Hur riktar man moderna gångjärn för innerdörrar, alltså av den här typen:
https://www.hemochbastu.se/habo-gan...MIn4edgLvn3gIVWqqaCh3FCQdKEAQYASABEgJBe_D_BwE
Har använt gångjärnsriktare förr men då hade man en underdel i karmen och ovandel i dörren. Använder man samma gångjärnsriktare till dom moderna men böjer hela karmdelen samtidigt?
https://www.hemochbastu.se/habo-gan...MIn4edgLvn3gIVWqqaCh3FCQdKEAQYASABEgJBe_D_BwE
Har använt gångjärnsriktare förr men då hade man en underdel i karmen och ovandel i dörren. Använder man samma gångjärnsriktare till dom moderna men böjer hela karmdelen samtidigt?
Det finns gångjärnsriktare för snap-in gångjärn men det enkla svaret är att du inte riktar dom gångjärnen utan du köper nya.
https://www.biltema.se/bygg/gangjarn/dorrgangjarn/gangjarn-2-st-2000028552
När man riktar gångjärn så mattas metallen och på enkla snap-in gångjärn så är det inte lönt att rikta utan enklare att byta ut dom som satt sig.
https://www.biltema.se/bygg/gangjarn/dorrgangjarn/gangjarn-2-st-2000028552
När man riktar gångjärn så mattas metallen och på enkla snap-in gångjärn så är det inte lönt att rikta utan enklare att byta ut dom som satt sig.
Ok. Byggfirma som nyligen monterade dörrarna så vet inte om dom satt sig eller någon annan vinkel är fel, men det löses lätt med en riktning det ser man. Och eftersom det har varit så mycket diskussioner om allting med byggfirman så tänker jag lösa det här enklare problemet själv. Gäller att välja sina strider 
Hur ser en snap-in riktare ut kan du länka?
Hur ser en snap-in riktare ut kan du länka?
Hmm som ni ser på bilderna så är dörren "hängande" relativt dörrkarmen så då hjälper det väl inte att justera karmen?
Det kan ju vara att gångjärnet var defekt redan från början och det hjälper att byta.
Det kan ju vara att gångjärnet var defekt redan från början och det hjälper att byta.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Är springan jämn på gångjärnssidan så sitter inte karmen rätt men på första bilden ser springa ut att nertill vara mindre.
Sista dörren jag satte in använde jag en stadig skruvmejsel och bände ut gångjärnet en aning så springan blev jämn.
En annan innerdörr som fick tätningslist där tog vi loss gångjärnen och satte i ett skruvstycke och bröt efter.
Protte
Sista dörren jag satte in använde jag en stadig skruvmejsel och bände ut gångjärnet en aning så springan blev jämn.
En annan innerdörr som fick tätningslist där tog vi loss gångjärnen och satte i ett skruvstycke och bröt efter.
Protte
Produkter som diskuteras: "tätningslist"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
56 kr inkl moms
Läs mer
Ja men nu påstås det ju i tråden att man förstör gångjärn när man böjer till dom, annars var det ju min plan med eller utan korrekt verktyg att böja till den översta lite.prototypen skrev:
Är springan jämn på gångjärnssidan så sitter inte karmen rätt men på första bilden ser springa ut att nertill vara mindre.
Sista dörren jag satte in använde jag en stadig skruvmejsel och bände ut gångjärnet en aning så springan blev jämn.
En annan innerdörr som fick tätningslist där tog vi loss gångjärnen och satte i ett skruvstycke och bröt efter.
Protte
Är inte riktigt med på orden där. Vilket är överstycket och hur menar du med att gångjärnssidan ska upp?R RoBo skrev:
Du menar att det löser att dörrbladet är snett relativt ramen?
På bilden ser det ut som om karmöverstycket sitter för högt på låssidan.
Dörren kanske är skräp. Kanderad spånplatta typ så att det övre gångjärnet lossnat. Om så hjälper det inte att knäcka.
Att få fast det kan vara svårt. Större skruv är steg ett. Sedan limma i träplugg att skruva i. Går inte det, fälla in en större bit. Är det trä kan det gå att fälla in övre gångjärnet någon mm extra istället för att knäcka.
Mvh Findus
PS. Det är förstås aldrig försent att ge upp DS
Dörren kanske är skräp. Kanderad spånplatta typ så att det övre gångjärnet lossnat. Om så hjälper det inte att knäcka.
Att få fast det kan vara svårt. Större skruv är steg ett. Sedan limma i träplugg att skruva i. Går inte det, fälla in en större bit. Är det trä kan det gå att fälla in övre gångjärnet någon mm extra istället för att knäcka.
