Hej alla!
Min fru har tvingat mig att göra ombyggnationer som jag inte har någon kunskap om. I detta fall handlar det om att ta upp ett hål i en bärande yttervägg och sätta in 4 st fönster.
I denna stund har jag plockat bort innerpanelen. Ni ser hur befintliga reglarna sitter placerade på bild nr.1
Min tanke är att såga upp ett hål i ytterväggen och spika dit 45 x 120 mm reglar som på bild nr.2. Jag kör med dubbla reglar mellan fönstren för att ha lite att skruva i.
Sedan till det som oroar mig mest. Kommer kåken att hålla ihop om jag kapar befintliga reglarna som på bild nr.2 Eller måste jag sätta dit temporära stöttepelare under takstolarna under tiden som jag bygger, och plocka bort dom när jag fått dit reglarna som på bild två (blå reglar). Tror ni att 45 x 120 reglar är tillräckligt?
Bild 1
Bild 2
Bild 3
/
Sebastian
Min fru har tvingat mig att göra ombyggnationer som jag inte har någon kunskap om. I detta fall handlar det om att ta upp ett hål i en bärande yttervägg och sätta in 4 st fönster.
I denna stund har jag plockat bort innerpanelen. Ni ser hur befintliga reglarna sitter placerade på bild nr.1
Min tanke är att såga upp ett hål i ytterväggen och spika dit 45 x 120 mm reglar som på bild nr.2. Jag kör med dubbla reglar mellan fönstren för att ha lite att skruva i.
Sedan till det som oroar mig mest. Kommer kåken att hålla ihop om jag kapar befintliga reglarna som på bild nr.2 Eller måste jag sätta dit temporära stöttepelare under takstolarna under tiden som jag bygger, och plocka bort dom när jag fått dit reglarna som på bild två (blå reglar). Tror ni att 45 x 120 reglar är tillräckligt?
Bild 1
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 2
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 3
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
/
Sebastian
Hej alla!
Min fru har tvingat mig att göra ombyggnationer som jag inte har någon kunskap om. I detta fall handlar det om att ta upp ett hål i en bärande yttervägg och sätta in 4 st fönster.
I denna stund har jag plockat bort innerpanelen. Ni ser hur befintliga reglarna sitter placerade på bild nr.1
Min tanke är att såga upp ett hål i ytterväggen och spika dit 45 x 120 mm reglar som på bild nr.2. Jag kör med dubbla reglar mellan fönstren för att ha lite att skruva i.
Sedan till det som oroar mig mest. Kommer kåken att hålla ihop om jag kapar befintliga reglarna som på bild nr.2 Eller måste jag sätta dit temporära stöttepelare under takstolarna under tiden som jag bygger, och plocka bort dom när jag fått dit reglarna som på bild två (blå reglar). Tror ni att 45 x 120 reglar är tillräckligt?
Bild 1
Bild 2
Bild 3
/
Sebastian
Min fru har tvingat mig att göra ombyggnationer som jag inte har någon kunskap om. I detta fall handlar det om att ta upp ett hål i en bärande yttervägg och sätta in 4 st fönster.
I denna stund har jag plockat bort innerpanelen. Ni ser hur befintliga reglarna sitter placerade på bild nr.1
Min tanke är att såga upp ett hål i ytterväggen och spika dit 45 x 120 mm reglar som på bild nr.2. Jag kör med dubbla reglar mellan fönstren för att ha lite att skruva i.
Sedan till det som oroar mig mest. Kommer kåken att hålla ihop om jag kapar befintliga reglarna som på bild nr.2 Eller måste jag sätta dit temporära stöttepelare under takstolarna under tiden som jag bygger, och plocka bort dom när jag fått dit reglarna som på bild två (blå reglar). Tror ni att 45 x 120 reglar är tillräckligt?
Bild 1
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 2
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 3
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
/
Sebastian
Räcker 45 x 120 reglar då tror ni?
Eller kanske tom 45 x 90. Det skulle passa nuvarande vägg bättre. Vad tror ni?
Så som du ritat missar du ju helt att växla takstolen som ligger i mitten. Du vill nog ha en balk liggandes över hela öppningen med flera stöttor. (Tänk på att lägger du all last på bara 2 stöttor så måste golvet där dessa står också hålla) tvivlar på att 45x120 fixar detta. Har du rivit innertaket också?
Vad är det för dimension på det som sitter där idag?
Vad är det för dimension på det som sitter där idag?
Hej!
Jag har hyfsat till skissen en aning. Modulmåttet på fönstren är 9, så c-c måttet på reglarna blir således 900 mm. 45 x 95 reglar tänker jag använda till allt detta. Kan nämna att jag bor i snözon 2,5-3.
Någon som kan svara på om detta duger? =)
Jag har hyfsat till skissen en aning. Modulmåttet på fönstren är 9, så c-c måttet på reglarna blir således 900 mm. 45 x 95 reglar tänker jag använda till allt detta. Kan nämna att jag bor i snözon 2,5-3.
Någon som kan svara på om detta duger? =)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Som olofh skriver måste du växla av ytterväggen så att de två takstolar som finns på mitten har ett stöd att vila på. Det är rätt stor spännvidd så det krävs lite rejäla doningar. Vad som krävs går inte att besvara utan att veta mer om husets konstruktion inklusive mått. Det bästa är en sektionsritning på huset.
Hej! Och tack för svar.J justusandersson skrev:Som olofh skriver måste du växla av ytterväggen så att de två takstolar som finns på mitten har ett stöd att vila på. Det är rätt stor spännvidd så det krävs lite rejäla doningar. Vad som krävs går inte att besvara utan att veta mer om husets konstruktion inklusive mått. Det bästa är en sektionsritning på huset.
Jag tänker att jag gör så här istället (se tillhyfsad skiss). Då slipper jag lasta av takstolarna. Tar bort och sätter dit reglar allt eftersom. Använder 45 x 95 reglar. Vad tror du?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det går inte att svara på det utan att veta taklasterna. Hur långa är takstolarna och var ligger huset?

