4 309 läst ·
11 svar
4k läst
11 svar
Vilka krav ska man ha på fönster vid nyproduktion?
Hej!
Vi har flyttat in i ett nyproducerat radhus. Vi tycker att kvalitén på fönster och dörrar är alldeles för låg. Det är svåra att öppna och stänga, fogarna är "kladdiga", glasen ej klara (vågiga, ser ut som att titta ut genom ett gammal fönster). Fönstrerna är custom made i Lettland har en CE märkning. Vi känner oss väldigt osäkra om fönstrerna uppfyller krav på regntäthet, u-värde, underhållslivslängd, miljö och inbrottssäkerhet etc. 1. Vilka krav kan man ställa på byggherren, vilken kvalité har vi rätt till? 2. Vilken typ av dokument kan vi kräva in från byggherren för att de ska bevisa att fönsterna har den kvalité som vi har rätt till?
Tack på förhand!
Vi har flyttat in i ett nyproducerat radhus. Vi tycker att kvalitén på fönster och dörrar är alldeles för låg. Det är svåra att öppna och stänga, fogarna är "kladdiga", glasen ej klara (vågiga, ser ut som att titta ut genom ett gammal fönster). Fönstrerna är custom made i Lettland har en CE märkning. Vi känner oss väldigt osäkra om fönstrerna uppfyller krav på regntäthet, u-värde, underhållslivslängd, miljö och inbrottssäkerhet etc. 1. Vilka krav kan man ställa på byggherren, vilken kvalité har vi rätt till? 2. Vilken typ av dokument kan vi kräva in från byggherren för att de ska bevisa att fönsterna har den kvalité som vi har rätt till?
Tack på förhand!
Det finns fogar som ska vara ”kladdiga”. Pilla inte.
Be byggherren räta upp dörren om den kärvar, om den är korrekt monterad och fortfarande kärvar, reklamera.
Gällande fönster så heter den modellen Cotswolds glas men det framgår inte var dessa fönster sitter. Vanligt i ytterdörrar o badrumsfönster.
Börja med att se vad ni har köpt, vad som står i avtalet.
Gällande kvaliten på fönstren får du nog försöka få fram något test eller garanti från tillverkaren. Även givetvis fråga byggherren om deras erfarenhet och krav de ställt på fönstren.
Be byggherren räta upp dörren om den kärvar, om den är korrekt monterad och fortfarande kärvar, reklamera.
Gällande fönster så heter den modellen Cotswolds glas men det framgår inte var dessa fönster sitter. Vanligt i ytterdörrar o badrumsfönster.
Börja med att se vad ni har köpt, vad som står i avtalet.
Gällande kvaliten på fönstren får du nog försöka få fram något test eller garanti från tillverkaren. Även givetvis fråga byggherren om deras erfarenhet och krav de ställt på fönstren.
Troligtvis är det härdade glas , dessa kan få större ”vågor” än ohärdade. Även vanligt floatglas kan få sk ”rullvågor” just för att det är ”flyt-glas”. Det finns regler för toleranser på sådant. Går att mäta med bladmått. Dock så är toleranserna generösa, och inte för konsumenter..
Se bifogad länk: http://www.svenskplanglas.se/files/...ationshantering-av-planglas-november-2016.pdf
Se sida 6
Med vänlig hälsning, fremax
Se bifogad länk: http://www.svenskplanglas.se/files/...ationshantering-av-planglas-november-2016.pdf
Se sida 6
Med vänlig hälsning, fremax
Du/ni har rätt kring glastyp, jag läste TS rader för snabbt. I min mening borde dock detta underlätta diskussionen med byggherren om ”dåliga glas”. Prata med några grannar och jämför om de har samma vågiga glas. Om ni är flera som klagar...Stefan N skrev:
Tack alla för era svar. När jag menar kladdiga fogar så menar jag exempelvis att de inte är så skarpa i kanterna (vi köpte Elitfönster till vårt förra radhus och de var inget ""kladd").
