Gammalt trasigt dörrhandtag monterat på vit dörr med litet hål för verktygsingrepp under handtaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Halloj alla kunniga karlar! Är det nån som vet vilket verktyg jag behöver för att montera bort detta gamla trasiga dörrhandtag? Jag syftar inte på dom vanliga skruvarna då, dessa har jag redan tagit bort. Utan på det lilla hålet som sitter precis under handtagets ingång i dörren. Något ska stoppas in o vridas där gissar jag men vad? En pytteliten skruvmejsel eller snarare en sån där sex-kantig? Har provat med dom jag har men inget funkat - inte tillräckligt smått? Det är pyttesmå gängor omkring det pyttelilla hålet. Tack på förhand!
 
Ålder säger att de är spår om ingen bytt den någon gång.
 
  • Gilla
fahlis
  • Laddar…
Cheesen
Bilden säger inte allt, det brukar vara en sprint som man kan knacka ur med ett smalt dorn.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Som sagt, det vanliga är att där sitter en rätt lös sprint. Brukar vara hål rakt uppifrån, och så sitter det något igenom hålet med litet huvud. Typ en liten mässingsspik. I mitt föräldrahem, var det små moniksa sprintar. De kördes i uppifrån, men försvann helt ned i hålet. Eftersom de var lite koniska så fastnade de och satt fast i hålet.

Konstruktionen är att det går en fyrkantig stång igenom dörren. Handtagen är trädda på den stången, och spärras med en genomgående sprint.
 
Tack så mycket för svaren alla! Men problemet är inte riktigt löst än. Nej, detta är inget vanligt handtag med en sprint, och det sitter heller inget löst inne i det lilla hålet under handtaget om man lyser med en ficklampa och tittar in. Ser bara små gängor i kanterna av hålet. Alla stora skruvar är utdragna, men handtagen på varsin sida om dörren sitter ändå stenhårt fastlåsta i varandra.

Någon mer som har ett förslag? Borde vara ett väldigt vanligt handtag detta - bor i ett gammalt hyreshus av Stockholmshem.


H hempularen skrev:
Som sagt, det vanliga är att där sitter en rätt lös sprint. Brukar vara hål rakt uppifrån, och så sitter det något igenom hålet med litet huvud. Typ en liten mässingsspik. I mitt föräldrahem, var det små moniksa sprintar. De kördes i uppifrån, men försvann helt ned i hålet. Eftersom de var lite koniska så fastnade de och satt fast i hålet.

Konstruktionen är att det går en fyrkantig stång igenom dörren. Handtagen är trädda på den stången, och spärras med en genomgående sprint.
 

Bästa svaret

Det ser ut som ett Habo 2120.
Dom kan sitta med stoppskruv som är en liten insex eller torx.
Här kan du se stoppskruvarna. https://se.habo.com/sortiment/dorrhandtag-och-tillbehor/skruvar_hylsmuttrar_och_tillbehor
Det finns även en skåra för en låsring som jag ibland sett att en del använt för att handtaget ska sitta ihop med långskylten men det är ovanligt men då följer allt med ändå om stoppskruven är lossad då du lossat skruvarna för långskylten.
 
Tack för svaren 123abc samt Tergo! Ska prova dessa lösningar. Återkommer om det inte gick, och återkommer och röstar på era inlägg om det funkade!
 
Jag tror att det är en stoppskruv med mejselskåra. Försök att använda en mycket smal spårskruvmejsel, (sk urmakarmejsel). Om hålet är gängat ska du inte försöka att driva ur eventuell låsskruv, då kommer något att gå sönder …
(Sitter det en insekts skruv i hålet kanske Anticimex ska rådfrågas. :rolleyes: )
 
U UllisiHökis skrev:
Tack för svaren 123abc samt Tergo! Ska prova dessa lösningar. Återkommer om det inte gick, och återkommer och röstar på era inlägg om det funkade!
Fick du loss trycket (handtaget)?
 
Ja tack! En liten liten insex var vad som behövdes. Jag röstar på ditt svar som det bästa! Tack alla andra med.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.