Precis börjat på badrummet och har redan nästa projekt i tankarna. 
Tänkte snygga till hallen och trapprummet ner i källaren med nytt golv och ytskikt på väggarna. Hela tiden varit inställd på att man samtidigt byter ytterdörr, för det gör alla andra som renoverar sina 60-tals villor här i kring.
Men varför byter alla sina dörrar? Dörrarna har tillsynes sett hela ut utifrån. Är det pga utseendet? Eller har dörrarna begränsad livslängd? Hur länge kan jag räkna med att en dörr från -66 håller?
Dörren är av sådan modell att de sitter en innerdörr precis innanför, som vi aldrig använt. Dörren är hel och rak men har kanske en något omodern design.
Däremot saknas insatsen som ska sitta på insidan av sidoljuset, så sidoljuset består just nu av gul/brunt och fult enkelglas.
Kan jag strunta i ytterdörren och räkna med att den ska hålla ytterligare 20år? Och bara byta glas i sidoljuset samt få en ny insats tillverkad så det iaf blir dubbelglas?
Innerdörren kan jag ju plocka bort och spackla igen hålen efter gångjärnen.
Tänkte snygga till hallen och trapprummet ner i källaren med nytt golv och ytskikt på väggarna. Hela tiden varit inställd på att man samtidigt byter ytterdörr, för det gör alla andra som renoverar sina 60-tals villor här i kring.
Men varför byter alla sina dörrar? Dörrarna har tillsynes sett hela ut utifrån. Är det pga utseendet? Eller har dörrarna begränsad livslängd? Hur länge kan jag räkna med att en dörr från -66 håller?
Dörren är av sådan modell att de sitter en innerdörr precis innanför, som vi aldrig använt. Dörren är hel och rak men har kanske en något omodern design.
Däremot saknas insatsen som ska sitta på insidan av sidoljuset, så sidoljuset består just nu av gul/brunt och fult enkelglas.
Kan jag strunta i ytterdörren och räkna med att den ska hålla ytterligare 20år? Och bara byta glas i sidoljuset samt få en ny insats tillverkad så det iaf blir dubbelglas?
Innerdörren kan jag ju plocka bort och spackla igen hålen efter gångjärnen.
Medlem
· Västra Götaland
· 245 inlägg
Jag bytte ytterdörr pga att den tidigare var väldigt sliten (tidigare ägare hade en vallhund, som ofta och gärna ville ut). Bytte denna innan jag gjorde om hallen och platsbygde garderober och bara dörren gjorde ca 50% av hallen. Dessutom har den nya mycket bättre isoleringsvärden.
Om du inte känner att det drar kallt vid dörren eller misstänker att en ny dörr förbättrar energivärden, samtidigt som den ser fin ut, så finns det ju absolut ingen anledning att byta? Men fråga grannarna om varför alla bytt?
Edit: Om det drar kallt vid dörren så kan det såklart räcka med nya tätnigslister och/eller lite justering av dörren så det inte finns några glipor eller så.
Om du inte känner att det drar kallt vid dörren eller misstänker att en ny dörr förbättrar energivärden, samtidigt som den ser fin ut, så finns det ju absolut ingen anledning att byta? Men fråga grannarna om varför alla bytt?
Edit: Om det drar kallt vid dörren så kan det såklart räcka med nya tätnigslister och/eller lite justering av dörren så det inte finns några glipor eller så.
Redigerat:
De flesta byts nog ut pga. att man vill byta utseende och kanske modernisera.
Är din dörr i bra skick nu efter 50 år så kan du nog räkna med att den håller 50 år till.
Ofta går det bra att slipa upp och lacka eller olja om den för att fräscha upp den om den är lite skavd. Om det är tunn faner kan det vara lite klurigare.
Vi har kvar vår orginaldörr från -67 som fortfarande är i bra skick och känns rejäl så vi har inte heller någon brådska att byta.
Flera grannar har bytt dörrar till nya med fönster för att bättra på ljusinsläppet i hallen.
Stilpolis som jag är så tycker jag att man ska tänka till lite när man väljer dörr och välja en som passar husets stil och tidsepok.
Ett 60-talshus med väl valda dörrar och fönster kan se riktigt trevligt och välvårdat ut men börjar man smacka på med allt för modernt utseende så stämmer inte helhetsbilden längre och det ser bara hafsigt ut
Är din dörr i bra skick nu efter 50 år så kan du nog räkna med att den håller 50 år till.
