Jag har ett fönster i badrummet som släpper in väldigt mycket kyla.
Fönstren ska bytas de kommande åren så jag känner inte för ett stort kostsamt ingrepp. Men det vore trevligare med ett tätare fönster och trevligare värme i badrummet. Tar tacksamt emot tips på mer eller mindre provisoriska lösningar.
På bilderna syns fönstret. Den inre ’rutan’ är av plast och är lös. Den hålls bara fast med några få små spikar. Det känns som det blåser rakt in.
Fönstren ska bytas de kommande åren så jag känner inte för ett stort kostsamt ingrepp. Men det vore trevligare med ett tätare fönster och trevligare värme i badrummet. Tar tacksamt emot tips på mer eller mindre provisoriska lösningar.
På bilderna syns fönstret. Den inre ’rutan’ är av plast och är lös. Den hålls bara fast med några få små spikar. Det känns som det blåser rakt in.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Böj upp stiften och ta ut rutan och sätt dit en tätningslist, typ E-list. Om fönstret ändå ska bytas fungerar det ju också att täta med lämplig fogmassa. Se över tätningslisterna runt fönstret när du ändå håller på.
Det går att renovera upp fönstret och få bra komfort om man hellre föredrar det framför att byta fönstret.
Det går att renovera upp fönstret och få bra komfort om man hellre föredrar det framför att byta fönstret.
Produkter som diskuteras: "E-list"
Tätningslist E-profil brun EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
59 kr inkl moms
Läs mer
Tack för bra svar. Jag ska göra som du beskriver. Fast stiften är inte så många och verkar ha svårt att hålla fast rutan ordentligt. Undrar om det finns något jag kan sätta dit för att förstärka?
Av nyfikenhet, varför använder man normalt inte fogmassa? Är det för att det inte håller så många år?
Jag har tuber av både silikon och pl600 som är nyöppnade, så jag kanske nyttjar lite av det sen för att få det tätare.
Av nyfikenhet, varför använder man normalt inte fogmassa? Är det för att det inte håller så många år?
Jag har tuber av både silikon och pl600 som är nyöppnade, så jag kanske nyttjar lite av det sen för att få det tätare.
Normalt sett har man fönsterkitt där som håller fast rutan utöver stiften. Man kan ju täta med vad som helst egentligen, men tanken är ju att den här typen av fönster ska renoverad emellanåt och då vill man förstås ha något som går att ta bort utan att man har sönder rutan.
Om du ändå ska byta ut fönstret framöver kan du använda det du har hemma för att limma fast rutan och täta. Men ta bort rutan ändå och gör rent och slipa av med sandpapper först.
Om du ändå ska byta ut fönstret framöver kan du använda det du har hemma för att limma fast rutan och täta. Men ta bort rutan ändå och gör rent och slipa av med sandpapper först.
Klicka här för att svara