Hej!
Vi har precis bytt ytterdörr/lås och tycker den är svår att stänga. Man måste liksom ta i och dra igen den den sista biten, som att det är för tight. Handtaget är trögt att trycka ned och det är även trögt att låsa upp inifrån. När man trycker ner handtaget känns det som att det skrapar mot slutblecket. Vi har kollar karmen med vattenpass och det är i våg. Låset är Assa d12 och slutblecket Assa 1487-1.
Har ni tips på vad vi kan göra?
 
L
Nya tätlister pressar rätt bra , då kan det vara svårt att låsa upp utan att trycka till dörren ,
låskolven släpar mot blecket i karmen
 
Har samma problem, och dessutom har jag ett Yale Doormanlås som är känsligare för sånt här.

Så ska man bara vänta några år tills tätlisten blivit mer medgörlig, ska man byta låsblecket till annan modell med mer spel eller ska man ta fram sin Dremel och slipa på låsblecket och låskolven för att få ett par millimeter mer?
 
L
F Fred vom Jupiter skrev:
Har samma problem, och dessutom har jag ett Yale Doormanlås som är känsligare för sånt här.

Så ska man bara vänta några år tills tätlisten blivit mer medgörlig, ska man byta låsblecket till annan modell med mer spel eller ska man ta fram sin Dremel och slipa på låsblecket och låskolven för att få ett par millimeter mer?
Inte helt fel att göra det , någon mm bara
 
H
Linu Linu skrev:
Hej!
Vi har precis bytt ytterdörr/lås och tycker den är svår att stänga. Man måste liksom ta i och dra igen den den sista biten, som att det är för tight. Handtaget är trögt att trycka ned och det är även trögt att låsa upp inifrån. När man trycker ner handtaget känns det som att det skrapar mot slutblecket. Vi har kollar karmen med vattenpass och det är i våg. Låset är Assa d12 och slutblecket Assa 1487-1.
Har ni tips på vad vi kan göra?
hur har ni gjort drrevning?
 
Justera karminfästningarna så dörren går bra.
Dörren måste gå bra innan du kan göra något åt låset om det fortfarande skulle behövas.
Ett så hårt listtryck som beskrivs är inte normalt.
Ett annat alternativ är att låset är bytt från original i dörren och då monterat ett slutbleck med fel plösmått, vilket skulle kunna ge trögheten med handtaget och låsning.
 
Vad är det för låshus, d12 är bara själva utformningen av nyckeln och låscylindern?

Slutblecket går att justera lite mha några skruvar.

Hur ser gångjärnen ut?
 
H
Linu Linu skrev:
Hej!
Vi har precis bytt ytterdörr/lås och tycker den är svår att stänga. Man måste liksom ta i och dra igen den den sista biten, som att det är för tight. Handtaget är trögt att trycka ned och det är även trögt att låsa upp inifrån. När man trycker ner handtaget känns det som att det skrapar mot slutblecket. Vi har kollar karmen med vattenpass och det är i våg. Låset är Assa d12 och slutblecket Assa 1487-1.
Har ni tips på vad vi kan göra?
när man sätter in en ny dörr så är det mycket som kan fallera.
därför frågar jag det enklaste först. glöm alla andra tips
 
Något sent svar kanske, men till alla som får upp denna tråd vi en sökning. Det var dörren det var fel på, den buktade utåt vid leverans (borde kontrollerats innan montering). Vi fick en ny av leverantören.
 
  • Gilla
Thomas96
  • Laddar…
Linu Linu skrev:
Något sent svar kanske, men till alla som får upp denna tråd vi en sökning. Det var dörren det var fel på, den buktade utåt vid leverans (borde kontrollerats innan montering). Vi fick en ny av leverantören.
Då har nog dörren förvarats felaktigt.
 
Har en ytterdörr med sidoljus. Till o från går dörren inte att låsa upp varken inifrån eller utifrån. Servicekillen från leverantören har varit och justerat ett antal ggr. men problemet återuppstår. Han påstår att sidoljuset inte är tillräckligt stabilt.
Har någon haft liknande problem
 
Sidoljus som inte sitter bra kan orsaka en del bekymmer t.ex att det tätar dåligt på vintern eller att det rör på sig så karmen ändrar inställning.
Att det rör sig så pass att du inte kan låsa är ovanligt.
Är det i höjd det ändrar sig när du inte kan låsa?
Det borde vara möjligt att fästa sidoljuset bättre och därefter så rekommenderar jag lågexpanderande fogskum som "limmar" sidoljuset så det sitter bättre.
Men innan det görs så bör du ha koll på vad som inträffat och varför, det kan likväl vara andra laster ovanifrån som orsakat dina bekymmer eller något annat.
Kontrollera även vilket låshus du har så det inte är gamla assa evolution som strular vilket nya inte gör på samma sätt.
 
  • Gilla
Johannes8904
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Sidoljus som inte sitter bra kan orsaka en del bekymmer t.ex att det tätar dåligt på vintern eller att det rör på sig så karmen ändrar inställning.
Att det rör sig så pass att du inte kan låsa är ovanligt.
Är det i höjd det ändrar sig när du inte kan låsa?
Det borde vara möjligt att fästa sidoljuset bättre och därefter så rekommenderar jag lågexpanderande fogskum som "limmar" sidoljuset så det sitter bättre.
Men innan det görs så bör du ha koll på vad som inträffat och varför, det kan likväl vara andra laster ovanifrån som orsakat dina bekymmer eller något annat.
Kontrollera även vilket låshus du har så det inte är gamla assa evolution som strular vilket nya inte gör på samma sätt.
Det är ju leverantören, tillverkaren, av dörr och fönster som både levererat och monterat , deras serviceman har varit här flera ggr och justerat då har det fungerat en tid sen återkommer problemet. Det är ju en grav säkerhetsrisk om man inte tar sej ut vid ett akut fall. Om man inte tar sej in i sitt eget hus hur skall man då göra och på vems bekostnad. För mej verkar det som det är dax att riva ut skräpet och montera en bättre produkt. Om det nu är allmänt problem med sidoljus är ju säljaren ansvarig han har ju konstruktionsansvar. Kanske ett fall för ARN om dom inte fixar det för gott.
 
Ett bättre montage kanske är lämpligt om montaget orsakar fel.
Om du inte kan öppna kan det bero på olika saker ett är att slutblecket tar i kolven ovanifrån och trycker ned kolven och då tar det tvärstopp.
Om något liknande inträffat så kan det vara sättningar och då måste orsaken hittas.
Om det funnits en äldre lösning som bytts ut kanske den gamla var bärande men det är inte den nya.
Om ett fel inträffar flera gånger om och om igen så krävs det att grundorsaken lokaliseras, tänk dig ett bildäck med pyspunka och det ständigt fylls på med luft så det fungerar men luften kommer försvinna ända till grundorsaken till den försvinnande luften lokaliserats och åtgärdats.
När det är ständigt återkommande så är det antingen felaktigt utfört eller en extern faktor som påverkar som dom inte tagit hänsyn till.
Det är normalt att det kan krävas en justering efter ett tag men det är inte normalt att någon blir inne eller utelåst flertalet gånger.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.