Vi har varit i kontakt med byggherren ett flertal gånger. De har nu gått med på att byta ut entré-dörrarna mot ett annat fabrikat. Altandörrarna som är av samma sort vill de ännu inte byta ut men eftersom de fortsätter kärva trots 5 gångers "reparation" så kommer vi driva att dessa ska bytas ut också.
Fönstrerna ska ju vara av härdat glas då de går ner ända till golvet på flera ställen. Men jag är ingen fackman så då behöver vi ev. anlita en expert som mäter om toleransen för vågorna överstigs.
Jag antar att boverkets byggregler anger minimikraven på kvalitén på fönster eller? Det är dock inte så lättlästa.
Finns det någon dokumentation som jag kan kräva in från byggherren som visar att fönstrerna som de köpt från Lettisk underleverantör (och som tillverkats i deras fabrik) följer kraven från typ boverkets byggregler? Vi kommer dock efterfråga detta från byggherren men det hade varit bra om det fanns reglerat vad de måste visa oss.
En oberoende besiktingsman har besiktigat hela bygget men de verkar bara ha lite allmän kunskap kring fönster. De kan ju knappast via en ockulär besiktning se om fönstrerna följer krav på regntäthet, u-värde, underhållslivslängd, miljö och inbrottssäkerhet etc.
Vi har varit i kontakt med byggherren ett flertal gånger. De har nu gått med på att byta ut entré-dörrarna mot ett annat fabrikat. Altandörrarna som är av samma sort vill de ännu inte byta ut men eftersom de fortsätter kärva trots 5 gångers "reparation" så kommer vi driva att dessa ska bytas ut också.
Fönstrerna ska ju vara av härdat glas då de går ner ända till golvet på flera ställen. Men jag är ingen fackman så då behöver vi ev. anlita en expert som mäter om toleransen för vågorna överstigs.
Jag antar att boverkets byggregler anger minimikraven på kvalitén på fönster eller? Det är dock inte så lättlästa.
Finns det någon dokumentation som jag kan kräva in från byggherren som visar att fönstrerna som de köpt från Lettisk underleverantör (och som tillverkats i deras fabrik) följer kraven från typ boverkets byggregler? Vi kommer dock efterfråga detta från byggherren men det hade varit bra om det fanns reglerat vad de måste visa oss.
En oberoende besiktingsman har besiktigat hela bygget men de verkar bara ha lite allmän kunskap kring fönster. De kan ju knappast via en ockulär besiktning se om fönstrerna följer krav på regntäthet, u-värde, underhållslivslängd, miljö och inbrottssäkerhet etc.
Redigerat:
Kravet på ett fönstet i BBR är väl i princip att det ska släppa igenom dagsljus. Det finns inga detaljkrav där.
Helt korrekt.
Hur är det med "P"-märkning på fönstren?
https://www.sp.se/sv/index/services/windows-doors/sidor/default.aspx
https://www.sp.se/sv/index/services/windows-doors/sidor/default.aspx
P märkning är ett godkännande/intyg att produkten i fråga har gått igenom och klarar ett RISE test. Det är inget krav att ha gått igenom dessa tester för att sälja produkten i Sverige.H hus520 skrev:
För dörrar:
- Kontrollera tätningslisten så den är rätt monterad och det inte läcker in luft.
- kontrollera så att karmen är korrekt monterad
- nästa risk är att dörrbladet kan slå sig, detta påverkas av temperatur/fukt och hur bra stommen i dörren är.
- sista saken är att lister sväller och/eller färgen lossnar
För fönster:
- kontrollera så att de är täta och inte läcker luft.
- kontrollera så att karmen är korrekt monterad
- prova spruta vatten på fönstret- var försiktig om du är orolig. Förbered med handdukar m.m
Efter detta är det egentligen tid som är avgörande faktorn, hur ser dörr/fönster ut om 5-10 år...
Du kan ju alltid höra av dig till tillverkaren och fråga kring träval eller polymerval och deras tester...
Redigerat av moderator:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden