1 985 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Värdering av fönster från tidigt 1800-tal
Hej. Vi har ett antal fönster ståendes i källaren som vi skulle vilja bli av med. De är från tidigt 1800-tal och gjorda med munblåst handgjort glas. Skicket är mycket bra, självklart lite färgsläpp men de räknar man väl med?
Här är bilder: https://imgur.com/a/kSN3p6E
Vi har inte en aning om vad dessa är värda. Snackar vi skroten, 100kr eller 1000kr? Är det Blocket som gäller?
Tack på förhand
Här är bilder: https://imgur.com/a/kSN3p6E
Vi har inte en aning om vad dessa är värda. Snackar vi skroten, 100kr eller 1000kr? Är det Blocket som gäller?
Tack på förhand
Å ena sidan är ovärderliga då de är unika och det skulle kosta stora summor att få nygjorda kopior i samma kvalitet.
Å andra sidan såg det ut att vara ett blandat sortiment, och gamla fönster brukar ha individuella mått även om de har "samma" storlek. Så, det begränsar möjligheterna då en spekulant behöver ha ett matchande behov i hyfsad utsträckning. Alt ha möjlighet att bygga/konstruera huset efter fönstren.
Finns det karmar till? Annars minskar det användningsområdet ytterligare.
Så, ja de är definitivt värda pengar. Totalt bör de vara värda långt över 1000 kr.
Skroten/tippen - ALDRIG!
Problemet är att hitta rätt köpare. Det är en ganska begränsad kundgrupp. Vill man maximera priset så får man vara beredd att vänta länge. Annars är det bara att sänka priset tills ngn nappar.
Kanske går det att sälja till, eller via, ngn byggnadsvårdsbutik.
Annars är väl Blocket eller Tradera de största kanalerna.
Å andra sidan såg det ut att vara ett blandat sortiment, och gamla fönster brukar ha individuella mått även om de har "samma" storlek. Så, det begränsar möjligheterna då en spekulant behöver ha ett matchande behov i hyfsad utsträckning. Alt ha möjlighet att bygga/konstruera huset efter fönstren.
Så, ja de är definitivt värda pengar. Totalt bör de vara värda långt över 1000 kr.
Skroten/tippen - ALDRIG!
Problemet är att hitta rätt köpare. Det är en ganska begränsad kundgrupp. Vill man maximera priset så får man vara beredd att vänta länge. Annars är det bara att sänka priset tills ngn nappar.
Oldboy skrev:
Å ena sidan är ovärderliga då de är unika och det skulle kosta stora summor att få nygjorda kopior i samma kvalitet.
Skroten/tippen - ALDRIG!
Immobil skrev:
Tack för bra svar! De stora fem fönsterna är av samma "serie" och från samma hus, varav fyra av dom har samma mått (som man kan se, det femte har oval topp). Det sjätte lilla fönstret skiljer ju sig från dom andra.
Finns tyvärr inga karmar till. Fönsterna kommer från ett känt stort hus i Göteborg byggt på 1700-talet.
Vad skulle ni prova att lägga ut dem för? Tycker ni man fokusera på att sälja de fem stora fönsterna som ett paket, eller ska man slänga med det lilla fönstret också?
Jag har köpt partier med sådana fönster tidigare då jag lät nytillverka runt runt 30 bågar som jag ville ha hanfblåsta glas till. Jag har för mig att jag köpte ett parti med ca 15 fönster bågar för 4-5 tusen och ett annat med ca 10 ör 2-3 tusen. Det var snart 15 år sedan så det är klart dyrare idag. Men det svåra är att hitta stora handblåsta fönster, de är ovärderliga. De små inte värda så mkt.
Klicka här för att svara