skruva i.

Sedan till det som oroar mig mest. Kommer kåken att hålla ihop om jag kapar befintliga reglarna som på bild nr.2 Eller måste jag sätta dit temporära stöttepelare under takstolarna under tiden som jag bygger, och plocka bort dom när jag fått dit reglarna som på bild två (blå reglar). Tror ni att 45 x 120 reglar är tillräckligt?

Bild 1
En avskalad yttervägg i en byggnation med synlig isolering och träreglar, verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 2
Ombyggnation av bärande vägg med märkningar för nya reglar och mått, i en delvis demonterad interiör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 3
Renoveringsarbete med markerade reglar och temporära stöttepelare i en bärande vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder






/
Sebastian
 
Till största sannolikhet behöver ni bygglov för att göra den förändringen, dels att det är en fasadförändring dels att det är förändring i bärande del.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Är väggen bärande känns det lämpligate att låta alla de nya stående reglarna gå från golv till tak. Bör ge mycket bättre bärighet utan särskilt mer jobb.
 
U Ursidae skrev:
Är väggen bärande känns det lämpligate att låta alla de nya stående reglarna gå från golv till tak. Bör ge mycket bättre bärighet utan särskilt mer jobb.
Hej!

Tack! Det har du rätt i. Så gör jag!
 
Eller kanske tom 45 x 90. Det skulle passa nuvarande vägg bättre. Vad tror ni?
 
Så som du ritat missar du ju helt att växla takstolen som ligger i mitten. Du vill nog ha en balk liggandes över hela öppningen med flera stöttor. (Tänk på att lägger du all last på bara 2 stöttor så måste golvet där dessa står också hålla) tvivlar på att 45x120 fixar detta. Har du rivit innertaket också?

Vad är det för dimension på det som sitter där idag?
 
Alltså, varför skyller du på din fru? Det är väl du som valt att börja göra hål i väggen?
 
  • Gilla
hemljuvahem86
  • Laddar…
Hej!

Jag har hyfsat till skissen en aning. Modulmåttet på fönstren är 9, så c-c måttet på reglarna blir således 900 mm. 45 x 95 reglar tänker jag använda till allt detta. Kan nämna att jag bor i snözon 2,5-3.

Någon som kan svara på om detta duger? =)

Skiss med blå markeringar för reglar och måttangivelser på en vägg under renovering, isolering synlig, byggmaterial utspridda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Som olofh skriver måste du växla av ytterväggen så att de två takstolar som finns på mitten har ett stöd att vila på. Det är rätt stor spännvidd så det krävs lite rejäla doningar. Vad som krävs går inte att besvara utan att veta mer om husets konstruktion inklusive mått. Det bästa är en sektionsritning på huset.
 
  • Gilla
Jonas89745687964528923675
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Som olofh skriver måste du växla av ytterväggen så att de två takstolar som finns på mitten har ett stöd att vila på. Det är rätt stor spännvidd så det krävs lite rejäla doningar. Vad som krävs går inte att besvara utan att veta mer om husets konstruktion inklusive mått. Det bästa är en sektionsritning på huset.
Hej! Och tack för svar.

Jag tänker att jag gör så här istället (se tillhyfsad skiss). Då slipper jag lasta av takstolarna. Tar bort och sätter dit reglar allt eftersom. Använder 45 x 95 reglar. Vad tror du?
Inredningsbild av ett pågående byggprojekt med markerade 45 x 95 reglar och måttangivelser på isolerade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det går inte att svara på det utan att veta taklasterna. Hur långa är takstolarna och var ligger huset?
 
J justusandersson skrev:
Det går inte att svara på det utan att veta taklasterna. Hur långa är takstolarna och var ligger huset?
Bifogar en 3D-ritning med bredd och längdmått.

Spontat virke och takplåt ligger det på takstolarna. Bor i Snözon 2,5-3.:)
 
S sebastiansvarar skrev:
Bifogar en 3D-ritning med bredd och längdmått.

Spontat virke och takplåt ligger det på takstolarna. Bor i Snözon 2,5-3.:)
Glömde 3D ritningen.......
3D-ritning av en hussektion med måttangivelser, inklusive en takstomme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.