1
123abc: Kontakta en dörrtillverkare och fråga, ofta erbjuder dom andra dörrar än standardsortimentet. Just M8x20 är lite ovanligt mått så tror det är begränsat utbud i standardsortimenten. Jag tycker det är bra att ni beslutat om en riktig ytterdörr med ett modullåshus om den ska användas som ingång. En fönsterdörr är inte avsedd för en hög passerfrekvens.
2 svar · 4,1k läst
·
J
Jörgen Ö: https://www.hoermann.se/konsumentprodukter/doerrar/entredoerrar/ Kanske kan vara ngt om du promt vill ha aludörr..;)
4 svar · 2,1k läst
1
123abc: [citat] Det finns inga dumma frågor, det dumma är att inte fråga innan om man undrar något och kanske göra illa sig eller förstöra något. Det är en smaksak men jag föredrar att ha dörren stängd när jag justerar i höjdled så dörren är stilla men jag öppnar och stänger dörren för att se att allt går lätt. Jag kontrollerar om gångjärnen "knäcker" alltså rör sig i sidled
19 svar · 33,5k läst
·
F
Facit: [citat] Hej, jag är också intresserade av ytterdörr från Sunnerbo / Bröderna Johansson. Har fått ett riktigt bra pris på SY202 som verkar vara bra uppbyggd, på pappret. 78 mm jmf med de flesta andra på marknaden som är runt 63-69 mm. Jag får betala 12.000 kr exkl. montering. Tar också emot erfarenheter på Sunnerbo / Bröderna Johansson. Någon?
1 svar · 6,2k läst
Needas
Needas: [citat] Jag har själv väldigt goda erfarenheter av Biltemas multibond Rapid och har alltid en tub hemma! Men det är en liten kostnad i sammanhanget så jag hade kört på tec7 ändå.
4 svar · 5,3k läst
1
123abc: Detta är utanför mitt expertområde men försöker svara ändå. Det låter som ett tillgänglighetskrav. Kontrollera vägledningsdokument, kontrollplanen, bygglov för att se vad det hänvisas till samt om det är ett utformningskrav eller tekniskt egenskapskrav, föreskrift eller allmänna råd. Kanske räcker det att tröskeln kompletteras med en list för att uppnå funktion? En list som
1 svar · 6,6k läst
1
123abc: [citat] Det är bättre att kontakta ett företag som tillverkar och säljer jalusier och fråga efter prisuppgift. Det brukar skilja var gång man beställer, däremot har jalusier blivit billigare med åren. Jag tror även att det infördes sanktioner mot ryskt aluminium Rusal (världens näst största tillverkare av aluminium som bryter, smälter och raffinerar aluminium) 2018 vilket
3 svar · 4,0k läst
O
Olaf3: [citat] Det är ju det jag gör. Men det hjälper i alla fall inte mig. Ska prova med ett brytjärn som de gör i youtube filmen
7 svar · 11,6k läst
P
Anonymiserad 202214: [citat] Tack så mycket för bra svar, då vet jag var jag ska börja. Det bästa antar jag vorre ifall det ligger en balk mellan det murade i mitten och ytterstolpar
2 svar · 1,1k läst
·
J
jannesspånodamm: Byt roddarfjäder
4 svar · 10,4k läst
·
H
Hjulbent: Varför byta om dom passar och måla med färg som biter på galv om det behövs
1 svar · 2,6k läst
T
ToRy: [citat] Psst... om du klickar på de tre prickarna nere till höger i ditt inlägg så kan du välja "redigera" och ändra fult till fukt i det inlägget... Funkar iofs bara i tre timmar(?) så nu är det för sent, men till nästa gång... ;)
6 svar · 6,2k läst
·
V
vonanka88: Vad sägs om denna lösning? https://gds.se/vagg/upphangning-forstark-med-en-plugg
1 svar · 5,0k läst
·
fremax
fremax: Hej, https://www.npn.se/media/catalog/PDF/Traryd_prislista_web_2014.pdf De flesta glasmästarna bygghandlarna har detta som tillval, Prisexempel dörr 15,000+ei30 8,500=23,500 exkl. ev rabatt. Räkna med minst 6 veckor lev tid Med vänlig hälsning, fremax
1 svar · 3,6k läst
M
mickef: [citat] Dina "dörrar" har en fönsterkonstruktion som, normalt, har bättre isoleringsvärde än en tröskel som dessutom ofta består av aluminium, den ultimata köldbryggan.
58 svar · 25,3k läst
·
T
Trollskidan: https://www.granngarden.se/lasbom-1100-mm/p/1250331 https://www.xlbygg.se/orebro/sortiment/fastdon-beslag/las/lasbom--840-vanster-59170 http://www.skyddsfaktorn.se/lasbommar-intrangsskydd/standardbommar/
4 svar · 1,6k läst
·
C
cpalm: Klart att det är pillrigt att byta stegbanden, men det är ju inte direkt svårt.
3 svar · 683 läst
1
123abc: [citat] Handtaget heter Fix 42 och har en 8mm fyrkantspinne (sprint) enligt svensk standard om era nya fönster istället har beslag från Europa som är vanligt i PVC-fönster Dreh-kipp så är det troligt att det fyrkantspinnen ska vara 7mm istället och heter då Fix4207.
7 svar · 2,8k läst
·
1
123abc: Det har genom åren varit problem med en del låshus enligt TS beskrivning och det har varit med flera olika fabrikat. Det kan vara att låshuset "pressas ihop" när skruvarna dras åt. Vad är det för låshus? Det kan även bero på att cylinderroddaren skadades när låscylindern monterades.
3 svar · 2,1k läst
R
Rolle85: Den jag köpte på bilden kostade 100kr. Nöjd o glad
6 svar · 5,2k läst
·
T
tergo: använd plastad drev på insidan t
2 svar · 5,3k läst
·
A
AndersS: [citat] Finns de som har magneter i nedkant på fönsterramen och håller fast dem så de följer fönstret, se tidigare länk till Elitfönsters persienner.
25 svar · 14,1k läst
I
ibkcad: Kaklet kommer att vara vitblankt 6,5x13,5cm liggande och jag kommer behålla de foder som är.
4 svar · 2,8k läst
·
J
Jonnans: [citat] [citat] Tack! Jag lutar nog också åt popnit. Ska undersöka om det kan vara en distans. Funktionen är den att skruven/niten kopplar ihop luckan på insidan med den på utsida. Så när brevinkastet öppnas från utsidan så öppnas även luckan på insidan, och tvärt om när brevinkastet stängs. Utan skruvarna/nitarna är luckan på utsidan öppen hela tiden.
2 svar · 5,2k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Och är det så att man, pga att man mest jobbar nattskift och sover på dagarna, är det nog ännu värdefullare att kunna hålla det mörkt i sovrummet.
7 svar · 1,8k läst
H
huggan: 3000-5000:- per dörr beronde på vad som ska ingå och hur dina väggar ser ut. Innan ROT:
1 svar · 792 läst
O
opaler: Tack det ska jag prova, testade label off men det funkade så där!
2 svar · 903 läst
Rabbithole
Rabbithole: Man kan ju såga ur liteuppe/nere annars men finns det plats för en rund ventil på väggen ä rf det nog enklast att få snyggt. Behövs ju bara en hålsåg
7 svar · 2,5k läst
·
J
jocke31: [citat] Jo, problemet var att de nya handtagen hade en helt annan konstruktion och det var inte vi som monterade de gamla, så vi hade inga verktyg till dem.
7 svar · 1,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.