3 992 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Byta runda cylindrar mot Kaba
Hej!
Har sedan tidigare ovala kaba-cylindrar med tillhörande fina avrundade nycklar (som inte gör hål i fickorna). Har nyligen flyttat in i ett nytt hus med rund cylinder och gamla nycklar. Allt det hela funkar halvbra då nycklarna är utslitna. Tänkte ta fram några nya nycklar men kom på att jag hade några cylindrar med likalåsning.
Nu till frågan: kan jag bara byta ut den runda cylindern mot en oval kaba och sen köpa till en täckkåpa mwd oval öppning eller det är inte samma hålbild? Nåt annat jag ska tänka på?
Och ja, jag vet att runda cylindrar påstås vara mer säkra, men nu har jag bestämt mig, iom att cylindern är knappast den svagaste länken här. Nycklarna är dessutom så gamla att kanske halva staden har en kopia hos sig, huset är över 100 år ;D
Tacksam för råd och förslag.
Mvh Mikael
Har sedan tidigare ovala kaba-cylindrar med tillhörande fina avrundade nycklar (som inte gör hål i fickorna). Har nyligen flyttat in i ett nytt hus med rund cylinder och gamla nycklar. Allt det hela funkar halvbra då nycklarna är utslitna. Tänkte ta fram några nya nycklar men kom på att jag hade några cylindrar med likalåsning.
Nu till frågan: kan jag bara byta ut den runda cylindern mot en oval kaba och sen köpa till en täckkåpa mwd oval öppning eller det är inte samma hålbild? Nåt annat jag ska tänka på?
Och ja, jag vet att runda cylindrar påstås vara mer säkra, men nu har jag bestämt mig, iom att cylindern är knappast den svagaste länken här. Nycklarna är dessutom så gamla att kanske halva staden har en kopia hos sig, huset är över 100 år ;D
Tacksam för råd och förslag.
Mvh Mikael
Du kan byta så som du tänkt.
En oval låscylinder (2048) med en oval cylinderring har samma hålbild som en rund låscylinder (1082).
Mät hur hög cylinderringen ska vara så du köper rätt sort med en gång, om dina låscylindrar inte är väldigt gamla så är den runda låscylindern i samma höjd så du kan mäta hur hög cylinderringar ska vara utan att lossa och byta låscylindern.
Hur har du tänkt dig att det ska vara på insidan? Dubbelcylinder eller vanligt vred eller kanske en vredcylinder assa 03 eller 13?
En oval låscylinder (2048) med en oval cylinderring har samma hålbild som en rund låscylinder (1082).
Mät hur hög cylinderringen ska vara så du köper rätt sort med en gång, om dina låscylindrar inte är väldigt gamla så är den runda låscylindern i samma höjd så du kan mäta hur hög cylinderringar ska vara utan att lossa och byta låscylindern.
Hur har du tänkt dig att det ska vara på insidan? Dubbelcylinder eller vanligt vred eller kanske en vredcylinder assa 03 eller 13?
Kaba ovala låscylindrar heter som sagt 2048.
En oval utsida 2048 eller 2048D
Oval dubbelcylinder 2048CF eller 2048CFD
Oval låscylinder insida 2048F.
När dom slutar med D så är dom extra borrskyddade och uppfyller krav för klass 3 med rätt behör eller applikation vilket är tillsammans med smalprofilbehör (vanligt i dörrar av aluminium) eller i hänglås kl3 eller högre klassning.
Extra borrskyddade låshus till kaba är stämplade med D.
Äldre kaba cylindrar hade även en triangel (3-kant) ▽ stämplad ovan nyckelhålet på statorn med med spetsiga sidan nedåt när dom var lagda i borrskyddat utförande och även D stämplat på låshuset när dom uppfyllde kl3.
En oval inside låscylinder behöver inte det extra borrskyddet då den ska sitta på insidan ända gången en inside låscylinder egentligen kan sitta på utsidan är i en fönsterdörr med Hoppe 350KL.
Detta är den stora svagheten med Hoppe 350KL när dom använder oval inside låscylinder då många fabrikat inte har fullt borrskyddade låscylindrar för insidan då det egentligen inte ska behövas men jag har aldrig någonsin sett en fönsterdörr med Hoppe 350KL där tjuven försökt borra låscylindern.
Kanske ett onödigt inlägg men förklarar lite om de kaba låscylindrarna du funderar på att använda.
Numren på låscylindrarna är samma oavsett om du använder Kaba 14, titan, aura, combi eller experT osv.
Kabas nycklar är som sagt snällare mot kläder och orsakar mindre skada på plagg men jag har även kunder som kallar dom fyllevänliga då det inte går att stoppa in nyckeln fel när dom är riktigt dragna.
Lycka till.
http://www.kaba.se/media/757944/v3/File/2-kaba-lascylindrar.pdf
http://www.kaba.se/media/1342248/v6/File/kaba-expert-plus.pdf
En oval utsida 2048 eller 2048D
Oval dubbelcylinder 2048CF eller 2048CFD
Oval låscylinder insida 2048F.
När dom slutar med D så är dom extra borrskyddade och uppfyller krav för klass 3 med rätt behör eller applikation vilket är tillsammans med smalprofilbehör (vanligt i dörrar av aluminium) eller i hänglås kl3 eller högre klassning.
Extra borrskyddade låshus till kaba är stämplade med D.
Äldre kaba cylindrar hade även en triangel (3-kant) ▽ stämplad ovan nyckelhålet på statorn med med spetsiga sidan nedåt när dom var lagda i borrskyddat utförande och även D stämplat på låshuset när dom uppfyllde kl3.
En oval inside låscylinder behöver inte det extra borrskyddet då den ska sitta på insidan ända gången en inside låscylinder egentligen kan sitta på utsidan är i en fönsterdörr med Hoppe 350KL.
Detta är den stora svagheten med Hoppe 350KL när dom använder oval inside låscylinder då många fabrikat inte har fullt borrskyddade låscylindrar för insidan då det egentligen inte ska behövas men jag har aldrig någonsin sett en fönsterdörr med Hoppe 350KL där tjuven försökt borra låscylindern.
Kanske ett onödigt inlägg men förklarar lite om de kaba låscylindrarna du funderar på att använda.
Numren på låscylindrarna är samma oavsett om du använder Kaba 14, titan, aura, combi eller experT osv.
Kabas nycklar är som sagt snällare mot kläder och orsakar mindre skada på plagg men jag har även kunder som kallar dom fyllevänliga då det inte går att stoppa in nyckeln fel när dom är riktigt dragna.
Lycka till.
http://www.kaba.se/media/757944/v3/File/2-kaba-lascylindrar.pdf
http://www.kaba.se/media/1342248/v6/File/kaba-expert-plus.pdf
Redigerat:
Klicka här för att svara