Mvh Findus
PS. Det är förstås aldrig försent att ge upp DS
Produkter som diskuteras: "träplugg"
Träplugg
Träpluggar är infästningskomponenter avsedda för användning i träkonstruktioner, och erbjuder ett attraktivt och funktionellt alternativ till spik eller skruv. Dessa cylindriska bitar av trä är särskilt populära inom möbeltillverkning och
Läs mer
Ser att jag inte skrev att dörren stänger sig själv också. Så att själva dörrbladet hänger är det inget tvivel om. Att kompensera med att luta hela karmen hade såklart löst det problemet, men eftersom jag ser att övre gångjärnet är fel så känns det smartare att ge sig på det
Ni har rätt jag mätte med vattenpasset och hela karmen behöver justeras. Båda långsidorna lutar lite åt vänster om man tittar på bilden.
Så till nästa fråga då, hur justerar man? Det är ju 4 karmskruvar på varje långsida. Jag antar att man måste ta en kvarts varv eller något på en skruv och sen gå vidare till nästa och nästa och gå så flera varv runt hela karmen tills man är klar? Dom två översta på varje sida åt ett håll och dom två understa åt andra hållet?
Jag har alltså aldrig sett en karm monteras så jag är inte helt med på hur karmskruvarna lägger kraften. Vilket håll vrids dom förresten för att trycka karmen mot vägg/dörr?
Så till nästa fråga då, hur justerar man? Det är ju 4 karmskruvar på varje långsida. Jag antar att man måste ta en kvarts varv eller något på en skruv och sen gå vidare till nästa och nästa och gå så flera varv runt hela karmen tills man är klar? Dom två översta på varje sida åt ett håll och dom två understa åt andra hållet?
Jag har alltså aldrig sett en karm monteras så jag är inte helt med på hur karmskruvarna lägger kraften. Vilket håll vrids dom förresten för att trycka karmen mot vägg/dörr?
Produkter som diskuteras: "karmskruvar"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Det jag ser på bilden är att karmstycket inte sitter lodrät på gångjärnssidan vilket gör att de andra karmsidorna blir fel dom med.
Om du tittat kilformen i ovankant med största höjd i framkant till vänster och sedan kilen i underkant med största höjd i bakkant åt höger så syns det tydligt att bakstycket inte är lodrät.
Antingen ska överdelen dras in eller underdelen släppas lite i bakkanten, då kommer övriga vinklar samt våg och lod bli bra om karmen inte är fastsatt allt för tokigt så den inte kommer på plats.
Är tröskeln i våg? Det kan även ge samma fel om det bakre och det främre karmstycket sitter i olika höjd men jag har svårt att tänka mig att du har ett så kraftigt fall på golvet.
Använd ett långpass om du har det eller en riktbräda och det vattenpasset du har så du kan få bakstycket i lod samt se att bakstycket är rakt.
Det fungerar även med ett snöre med lod och en tumstock om du inte har något annat.
När bakstycket står rätt så kan du justera resten.
Ibland måste man släppa fodret innan det är möjligt att justera om den är spikad i både i karm och vägg.
Kontrollera även hörnen med en vinkelhake så vinklarna är rätt (går även att mäta men en tumstock) kontrollera även kryssmåttet det gör enklast med 2st läkt eller regelbitar som förs ut i hörnorna i diagonalen sedan drar man ett streck med en penna och kontrollerar hur bra strecket stämmer i nästa diagonal, helst ska det stämma exakt men någon enstaka millimeter kan man acceptera.
Om du tittat kilformen i ovankant med största höjd i framkant till vänster och sedan kilen i underkant med största höjd i bakkant åt höger så syns det tydligt att bakstycket inte är lodrät.
Antingen ska överdelen dras in eller underdelen släppas lite i bakkanten, då kommer övriga vinklar samt våg och lod bli bra om karmen inte är fastsatt allt för tokigt så den inte kommer på plats.
Är tröskeln i våg? Det kan även ge samma fel om det bakre och det främre karmstycket sitter i olika höjd men jag har svårt att tänka mig att du har ett så kraftigt fall på golvet.
Använd ett långpass om du har det eller en riktbräda och det vattenpasset du har så du kan få bakstycket i lod samt se att bakstycket är rakt.
Det fungerar även med ett snöre med lod och en tumstock om du inte har något annat.
När bakstycket står rätt så kan du justera resten.
Ibland måste man släppa fodret innan det är möjligt att justera om den är spikad i både i karm och vägg.
Kontrollera även hörnen med en vinkelhake så vinklarna är rätt (går även att mäta men en tumstock) kontrollera även kryssmåttet det gör enklast med 2st läkt eller regelbitar som förs ut i hörnorna i diagonalen sedan drar man ett streck med en penna och kontrollerar hur bra strecket stämmer i nästa diagonal, helst ska det stämma exakt men någon enstaka millimeter kan man acceptera.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden


