Komplettera ASSA 8765 med cylinder mm

2k läst  16 svar

1. k_per
    Renoverare Nivå 3
    Hej,

Kommer snart få hem en ny ytterdörr (pardörr) med låskista ASSA 8765. Kommer även ha en källardörr med liknande låskista

Vilka låscylindrar ska jag välja och hur ska det se ut på insidan av dörren. Vred eller inte? Jag vill att det ska vara ok enligt försäkringen men samtidigt praktiskt.Ibland pratas det om tvåfunktionslås. Hur funkar det?

Jag vill inte ha en modern sak eftersom huset är från 20-talet så dörrtrycket kommer vara ett mässing med 20-talsstil

tacksam för återkoppling!

2. J
    Medlem · Nivå 9
    ASSA 8765 är väl utan vred om jag minns rätt. För att få med vred behöver låskistan bytas till t.ex. 2002 evo. Även fallet i karmen behöver då bytas ut.

3. k_per
    Renoverare Nivå 3
    Japp, kom oxå fram till det. Men det känns mindre aktuellt att byta låskistan och fallet. Vad finns det mer för alternativ?

4. 1
    Medlem · Nivå 11
    Ring ditt försäkringsbolag och fråga vad de har för krav.
    För att uppnå skyddsklass 1 så krävs runda dubbelcylindrar om den inte sitter högt ovan markplan eller ytan innanför saknar fönster och andra ingångar för då räcker det med en rund vredcylinder på insidan.

5. S
    Medlem · Nivå 8
    Sorry, men en dörr brukar sitta i höjd med ståplan, eller hur... :)

6. 1
    Medlem · Nivå 11
    En dörr brukar mycket riktigt sitta i höjd med ståplan (liten skillnad kan förekomma) men alla dörrar sitter inte i höjd med markplan.
    Till just dig tror jag inte att jag behöver förklara då du verkar inläst på reglerna och jag tror att du känner till 4m över markplan för omslutningsytan.
    Det är skillnad på markplan och ståplan, men även ståplan omfattas av omslutningsytan vilket förklaras i SSF200.
    Ståplan kan t.ex vara ett skärmtak, våning i trapphus mm.
    https://www.stoldskyddsforeningen.se/foretag/Sakerhetsradgivning/Fysiskt-skydd/Mekaniskt-skydd/

7. P
    Medlem Nivå 5
    Är i samma sits: har beställt Swedoor P400 till stugan och med den medföljer låskista ASSA 8765. Har två dörrar, ska byta nästa inom några månader. Självklart behöver jag vred på insidan av båda dörrar. Finns det verkligen inga andra alternativ än att byta ut hela låskistan till ASSA 2002?

8. 1
    Medlem · Nivå 11
    Beror på om ditt försäkringbolag har krav på låsning av ditt hus.
    Om de inte har några krav så kan du ha vred på insidan, till en 8765 så är det bästa att använda assa vredcylinder 03 eller 13 som är repellerande då ett vanligt vred kan orsaka funktionsstörningar.

9. P
    Medlem Nivå 5
    Har 8765 och 2002 samma mått och dimensioner, om jag skulle byta ut de (förutom att jag får borra upp ett hål på insidan då förstås)?

10. 1
    Medlem · Nivå 11
    Då det är nya dörrar är allt SYM (symetriskt) så vi kan helt bortse från äldre OSYM.
    ASSA 8765 och ASSA 2002 är båda moderna modullåshus och har samma hålbild så dom passar att byta rakt av förutom att ASSA 2002 har ett extra hål för vredfunktionen.
    Slutblecken är olika 8765 använder slutbleck 1887 medan assa 2002 använder 1487 men slutblecken passar i samma uttag i din nya karm.
    Det du bör tänka på med slutblecken är plösmåttet som anges med en -siffra t.ex om du har ett 1887-2 slutbleck så ska du ha ett 1487-2 slutbleck.

Använder då båda dörrarna och har assa 2002 så måste du låsa upp båda dörrarna när du kommer hem med nyckel samt dra ner knappen och låsa båda dörrarna när siste man lämnar huset så det blir en liten (upp)låsnings runda när man anländer/lämnar fastigheten.
    Om knappen inte dras ner så uppfyller låset inte kraven på godkänd låsenhet kl3 utan är då endast kl2 eller kl2a har det blivit populärt att kalla det.

ptk gillar
  11. P
    Medlem Nivå 5
    Wow, tack för svaret! Jag har mailat Swedoor och frågat. Jag hittar inget vettigt på deras hemsida...

12. P
    Medlem Nivå 5
    Förresten, antar att det är samma sak med slutblecket 1487-x, att den har samma mått och dimensioner som 1887-x, förutsatt att det är samma siffra x vill säga?

13. 1
    Medlem · Nivå 11
    Ja dom är lika det som skiljer är uttagen i slutblecket då kolvarna/reglarna sitter på olika ställen på ett klassiskt låshus och ett evolution låshus.

1487-1 https://www.assa.se/sv/site/assa/pr...etsslutbleck-connect/sakerhetsslutbleck-1487/
    https://www.assa.se/Other/assa-se/f...10.1201 - ASSA Slutbleck 1487-1 till 9 Sv.pdf
    ASSA_Produktbild_Slutbleck_1487-1_357545167057.jpg
    1487-1-9.png

1887-1 https://www.assa.se/sv/site/assa/pr...etsslutbleck-classic/sakerhetsslutbleck-1887/
    ASSA_Produktbild_Slutbleck_1887-1_353355167057.jpg
    Slutbleck_DS9001.jpg

14. P
    Medlem Nivå 5
    Då borde samma skruvar från 1887, som jag får när jag skruvat ut den, passa till 1487, när jag ska skruva in den? Och visst är det rimligast att inhandla (två) ASSA Entré K1 för detta syfte? Jag undrar om skruvarna eftersom skruvar till slutbleck inte verkar följa med i paketet.

15. 1
    Medlem · Nivå 11
    Du kan använda samma skruvar till slutblecket men det följer även med nya i låssatserna det som skiljer mellan 1887 och 1487 är positionen av snedskruvarna.
    Om du köper ASSA Entré K1 eller Dorma Låssats Duo-2 DMS är upp till dig, både D12 och DMS har kopieringsskyddade nycklar.
    När jag gör en snabb sökning på nätet så hittade jag dorma låssatsen 900kr billigare än assa låssatsen.
    Köp den som är billigast är mitt råd och köper du två så köp dom som lika låsning så du får samma nyckel till båda.
    Det billigaste jag såg just nu är 1895kr det är ett väldigt bra pris.
    https://www.laskompaniet.se/product/dorma-lassats-duo-2-dms-mattkorm

Vilken variant 8765 eller 2002 som är lämplig beror på krav från försäkringsbolag eller hur den ska användas.
    Jag hade köpt t.ex dorma dms låssatsen sedan kan du välja hur du vill låsa om du inte har några krav men jag rekommenderar att låsa i bortasäkert läge när ingen är hemma då det hindrar tjuvar från att öppna dörren inifrån om han gått in genom ett fönster.
    Bortasäkert begränsar flyktvägar samt gör det besvärligt att bära ut stöldgods.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: