Hej,

Jag har ett företag hemma som byter några fönster och en dörr. Nu när de är nästan klara så är jag ytterst tveksam till plåtjobbet på utsidan.

Ska det verkligen se ut såhär?
Plåten som sitter högst upp (på alla fönster) ser ut att hänga ner ca 2cm.

Plåten ser heller inte ut att sitta tätt på sidorna , säljaren hävdade att det var svårt att få det bra eftersom det är ett tegelhus.

Jag har gått runt och kollat på andra hus som har liknande tegelfasad och fått sina fönster bytta, jag tycker att de ser täta ut.

Jag tycker inte det ser professionellt ut.
 
  • Nyligen installerat fönster med synlig överliggande plåtkant och tätning ej flush med tegelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönster med persienner och överhängande plåt som hänger ner cirka 2 cm och inte sitter tätt på sidorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerade fönster och en dörr i ett tegelhus med synlig plåt som hänger ner och inte sitter tätt mot sidorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
DennisLindblad
  • Laddar…
Jag använde trä istället likt orginalfönstren.
 
  • Husvägg med tegelimitation och träfönster med vitmålade foder i solljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tveksamt plåtjobb i kombination med fönster som var väldigt tjocka karmar på gör ju att det ser ganska risigt ut.
 
  • Gilla
Håkan40
  • Laddar…
Kollar man på första bilden så ser det ut som att ett fyllo har bankat till plåtarna!

Hade inte accepterat ett jobb som ser ut sådär, hade bett firman komma ut o göra om.
O förhoppningsvis har du inte betalat än
 
  • Gilla
Håkan40
  • Laddar…
1 bilden saknas det en del skruv eller popnitar , hur täta de sidorna blir beror ju oxså på hur rakt det är murat

t
 
  • Gilla
Håkan40
  • Laddar…
Varför har man valt så stora plåtar? Är fönstren så mycket mindre än hålen? Om man väljer att sätta plåt så brukar man använda betydligt mindre och diskreta plåtar, då kan det se bra ut.
I tegelfasad är nog det snyggaste ändå att man sätter en bottningslist och fogar med murbruk.

 
  • Gilla
Håkan40
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Kollar man på första bilden så ser det ut som att ett fyllo har bankat till plåtarna!

Hade inte accepterat ett jobb som ser ut sådär, hade bett firman komma ut o göra om.
O förhoppningsvis har du inte betalat än
Har inte betalat ännu, de kommer förbi imorgon för att diskutera det hela Håller med dig, ser bedrövligt ut. Tragiskt dåligt
 
T tergo skrev:
1 bilden saknas det en del skruv eller popnitar , hur täta de sidorna blir beror ju oxså på hur rakt det är murat

t
Sant, ser så ut. Jag har kollat på ett 30 tal hus som har nya fönster / plåtar. Där glappar inte plåten det minsta. Sitter perfekt..

Jag har aldrig heller sett att någon har lämnat en springa i överkant på plåt. Verkligen udda? Jag får in ett helt finger ( se bild)
 
  • Finger som visar stort glapp mellan fönsterbleck och fönsterkarm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Så här ser det ut hos mig.
De tog mått på allt sen kom det färdiga plåtar som de satte upp.
 
  • Nyinstallerade plåtar vid ett fönster under tegelvägg i ett hem med synlig gardin och utsikt mot exteriör belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nysatta färdiga plåtar runt en dörröppning i ett byggprojekt, med synlig mätning och montage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Färdigmonterade vita plåtar runt fönster med tegelvägg i skymningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Så här ser det ut hos mig.
De tog mått på allt sen kom det färdiga plåtar som de satte upp.
Det ser ju bra ut! Tack för bilderna
 
L Luugen skrev:
Jag använde trä istället likt orginalfönstren.
Tack för att du visade mig detta.

Uppenbarligen kunde de inte sätta plåten bra upptill för att det var en regel ivägen... Då kanske man borde säga det till kunden istället för att bara göra något halvdåligt..

De kommer att göra träfoder med en klack så som vi hade på de gamla fönstren.
 
H Hallerudsbo skrev:
Så här ser det ut hos mig.
De tog mått på allt sen kom det färdiga plåtar som de satte upp.
Det ser absolut bättre ut estetiskt, men jag hade aldrig satt sidobitarna utanför den övre, eftersom det kan komma in vatten den vägen..
 
Kan de vara så att fönsterna är för små så att plåten inte har räckt till? Det tråkiga är ju att om man gör om det så har man gamla skruvhål i karmen. Fylla med en trälist? tråkigt men kanske bättre än nu?
 
H
F fönsterpåven skrev:
Det ser absolut bättre ut estetiskt, men jag hade aldrig satt sidobitarna utanför den övre, eftersom det kan komma in vatten den vägen..

Ja risken är nog att få vatten in där.
De gjorde uppvik bakom och la i tätning, tec 7 mellan plåtarna så det borde va liten risk för vatten där uppe då.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.