Ofta går det bra att slipa upp och lacka eller olja om den för att fräscha upp den om den är lite skavd. Om det är tunn faner kan det vara lite klurigare.
Vi har kvar vår orginaldörr från -67 som fortfarande är i bra skick och känns rejäl så vi har inte heller någon brådska att byta.
Flera grannar har bytt dörrar till nya med fönster för att bättra på ljusinsläppet i hallen.
Stilpolis som jag är så tycker jag att man ska tänka till lite när man väljer dörr och välja en som passar husets stil och tidsepok.
Ett 60-talshus med väl valda dörrar och fönster kan se riktigt trevligt och välvårdat ut men börjar man smacka på med allt för modernt utseende så stämmer inte helhetsbilden längre och det ser bara hafsigt ut
Dörren känns tät. Drar lite kallt från sidoljuset.
Dörren ha blivit målad en gång av tidigare ägare, och vi målade den förra året samtidigt som vi målade fönsterna.
Insidan av dörren är slät vit, så som vi skulle haft en ny dörr också. Så utseendet på insidan tror jag gör varken till eller från med dörrbyte.
Får bli till att bara fixa till sidoljuset!
Dörren ha blivit målad en gång av tidigare ägare, och vi målade den förra året samtidigt som vi målade fönsterna.
Insidan av dörren är slät vit, så som vi skulle haft en ny dörr också. Så utseendet på insidan tror jag gör varken till eller från med dörrbyte.
Får bli till att bara fixa till sidoljuset!
Moderator
· Stockholm
· 57 812 inlägg
Finns absolut ingen anledning att byta bara för att den är gammal. Utan det är normalt bara av estetiska skäl. Det mesta på en dörr gårt att underhålla. En sak som kan vara svår, är om dörren deformerats, den kan bli krökt eller skev. Då är den svår att stänga, och det blir omöjligt att få tätt med tätningslist.
Det kan finnas trick även för en sådan dörr, men det får vara en väldigt fin gammal dörr för att man skall försöka räta ut den.
Om du sätter i nytt glas på en gammal dörr, så skulle jag nog sätta det så att det är görligt att demontera det, ex. skruvade lister istället för spikade (fina små mässingskruvar). På moderna dörrar är utrymmet mellan glasen förseglat så det inte kan komma in smuts, men det kan du troligen inte lyckas med på en äldre dörr. Då kan det vara bra att ha en möjlighet att städa/putsa även mellan glasen, även om du bara gör det var 5e år.
Det kan finnas trick även för en sådan dörr, men det får vara en väldigt fin gammal dörr för att man skall försöka räta ut den.
Om du sätter i nytt glas på en gammal dörr, så skulle jag nog sätta det så att det är görligt att demontera det, ex. skruvade lister istället för spikade (fina små mässingskruvar). På moderna dörrar är utrymmet mellan glasen förseglat så det inte kan komma in smuts, men det kan du troligen inte lyckas med på en äldre dörr. Då kan det vara bra att ha en möjlighet att städa/putsa även mellan glasen, även om du bara gör det var 5e år.
Produkter som diskuteras: "tätningslist"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
56 kr inkl moms
Läs mer
Man får dra till den lite om man stänger den för mesigt för att låssmecken ska gå i, men det tror jag beror på att att där sitter tjockare lister än där gjort från början. Inget som stör och dörren är som sagt rak.
Det sitter inget glas i själva dörren, utan det är sidoljuset, glaset som sitter sidan om som jag inte gillar.
Från början har där suttit en löstagbar ram på insidan med klart glas. Antagligen har den åkt i baken eller något när man skulle städat där och sen slängt den.
Det är den där ramen jag tänkte få gjort en ny av. Men det går kanske istället att få dit nån isolerad glaskassett när jag byter de glasen där sitter? Dock vill vi ha frostat glas.
Det sitter inget glas i själva dörren, utan det är sidoljuset, glaset som sitter sidan om som jag inte gillar.
Från början har där suttit en löstagbar ram på insidan med klart glas. Antagligen har den åkt i baken eller något när man skulle städat där och sen slängt den.
Det är den där ramen jag tänkte få gjort en ny av. Men det går kanske istället att få dit nån isolerad glaskassett när jag byter de glasen där sitter? Dock vill vi ha frostat glas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Utseende eller om man t.ex. vill ha in ett fönster.
Eller om den är sliten och otät. Sen brukar nyare dörrar vara lite bättre isolerade så det kan vara en anledning.
Eller om den är sliten och otät. Sen brukar nyare dörrar vara lite bättre isolerade så det kan vara en anledning.
Moderator
· Stockholm
· 57 812 inlägg
Om du gör om sidoljuset, så överväg att sätta in okrossbart glas, det kostar visserligen en del. Men det är obehagligt enkelt att slå upp ett litet hål och låsa upp dörren som det är nu.
Medlem
· Västra Götaland
· 245 inlägg
Det finns ju såna här produkter annars, men vågar inte svara på hur bra de funkar i praktiken. Någon som vet? Ett metallnät eller liknande funkar ju och kan säkert bli skitcoolt om man är lagd åt det hålletH hempularen skrev:
https://www.hammerglass.se/fastighet/safecoat-fonsterfilm/skyddsfilm-sakerhetsfilm/
Om funderar på att installera laminerat glas så välj en med lätt röd ton så slipper du att kläder som hänger länge på insidan blir solblekta.
Laminerade glas är bra och ger glas egenskaper som det annars saknar.
Äldre dörrar har ofta en bättre konstruktion med bra trä medans nya har en bättre isoleringsförmåga, det finns ingen orsak att byta en dörr bara för att....
Laminerade glas är bra och ger glas egenskaper som det annars saknar.
Äldre dörrar har ofta en bättre konstruktion med bra trä medans nya har en bättre isoleringsförmåga, det finns ingen orsak att byta en dörr bara för att....
Dörren är på norrsidan, så solen når aldrig kläderna. Får leta upp en glasmästare för att se vad jag har för alternativ.1 123abc skrev:Om funderar på att installera laminerat glas så välj en med lätt röd ton så slipper du att kläder som hänger länge på insidan blir solblekta.
Laminerade glas är bra och ger glas egenskaper som det annars saknar.
Äldre dörrar har ofta en bättre konstruktion med bra trä medans nya har en bättre isoleringsförmåga, det finns ingen orsak att byta en dörr bara för att....
Angående sidoljuset så hade jag skaffat måttbeställda isolerkassetter, då kan du välja bra isolering och laminerat. Enkelt och billigt att göra själv.
Dörren kan du nog justera själv. Lite låsolja av rätt sort och bända till låsprylarna så den går igen enkelt.
Finns säkert andra ställen att beställa från. Jag har aldrig handlat här, men man ser vilka priser det handlar om.
https://www.glasgiganten.se/64-isolerglas
Dörren kan du nog justera själv. Lite låsolja av rätt sort och bända till låsprylarna så den går igen enkelt.
Finns säkert andra ställen att beställa från. Jag har aldrig handlat här, men man ser vilka priser det handlar om.
https://www.glasgiganten.se/64-isolerglas
Tittade lite närmre på det igårkväll, när det var några minusgrader. Kommer lite kyla från dörren också, men inte så att det är värt att lägga 25000:- på en ny dörr.
Och det var minsann dubbelglas i sidoljuset, med en lite trälist i mellan. Såg ut att kunna bli en relativt enkel åtgärd att sätta in en isolerkassett.
Och det var minsann dubbelglas i sidoljuset, med en lite trälist i mellan. Såg ut att kunna bli en relativt enkel åtgärd att sätta in en isolerkassett.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Går ju att ta bort listerna och tejpa springan så är det åtminstone lufttätt
Vi har tänkt byta vår ytterdörr från -69 för att den är slarvigt gjord och extremt otät och så gisten att inte ens jag som snickare kan få den tätare.
Nya dörren blir hemsnickrad och skall in i samma gamla karm för karmen är frisk.
De andra tre ytterdörrarna på huset var någotsånär friska i stommen så de fick bara ny panel på utsidan.
Folk byter väldigt mycket dörrar bara för att de inbillar sig att de måste...... men ibland blir man faktiskt tvungen att byta för att en dörr är kaputt.
Nya dörren blir hemsnickrad och skall in i samma gamla karm för karmen är frisk.
De andra tre ytterdörrarna på huset var någotsånär friska i stommen så de fick bara ny panel på utsidan.
Folk byter väldigt mycket dörrar bara för att de inbillar sig att de måste...... men ibland blir man faktiskt tvungen att byta för att en dörr är kaputt.
